بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ بزرگنمایی اتوبان اصفهان شیراز و بی توجهی به راه آهن اصفهان ازنا !

افتتاح اتوبان اصفهان شیراز خبر خوشی است که بسیاری از مسافران و اهالی شیراز و اصفهان انتظار آن را می کشند اما آیا مزیت های این پروژه در برابر برخی دیگر از پروژه ها مثل راه آهن اصفهان الیگودرز ازنا بزرگنمایی شده است؟

بزرگنمایی اتوبان اصفهان شیراز و بی توجهی به راه آهن اصفهان ازنا !
تین نیوز |

افتتاح اتوبان اصفهان شیراز خبر خوشی است که بسیاری از مسافران و اهالی شیراز و اصفهان انتظار آن را می کشند اما آیا مزیت های این پروژه در برابر برخی دیگر از پروژه ها مثل راه آهن اصفهان الیگودرز ازنا بزرگنمایی شده است؟

به گزارش تین نیوز، برخی کارشناسان حمل و نقل با انتقاد از بزرگنمایی احداث آزادراه اصفهان به شیراز اولویت دادن و دمیدن در شیپور این اتوبان را چندان منطقی نمی دانند.  برخی دیگر از اهالی حمل و نقل نیز معتقدند در حالی که پروژه های استراتژیک باید در کشور اولویت داشته باشد، این پروژه اهمیت استراتژیکی نداشته و هزینه های آن نسبت به فواید آن قابل توجه نیست.

 

از دیدگاه این افراد، حتی اگر این گزاره هم صحیح نباشد اولویت دادن به احداث اتوبان اصفهان شیراز نسبت به پروژه های دیگر همچون اتصال خط آهن غرب اصفهان به استان لرستان که کریدور ریلی غرب به شرق را تکمیل می کند، غیرقابل توجیه است.

در مورد راه آهن اصفهان الیگودرز ازنا باید به این نکته اشاره کرد که این خط آهن، به طول بیش از 230 کیلومتر و برآورد اولیه هزار و 468 میلیارد تومان اعتبار، خرم آباد مرکز استان لرستان را به شبکه ریلی کشور متصل می کند.

هیاهو برای اتوبان اصفهان و سکوت مطلق برای پروژه ریلی پر اهمیت!

این خط آهن سال 1390 با حضور معاون رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شده اما خط آهن مذکور پیشرفت چندانی نداشته و عملیات زیرسازی آن نیز پیشرفت زیر 50 درصد داشته است.

بر اساس گفته های کارشناسان، مسیر این خط آهن کمترین ناهمواری را دارد و استان های لرستان، اصفهان، فارس و خوزستان را به هم متصل خواهد کرد. با احداث این مسیر ریلی چند میلیون تن بار در طول سال در این مسیر جابجا خواهد شد و صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی به عمل خواهد آمد.

حال باید از مسئولان دولت خصوصا وزارت راه و شهرسازی و همچنین مسئولان سازمان برنامه و بودجه پرسید چرا با وجود تاکید برنامه های کلان توسعه کشور بر توجه به رشد و توسعه بخش ریلی و تصریح مقام رهبری به این امر، همچنان پروژه های جاده ای مثل اتوبان اصفهان شیراز با تبلیغ و هیاهوی فراوان مورد توجه قرار می گیرد و به پروژه های ریلی بی توجهی می شود؟

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد. پاسخ

    واقعآ پروژه راه آهن غرب اصفهان به لرستان از اهمیت خاصی برخورداراست. چرا انجام نمیشه. کارشناسان صرفه جویی در سوخت. حوادث. جاده ای حمل بار. جابجایی مسافر. اتصال چهار استان وکاهش خطراط. را برسی کردهو نمایندگان 4 استان در مجلس پی گیر باشند. تا این مهم به اتمام برسد وگر نه موکول میشه به نسل آینده.

