بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

ترافیک، سوهان روح شهروندان سنندجی

این روزها خیابان های شهر سنندج مملو از خودروهای تک سرنشینی است که ساعت ها در ترافیک می مانند، اما رانندگان آن حاضر نیستند از حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

ترافیک، سوهان روح شهروندان سنندجی
تین نیوز |

امروزه بسیاری از شهرهای کشور با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می کنند که شهر سنندج نیز از این قضیه مستثنی نیست و روز به روز شاهد افزایش بار ترافیک در خیابان های درون شهری خود است که همین مسئله مشکلاتی را برای شهروندان و رانندگان در پی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، این روزها خیابان های شهر سنندج مملو از خودروهای تک سرنشینی است که ساعت ها در ترافیک می مانند، اما رانندگان آن حاضر نیستند از حمل ونقل عمومی استفاده کنند که یکی از دلایل اصلی افزایش ترافیک در شهر سنندج است و با توجه به وضعیت توپوگرافی این شهر و خیابان ها و معابری که بیش از سه دهه از ساخت آن ها می گذرد، افزایش ترافیک در چنین شرایطی را محتمل تر کرده است.

اصلی ترین ساعات پیک ترافیک در شهر سنندج ظهرها و غروب ها است که تقریباً تمام حیابان های اصلی و هسته مرکزی شهر گریبانگیر آن است و در چنین شرایطی اگر شخصی کار واجبی همچون نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی داشته باشد، عملاً امکان آن وجود ندارد.

یکی از شهروندان سنندجی از جمله دلایل اصلی ترافیک طاقت فرسای شهر سنندج را ضعف ناوگان حمل ونقل عمومی، تعداد بالای خودروهای سواری شخصی و نبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر می داند و می گوید: اگر بخواهیم زمان غروب از شهرک بهاران به داخل شهر بیاییم باید حداقل یک ساعت داخل ترافیک معطل باشیم در صورتی که این مسیر سایر اوقات شاید ۱۵ دقیقه بیشتر طول نکشد.

وی اضافه می کند: غروب ها در میدان آزادی شهر سنندج جای سوزن انداختن نیست و حتی عبور عابران پیاده نیز در این شرایط به سختی انجام می شود، چراکه همه خودروها در یکدیگر قفل شده اند.

همین چند ماه پیش بود که شهردار سنندج در راستای کاهش معضل ترافیک شهر سنندج خبر از اجرای طرح جامع ترافیکی در این شهر داد و تاکید کرد: طرح جامع ترافیکی با نگاه پیاده راه سازی در دستور کار شهرداری سنندج قرار دارد و در این راستا ایجاد پارکینگ های طبقاتی به ویژه در بافت مرکزی شهر در دستور کار قرار گرفته و مشاور طرح نیز انتخاب و مشغول به کار است.

اینکه چه عواملی در افزایش ترافیک شهر سنندج دخیل است و تا چه اندازه اقداماتی همچون طرح جامع ترافیک و سایر راهکارهای اتخاذ شده برای کاهش ترافیک در این شهر اجرایی شده است را از زبان مسئولان و متولیان مدیریت شهری جویا شدیم.

پیگیری احداث پارکینگ در هسته مرکزی شهر سنندج

انور رشیدی، شهردار سنندج در این خصوص به خبرنگار ایمنا می گوید: سازمان ترافیک و حوزه املاک و حقوقی شهرداری در هسته مرکزی شهر و در چند نقطه دیگر، مشغول رایزنی و پیگیری توافق با ادارات و املاک شخصی برای بحث احداث پارکینگ طبقاتی است. وجود معارضان اجرای پروژه های عمرانی در حوزه ترافیک را با کندی روبه رو کرده است.

وی ادامه می دهد: احداث پارکینگ در دو نقطه نزدیک به هسته مرکزی شهر سنندج مورد توجه شهرداری قرار گرفته است که یک مورد آن روبه روی پارک شهدا و دیگری در محوطه ساختمان پلیس آگاهی در خیابان فلسطین قرار خواهد داشت و امیدواریم پیگیری های ما برای این دو نقطه به نتیجه برسد.

