بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ ادامه ضرر و زیان هنگفت رانندگان کامیون/ اجرای ناقص یک مصوبه مهم

با توجه به پیشرفت تکنولوژی بانکی و برای پیشگیری و رفع معضلات پیش رو برای رانندگان و کامیونداران، هیچ دلیلی وجود ندارد که رانندگان در مراودات و رد و بدل مبالغ فوق بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا مشارکت داشته باشند.

تین نیوز |

اجرای ناقص بخشنامه ای مهم که چهار سال پیش صادر شد و با ابلاغ آن امیدواری ها برای جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان کامیون افزایش یافت، موجب ادامه روند اجحاف و ضرر و زیان آنان شده است.

به گزارش تین نیوز، خداداد بکرانی فعال صنفی و راننده کامیوندار گفت: پس از گذشت حدود چهار سال از اجرای مصوبه ۲۰۹ شورای عالی ترابری و به یمن اجرای بخشنامه های متمم آن از جمله بخشنامه معروف با موضوع بروز رسانی نرخ کرایه حمل و خالص دریافتی راننده به تاریخ 14.04.1399، امسال این بخشنامه در برخی استان های کشور اجرایی شده است.

وی افزود: اما با وجود اجرایی شدن این بخشنامه، هنوز به دلیل اجرای ناقص و در نظر نگرفتن شرایط موجود زمانی و عدم استفاده بهینه از تکنولوژی های روز،  شاهد اجحاف و ضرر و زیان های هنگفتی به رانندگان و کامیونداران کشور هستیم.

بیشتر بخوانید:

او بیان کرد: بر اساس دستور العمل ۴۳۳۳۵٫۷۴٫۱ تاریخ۱۳۹۹٫۰۴٫۱۴ دفتر حمل و نقل کالا،  نرخ محاسبه شده کرایه بر اساس شاخص تن کیلومتر ، خالص دریافتی راننده است و دیگر مبالغ همچون کمیسیون دریافتی شرکت های حمل و نقل، عوارض دولتی و دیونات دیگر ، جداگانه محاسبه و به نرخ کرایه اضافه خواهد شد و هیچ ارتباطی  به راننده و یا کامیوندار ندارد.

این راننده کامیون ادامه داد: متاسفانه این مبالغ که مبالغ چشم گیری نیز هست در زمان صدور بارنامه از رانندگان دریافت و از حساب بانکی آنان کسر می شود تا هنگام رسید و تحویل بار در مقصد، از طرف صاحب کالا به راننده پرداخت شود.

بکرانی عنوان کرد: این کار نه تنها بار مالی و هزینه ای گزاف به رانندگان تحمیل می کند، بلکه در محاسبات مالیاتی نیز مسئولان مالیاتی را به اشتباه و خطا می اندازد چراکه این رابطه مالی موجب ایجاد گردش مالی کاذب در حساب بانکی رانندگان می شود که تبعات مالی سوء و مخربی برای محاسبات درآمدی راننده خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این کار همچنین زمینه ساز بروز فساد و بهره کشی ناعادلانه از رانندگان از طرف برخی شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا  شده است و می شود.

گزارش مهم روز را بخوانید؛ 

◄ شرایط ابطال بارنامه کامیون اعلام شد+ سند

 

◄ قیمت کامیون در مدار افزایش ؛ دنده معکوش گرانی دلار به بازار کشنده ها

 

این راننده کامیون گفت: دریافت هزینه ها از طریق راننده ، طبق بند ۱۰ مصوبه و نشست ۱۵۴ شورای عالی هماهنگی ترابری در سال های گذشته و از دهه هفتاد که کرایه های توافقی  بین شرکت های حمل و نقل و رانندگان در حمل و نقل جاده ای مرسوم بود و تکنولوژی های نوین بانکی در دسترس نبود، صورت می گرفت و تا اکنون نیز ادامه دارد.

این فعال صنف رانندگان و کامیونداران اصفهان، افزود: همین امر موجب بسیاری از انحرافات و تفسیر به رای برخی مدیران دولتی و صنفی در میزان کمیسیون های دریافتی شرکت ها از رانندگان و کامیونداران شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی بانکی و برای پیشگیری و رفع معضلات پیش رو برای رانندگان و کامیونداران، هیچ دلیلی وجود ندارد که رانندگان در مراودات و رد و بدل مبالغ فوق بین شرکت حمل و نقل  و صاحب کالا مشارکت داشته باشند.

 بکرانی تاکید کرد: پیشنهاد می شود با ایجاد حساب کاربری برای شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا در دریافت کمیسیون باربری، نرخ عوارض جابجایی کالا در بارنامه و برخی دیونات دولتی و بازار که در حمل و نقل کالا اثر گذار است مستقیما از صاحب کالا و یا شرکت حمل  و نقل دریافت شود و طی فرایند رسید بانکی برای رعایت مقررات صدور بارنامه در آن ذکر شود.

این فعال صنفی ادامه داد: اگر مدعی شفاف سازی و رفع موانع و مشکلات صنف و حمل و نقل هستیم و می توانیم با تکنولوژی های نوین خودمان را سازگار کنیم بسم الله. در غیر این صورت تمام ادعاهایی که برای هوشمند سازی و به کار گیری سامانه های الکترونیکی توزیع بار ، بارنامه برخط و تردد هوشمند در حمل و نقل جاده ای مطرح می شود زیر سوال می رود.