  • ناشناس پاسخ

    دقیقا👏👏👏👏

  • محمد پاسخ

    من اصفهانی هستم اما خرم اباد و مردم خوبش

  • بابک اشرف زاده پاسخ

    احتراما پروژه هایی مثل راه آهن شیراز بوشهر عسلویه. آزاد راه شیراز بوشهر راه آهن اهواز شیراز و اهواز اصفهان دارای اهمیت بسیار زیادی هستن چون ما بخش بسیار مهم کشور بوشهر و عسلویه و اهواز هستن که نود و پنج درصد درآمد کشور از اونجاس اما متاسفانه برا شهرهایی که بعضا زیر یک درصد اقتصاد و تولید کشور را دارن راه آهن و آزادراه میکشیم

  • بابک اشرف زاده پاسخ

    کلیدی ترین استانهای کشور ما بوشهر اهواز و جنوب فارس هستن. بیشترین هزینه هم قاعدتا باید اینجا بشه

  • ناشناس پاسخ

    پروژه های شمال جنوب چه بخش راه (بزرگراهی آزادراهی) و چه بخش ریلی , کمی مهم تر از پروژه های شرقی غربی در بخش راه و ریل هستند چون اولی مربوط می شود به تکمیل شبکه جهانی و نفع گسترده ملی در بخش ضدتحریمی و درآمدزایی و ... و دومی مربوط می شود به تکمیل شبکه منطقه ایی تا مدیترانه , ریل اصفهان الیگودرز ازنا در کنار ریل اصفهان شهرکرد اهواز هم مهم هستند اما باید الویت بندی داشت تا بودجه به شکل متمرکز کار کنه تا پروژه ها تبدیل به موزه نشوند الان ما در بخش ریلی تا دلتون بخواد پروژه نیمه کاره داریم که حوصله مردم را هم سر بردند به چاه بلع بودجه هم تبدیل شدند ریل میانه اردبیل , سنندج همدان , رشت کاسپین , اصفهان شهرکرد , چابهار زاهدان بیرجند یونسی , کرمانشاه اسلام آباد غرب خسروی و ... باید گره ها را یکی یکی باز کرد این شکلی بخوایم جلو بریم همین ریل اصفهان الیگودرز ازنا هم می شود پروژه 30 ساله و این چه فایده ایی دارد ؟

  • Mehdi پاسخ

    واقعا شرم آوره درسال ۷۷ نماینده شهرستان دورود آقای عبدل وند گفت بیش از۸۰درصد از کارهای تحقیقاتی راه آهن اصفهان الیگودرز ازنا انجام شده وما ازطریق خط آهن بزودی با اصفهان وصل میشویم ۲۴ سال گذشت و هیچ خبری نشد
    الان فکرشو بکنید مسافر و بار راحت می تواند با قطار از شیراز به لرستان خوزستان عظیمت کنه چقدرمزایا دارد این طرح واقعا چرا جلوی این طرح ملی وزیبا رو گرفتند چی بگیم ازدست شماها مسعولین

  • ناشناس پاسخ

    سلام
    واقعا آزادراه مرکز به جنوب کشور باحجم عظیم تردد واهمیت کلان ارتباطی وتکمیل ترانزیت جنوب به شمال با یک راه‌آهن منطقه‌ای قابل مقایسه است؟

  • محمدیوسفی پاسخ

    هر پروژه ملی جایگاه اهمیت واعتبار خودش را دارد لازم ضروری ومحل اعتناست از جمله پروژه ریلی مورد نظر اما حمله به پروژه ای که پانزده سال زحمت بودجه و... محصول آن اتصال شمال جنوب کشور و...

  • ناشناس پاسخ

    وقتی صنعت فولامون تحریمه چه انتظاری که داری.

  • ناشناس پاسخ

    ما هنوز که هنوزه بعضضا میگیم
    نحسی 13باعث درجازدن پروژه‌های است.

  • ناشناس پاسخ

    استان فارس و بوشهر استانهای گازی ایران هستند و یقینا بخش عظیمی از درآمد کشور از این دو استان تامین می شود علاوه بر آن پتروشیمی های متعدد ، اراضی کشاورزی حاصلخیز ، جاذبه های توریستی و گردشگری و.... در این دو استان ضرورت احداث این مسیر را صد چندان می کند . پس واقع بینانه قضاوت کنیم و برای رسیدن به خواسته خودمان واقعیات را منکر نشویم

    • انتظار

      احسنت

  • ناشناس پاسخ

    اگر به توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل میشد اولویت‌های کشش جاده و راه‌آهن درست بود.