شهردار سنندج تعریض پل قشلاق را از دیگر اقدامات مهم در راستای کاهش ترافیک این شهر می داند و اضافه می کند: این پروژه آماده افتتاح است و هفته جاری به بهره برداری می رسد.

رشیدی تصریح می کند: پل روگذر تقاطع محمدی، تقاطع تکیه وچمن، احداث زیرگذر و روگذر در میدان غفور نیز از دیگر پروژه های پیش بینی شده و در دست اقدام شهرداری سنندج بوده که مطالعات و بعضی دیگر از اقدامات فنی و حقوقی آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان می کند: در راستای اجرای طرح جامع ترافیک، اصلاح هندسی میادین شهر انجام شده است و باز هم انجام خواهد شد که از جمله آن می توان به احداث میدان شهرک کشاورز، تعریض میدان فیض آباد و میدان امام شافعی اشاره کرد.

افزایش خودرو، از اصلی ترین دلایل افزایش ترافیک در سنندج

در ادامه امیر جمشیدنژاد، سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج اظهار می کند: در گام نخست باید تعریف درستی از ترافیک داشته باشیم، چراکه این تفکر در بیشتر شهروندان شکل گرفته است که در هر نقطه شهر، با هر وسیله نقلیه و هر سرعتی می توانند به مقصد برسند که صحیح نیست.

وی ادامه می دهد: شهر سنندج نیز همچون سایر شهرهای کشور و دنیا با معضل ترافیک روبه رو بوده که به نقطه کلافه کنندگی رسیده است و این مسئله دلایل متعددی دارد که اصلی ترین دلیل آن افزایش غیرمنطقی و سرسام آور مالکیت وسیله نقلیه است.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج تاکید می کند: طرح جامع حمل ونقل در شهر سنندج برای نخستین بار سال ۱۳۹۱ تعریف شد که راهکارهای کوتاه مدت را تا سال ۱۳۹۵، میان مدت تا سال ۱۴۰۰ و بلندمدت را تا سال ۱۴۱۰ تبیین کرده است.

جمشیدنژاد می افزاید: بر اساس این برنامه لازم است حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در شهر سنندج داشتیم که در حال حاضر تنها حدود ۱۳۵ هزار خودرو در بخش سواری داریم، البته این مهم از سیاست کلان جهانی و شهرهای دنیا نشأت می گیرد که مالکیت وسیله نقلیه را به عنوان یکی از مسائل رفاهی تعریف می کند و همین مسئله از دلایل اصلی افزایش مالکیت خودرو است.

تاکسی سنندج

کاهش قابل توجه تعداد خودرو ناوگان حمل ونقل عمومی در سنندج

وی تصریح می کند: عامل مهم دیگر در افزایش ترافیک را می توان ضعف و تنزل کیفیت و کمیت سیستم حمل ونقل عمومی دانست که ناشی از تحریم های ظالمانه جامعه جهانی است. در شهر سنندج سال ۱۳۹۱ حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس روزانه به شهروندان خدمت رسانی می کنند که در حال حاضر به کمتر از ۳۰ دستگاه رسیده است.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری سنندج ادامه می دهد: تعداد مینی بوس های مدارس نیز در شهر سنندج هم در بخش کمی و هم در حوزه کیفی کاهش پیدا کرده است، بیشتر خانواده ها دیگر مینی بوس را برای حمل ونقل فرزند خود مطلوب نمی دانند و خودشان اقدام به جابه جایی فرزندان خود می کنند که باعث شده است ساعات پیک ترافیک ما به ساعت بازگشایی و تعطیلی مدارس رسد.

جمشیدنژاد اضافه می کند: علاوه بر این، فرهنگ اجتماعی ما در بعد ترافیکی به خودرو محوری عادت کرده است و بخش عمده ای از سفرهای درون شهری مردم حتی برای یک خرید ساده نیز با وسیله نقلیه شخصی انجام می شود در صورتی که لازم است به سمت انسان محوری حرکت کنیم، حتی مردم ما در استفاده از تاکسی نیز تردید دارند و در استفاده از حمل ونقل شبه همگانی همچون تاکسی تعلل می کنند.