این راننده کامیوندار گفت: به نظر می رسد پیشرفت تکنولوژی در مراودات بانکی فقط در حمل و نقل مغفول مانده و این در حالی است که عدم به کار گیری و بهره برداری از آن، استثمار و بهره کشی از جامعه رانندگان و کامیونداران را به دنبال دارد و  آنان را به زیر یوغ تجار و سرمایه داران و افراد منفعت طلب خواهد برد.

* برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی پاسخ

    یکی نیست به وضعیت لاستیک دولتی رسیدگی کنه سهمیه لاستیک کم میشه موقع دریافت فیش اما هنگام مراجعه به لاستیک فروش میگن لاستیک نداریم بعد لاستیک شمارا آزاد میفروشه اصلا هم قابل پیگیری نیست

  • نوری پاسخ

    سلام وخسته نباشید عرض میکنم خدمت تمام زحمت کشان عرصه حمل ونقل،،بویژه رانندگان پر تلاش وزحمت کش.
    واقعا من موندم که چرا زمان وحین گرفتن بارنامه پول کمسیون وهزینه های باربری ودفتر بارگیری که عموماً بصورت نصف ونصف وگاها بیشتر هم میشود باید از جیب کامیوندار ویا راننده پرداخت گردد،،
    وهنگام تحویل بار در مقصد با یه شماره کارت ویا شماره شبا باید خداحافظی کنی وطرف پرداخت کننده اگه شرکت ویا سازمان دولتی باشه باید روزها و ماه‌ها بدوی دنبال کرایه.و حالت از این کار خراب شه،با این همه مشکلات پرهزینه.
    خواهشاً دست اندر کاران یه فکر درست و منطقی دراین مورد داشته باشند.

  • سید مجید موسویان قهفرخی پاسخ

    این که بحث کمسیون پیش اومده من بگم باربری ها الان بارنامه هرچقدر مبلغ میخوره نصفش واز مامی گیرند ومیگن خرج داره بفرمایید که باربری سه دنگ سند رو شریکه

  • حسن پاسخ

    خدا شاهده من دلم میسوزه برا همکاران زحمت کش و مظلومم وقتی که پس از چند روز زحمت و دردسر روزی خیلی ها رو میدی بعضی به حق و بعضی پول زور و آخر سر تو میمونی و مبلغی که جوابگوی مشگلاتت نیست .طرف کل روز زیر کولر نشسته میگه شماها درامدتون خوبه میگم این گوی واین میدان بفرما .تشکر

  • ناشناس پاسخ

    خیلی از بار بریها انگار با راننده شریک هستند مثلا شش میلیون کرایه مینویسند ولی باید سه میلیون به حسابشان باید واریز کنی

  • ناشناس پاسخ

    مملکت شده دزدخونه .وبه چاپ به چاپ

  • علی اس پاسخ

    حق راننده و ماشیندار همیشه پایمال میشه
    اون از کرایه ها که شرکتها و باربری ها سود اصلی رو میبرن فکر میکنن کرایه خالص میمونه دریغ ازینکه ۷۰درصد خرج و استهلاک هاس
    و اون از لاستیک که من رفتم خریدم گفتن سهمیه ای نیست ولی اگه از سهمیه ات بزنیم ۲میلیون کمتر میدیم !! پس سهمیه بوده ولی نامردها حق رو پایمال میکنن بهمین راحتی

  • محمودخوئی پاسخ

    دزدخونه مرکزی پایانه بارمشهد

    • محمد

      دقیقاً 👍

    • ناشناس

      باعرض سلام خسته نباشید خدمت همکاران
      هیچ پایانه ای مثل مشهد دلالی وجود ندارد مثل روز کرایتو نصف میکنم
      وهیچ کارای بدتر از قیر مذاب نیست در مورد کرایه دادن که کرایه رو یک ماه تا دوماه طول میدن هیچ کس نیست به دامون برسه داریم نابود میشیم
      خدایا کجایییییییی

  • افشین جعفری از شهرکرد پاسخ

    باسلام ودرود فراوان ، خدمت مسئولین حمل ونقل جاده ای اگر امکان دارد در مورد لاستیک دولتی وحواله مدیریت جدی انجام دهید چون قانون خاصی نیست مالکینی هستن که بیش از چند جفت سهمیه دریافت کردند ولی مالکینی مثل ما وامثال ما یک جفت هم دریافت نکرده آند چرا این همه تبعیض قائل میشوید

  • تقی پاسخ

    جالب بار مال یکی دیگه است کمیسیون را راننده باید از طرف صاحب کالا به باربری بده و گاهی وقتا باربری مبالغی از صاحب بار میگیره و زیر میزنم

  • عسل پاسخ

    چخبره تریلی هست تو جاده.بخدا هیچی تو این شغل نیست ببهودی خونه زندگیتونو ندین تریلی بخرین اینجا یا پول لاستیک با عوارض یا گیربکس یا زهرمارو درد وزهرمار دیگه.اسمشه به بار میبرن چند میلیون.بابا بیاین هزینه هارو حساب کنید تازه بعد چند سال حمالی یه ماشین فرسوده دارید بخدا نیاین تو شغل نکبت
    ما .ماهم عمرمون تلف شد.تازت امان از ماشین چینی.که گیر کافر هم نیفته

  • راننده پاسخ

    دیسک کارگرفتم.با این جاده های خراب.ازبس پریدم بالا.پولش رفت توجیب باربری ها و یدکی ها.اونا سود کردن..ماشین داری افتاد تودریا.گذشت با یه وانت میشدی تریلی..الان باید خودت نابود کنی که همین هم برات بمانه