    • اشنا

      آزادراه شیراز به اصفهان پس کی تموم میکنید و ادامه آزادراه ازشیراز به بوشهر که حیاطی می‌باشد

  • ناشناس پاسخ

    آزادراه شیراز به اصفهان تموم کنید این بزرگترین پروژه اثاثی

  • Hamid پاسخ

    به نظر من اگر می‌خواستید مقایسه کنید یا اهمیت این پروژه ریلی رو مشخص کنید باید اون رو با پروژه ای که از نظر پیشرفت درصد مشابهی دارند مقایسه می‌کردید. نه با پروژه ای که حتی همین حالا هم قابل افتتاح شدنه. آزاد راه اصفهان شیراز فقط به خاطر کنترل ترافیک در ورودی شیرازه که با تعویق میوفته. ضمنا راه آهن چابهار-زاهدان یا رشت-انزلی از این که شما تو مقالتون گفتید مهمتر به نظر میرسه

  • ق نگهدار پاسخ

    این باز زرنگ بازی اصفهانی ها است ولی همیشه زرنگ بازی نتیجه خوب ندارد مانند فولاد مبارکه که بایستی در کنار دریا ساخته میشد ولی اصفهانیها با زرنگی آوردند اصفهان هم آب زاینده رود بایستی خرج تولید فولاد بشه هم مریضی هوایی مانند ام ای وسرطان که بخاطر ذوب آهن گریبانگیر مردم فعال خوب اصفهان شد هم آب زاینده رود حیف است هم سلامتی مردم خوب اصفهان

  • داود اسدالهی پاسخ

    راهن تبریز همدان ازنا اصفهان بندر عباس را که متاسفانه ........... مانده

  • رسول پاسخ

    چون بیسوادان همه کاره شدنr

  • مرتضی پاسخ

    عجیبه که شما این پروژه بسیار بزرگ را که تبعات مثبت اقتصادی زیادی داره را بزرگنمایی می خوانید

  • عبدالحمید حسینی پاسخ

    هرکارعمرانی وملی در مملکت انجام بگیرد ارزش دارد سعی نشو د عمدآ یا ندانسته حداقل خدماتی هم که انجام میگیرد بدجلوه داده شود این بزرگ باوصل شدن به استان بوشهر باعث رونق اقتصادی مملکت میشود انشالله که طرحهای راهن هم پیگیری وبه سرانجام برسد

  • علی پاسخ

    اینکه بخواهیم نظر مسئولان رو به انجام کاری معطوف کنیم بنا را بر تخریب کار دیگری بکنیم طرز تفکر و اندیشه گوینده رو زیر سوال می بره چرا و چرا های زیادی هست که میشود مثال زد چرا حالا بزرگراه اصفهان شیراز به چالش کشیده شده محل تامل است بهتر بود نویسنده این مقال از پیگیری و اقدام در جهت پروژه راه آهن مورد علاقه خودش صحبت می کرد و پای کارهای انجام شده دیگر را که به نوبه ی خود دارای منافع مالی و اقتصادی مربوط به خود هستند به میان نمی کشید

  • ناشناس پاسخ

    سلام
    استان پهناور فارس واستان بوشهر استانهای اقتصادی کشور می‌باشند و آزادراه شیراز به اصفهان و ادامه آن به استان خوب بوشهر واجب است

  • مسعود پاسخ

    تا باشه از این بزرگنمایی ها باشه، انشالله پروژه ریلی هم موفق باشه، ایران آباد

  • ناشناس پاسخ

    راه آهن مشهدبه گرگان فراموش شد؟!

  • علی پاسخ

    علت اهمیت این پروژه اتصال دو مرکز تولید فولادکشورهست .الان برای تبادل مواد اولیه و محصولات بین اهواز و اصفهان بایستی از اصفهان به سمت قم حرکت کرد و بعد از قم به سمت اراک و لرستان و بعد خوزستان و بالعکس درحالی که با ساخت این راه اهن مسیر حدودا۷۰۰ کیلومتر کوتاهتر میشه .الان بیشترین بار محور تهران جنوب محموله های شرکتهای فولادی هست اهمیت این طرح در این مساله هست .بماند که ساخت راه اهن مستقیم بین اصفهان و اهواز به علت مسیر کوهستانی اصلا توجیه فنی و اقتصادی ندارد .اگر به تناژحمل محموله های فولادی راه اهن توجه کنید اهمیت موضوع مشخص میشه