اتخاذ راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای رفع ترافیک

وی می گوید: ما بر اساس این پارامترها باید راهکارهای کاهش ترافیک را در مقاطع زمانی خاص تعریف کنیم که به راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم می شود.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری سنندج تصریح می کند: در حوزه راهکارهای کوتاه مدت اصلی ترین وظیفه ما اطلاع رسانی عمومی، فرهنگ سازی و آموزش های ترافیکی است که این کار را در سطح مدارس با همکاری آموزش و پرورش و پلیس پلیس راهور آغاز می شود، برنامه ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر نیز در حال حاضر با دقت پیش می بریم و درصدد هستیم که توزیع سفرهای درون شهری را یک دست کنیم.

جمشیدنژاد اضافه می کند: در حوزه میان مدت، انجام رینگ کمربندی اصلی شهر سنندج در دست اقدام است تا بار اصلی ترافیک را از هسته مرکزی شهر بردارد، هم اکنون این طرح با سرعت مناسب و منطقی پیش می رود و چنانچه تکمیل شود به عنوان یک راهکار میان مدت می تواند بسیار مؤثر واقع شود. پیش بینی می کنیم تا شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بخش عمده ای از این رینگ تکمیل شود تا بتوانیم بار اصلی ترافیک را از هسته مرکزی شهر برداریم.

وی می گوید: ایجاد و توسعه سیستم یکپارچه حمل ونقل عمومی به عنوان یکی دیگر از راهکار میان مدت در مدیریت حمل ونقل شهری بسیار مؤثر است که شاید ما هنوز امکان اجرایی کردن آن را نداریم. خروجی طرح جامع حمل ونقل، شناسایی ساختار کریدورهای انبوه بر و پرتردد است.

ضرورت حرکت به سمت انسان محوری به جای خودرو محوری

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری سنندج راهکارهای بلندمدت را نیز رفتن به سمت حمل ونقل انسان محور، پیاده محور، دوچرخه محور و حمل ونقل سبز عنوان می کند که شهرهای موفق دنیا در امر روان سازی ترافیک از این راهکار استفاده کرده اند.

جمشیدنژاد تصریح می کند: ممکن است برخی از راهکارهایی که امروز برای کاهش ترافیک در شهر سنندج اعمال می کنیم همچون یک مسکن موقت باشد و در بلندمدت درست نباشد، شاید نمونه آن احداث و توسعه پارکینگ در هسته مرکزی شهر باشد که مناسب ساماندهی ترافیک نیست چون موجب مطلوبیت برای خودروهای تک سرنشین و افزایش سفر می شود و مردم را تشویق می کند که چون پارکینگ وجود دارد می توانند خودرو خود را به داخل شهر بیاورند اما شاید ما هم در این مقطع زمانی هیچ راه حل دیگری نداریم و برای عبور از بحران کنونی ترافیک مجبوریم به چنین اقداماتی روی بیاوریم.

وی خاطرنشان می کند: با همکاری پلیس راهور نیز در جهت افزایش ایمنی سفرها، به شناسایی نقاط حادثه خیر و رفع آنها اقدام کرده ایم که با اصلاح مهندسی های متعدد این کار را شروع کرده ایم.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری سنندج اضافه می کند: یکی از اقدامات در دستور کار سازمان حمل و نقل نیز افزایش ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر سنندج تا دو سال آینده بوده که تاکنون ۲۰ دستگاه آن خریداری شده است و این مسئله نیز می تواند بخشی از بار ترافیک را کاهش دهد.

ترافیک سنندج

وجود مراکز اصلی خرید در هسته مرکزی شهر سنندج از عوامل اصلی ترافیک

حمید خضری، رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج اظهار می کند: ساختار شهر سنندج به نحوی است که همه مراکز خرید روزانه، اقتصادی و حتی درمانی شهر به دو میدان اصلی انقلاب و آزادی و خیابان های اطراف آن ختم می شود که یکی از عوامل اصلی ترافیک در هسته مرکزی شهر است.

وی می افزاید: خیابان فردوسی در هسته مرکزی شهر به عنوان پیاده راه استفاده می شود و جایگزینی برای آن تعیین نشده است که باعث می شود ترافیک به خیابان های اطراف منتقل شود، در واقع دسترسی نداشتن به خیابان های اصلی، باعث ایجاد ترافیک در خیابان های فرعی و اطراف می شود.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج ادامه می دهد: خیابان های ما مربوط به ۲۰ تا ۳۰ سال قبل است و از سوی دیگر در ۱۰ سال گذشته تعداد خودرو به شدت افزایش پیدا کرده است؛ ۵۰ درصد خانواده ها حداقل دو خودرو در خانه دارند و اگر هرکدام به صورت تک سرنشین به هسته مرکزی شهر بیایند این خود باعث ایجاد ترافیک طاقت فرسا می شود.

خضری اضافه می کند: ۴۸ خط تاکسی در شهر سنندج وجود دارد که حدود ۴۰ خط آن به دو میدان اصلی شهر منتهی می شود و شاید به این دلیل، مردم ما فکر می کنند که تعداد تاکسی های شهر زیاد است در صورتی که اینگونه نیست. اگر امروز شهرداری در حاشیه شهر پارک احداث می کند، قصد دارد مردم را ترغیب کند که به هسته مرکزی شهر نیایند تا بار ترافیک کمتر شود.

ضرورت فرهنگ سازی در راستای کاهش پدیده تک سرنشینی

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح می کند: در ساعات پیک ترافیک حدود ۷۰ درصد از خودروهایی که از میدان آزادی به سمت شهرک بهاران و سایر نقاط شهر می روند تک سرنشین هستند و حاضر نیستند از حمل ونقل عمومی استفاده کنند که همین امر باعث ایجاد ترافیک می شود و لازم است در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

خضری تاکید می کند: شهرداری به تنهایی نمی تواند مسئله ترافیک را حل کند و حتماً باید دستگاه های اجرایی دیگر و پلیس راهور به کمک شهرداری بیایند تا معضل ترافیک به ویژه در ساعات پیک ترافیک حل شود. مسئله مهم دیگر ایجاد زیرساخت ها است که باید انجام شود و اگر صورت نگیرد ما روز به روز ترافیک بیشتری را شاهد خواهیم بود.

کمبود پارکینگ از عوامل اصلی ترافیک در سنندج

حسن عسکری، فرماندار سنندج با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور کاهش ترافیک سنندج به خبرنگار ایمنا می گوید: در بحث ترافیک مشکل عمده ما در شهر سنندج کمبود پارکینگ است، شهرداری اقداماتی را آغاز کرده و جلساتی نیز برای تعامل با دستگاه های دیگر برگزار شده است تا اگر املاکی را در مرکز شهر سنندج دارند برای احداث پارکینگ در اختیار شهرداری قرار دهند که البته فرایندی زمان بر خواهد بود.

وی ادامه می دهد: تجهیزات و امکانات خاصی در شهر سنندج نیاز هست تا طرح هایی همچون زوج و فرد کردن تردد خودروها اعمال شود، این مهم در دستور کار قرار دارد و چنانچه انجام شود می تواند تا حدی به کاهش ترافیک کمک کند.

فرماندار سنندج خاطرنشان می کند: در کنار همه اینها رعایت فرهنگ ترافیکی نیز می تواند در کاهش ترافیک تأثیرگذار باشد و چنانچه تعداد خودروهای تک سرنشین در داخل شهر کمتر شود قطعاً می تواند مؤثر واقع شود.

ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای کاهش ترافیک در سنندج

سرهنگ رضا همتی زاده، رئیس پلیس راهور استان کردستان تاکید می کند: به صورت همه جانبه از طریق استانداری، فرمانداری، شهرداری و پلیس راهور برای کاهش ترافیک داخل شهر اقداماتی در حال انجام است، اما باید زیرساخت هایی فراهم شود تا بتوانیم وضعیت ترافیک را در داخل شهر ساماندهی کنیم.

وی اضافه می کند: اقداماتی همچون راه اندازی مانیتورینگ شهری، زوج و فرد کردن خودروها، ایجاد خط ویژه و ساماندهی ناوگان حمل ونقل عمومی همچون تاکسی ها، ساماندهی وانت بارها، اصلاحات هندسی میادین و تقاطع ها، نصب تعدادی چراغ های راهنمایی و رانندگی هوشمند و دوربین های ثبت تخلفات باید انجام شود که اجرایی کردن آن ها امری زمان بر است.

رئیس پلیس راهور استان کردستان ادامه می دهد: بحث فرهنگ سازی را باید در اولویت کار قرار دهیم، چراکه در حال حاضر بیشترین آسیب را در پراکندگی عابران پیاده در میادین و تقاطع ها داریم که به دلیل همین بی نظمی در تردد عابران پیاده، بیشترین تصادفات ما نیز مربوط به همین عابران پیاده بوده است.

سرهنگ همتی زاده اضافه می کند: به همکاری همه دستگاه ها نیاز داریم، اما آن ها آنگونه که باید هنوز همکاری لازم را با یکدیگر ندارند. رویه ما این است که با کمک شهرداری و سایر دستگاه ها بتوانیم تا دو سه ماه آینده به نتایج خوبی در بحث ساماندهی ترافیک برسیم.

وی خاطرنشان می کند: اولویت های پلیس راهور استان، روان سازی ترافیک، انضباط بخشی به ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات است که هوشمندسازی معابر، راه اندازی مرکز مانیتورینگ و برخورد با تخلفات رانندگی در دستور کار این نهاد قرار دارد.

کاهش تعداد تلفات جاده ای کردستان طی دو سال اخیر

کیومرث حبیبی، معاون عمرانی استانداری کردستان و از اعضای اصلی شورای ترافیک استان اظهار می کند: در شورای ترافیک استان کردستان و کمیسیون ایمنی راه های استان مصوبات و اقداماتی خوبی برای مهار ترافیک داشته ایم که مجموعه این اقدامات باعث شده است طی دو سال گذشته از رتبه ۲۷ کشور در تعداد تلفات جاده ای، به استان چهارم کشور در سال گذشته و امسال به رتبه دوم کشور در کاهش تلفات دست پیدا کنیم، در واقع هم در تردد درون شهری، هم برون شهری و هم روستایی با کاهش تلفات روبه رو بوده ایم

وی می افزاید: طی دو سال اخیر منابع مالی خاصی به استان اختصاص پیدا کرد که این منابع موجب اقدامات خوبی شد که نتیجه آن را در کاهش آمار تلفات شاهد بودیم.

معاون امور عمرانی استانداری کردستان تصریح می کند: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۱ حتی یک اتوبوس جدید به ناوگان حمل ونقل استان اضافه نشده و حمل ونقل عمومی ما دچار فرسودگی شده است که سال گذشته با رایزنی های صورت گرفته توانستیم مجوز خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس را بگیریم که ۲۰ مورد آن تاکنون خریداری شده و قرار است به ناوگان حمل ونقل عمومی استان اضافه شود.

حبیبی اضافه می کند: نصب دوربین های نظارت تصویری، هوشمند کردن شهر و ایجاد تقاطع های غیرهمسطح که در شورای ترافیک مصوب شده است با هدف روان سازی ترافیک شهری بوده و پروژه کمربندی اسلام آباد و تعریض پل قشلاق که به همت شهرداری به انجام رسیده و جزو پروژه های ترافیکی بوده است؛ بنابراین اجرای طرح تقاطع های غیرهمسطح، اصلاحات هندسی همچون میدان امام شافعی و نصب بیش از ۳۰ دوربین برای پایش تصویری ترافیک در شهر سنندج مجموعه مصوبات شورای ترافیک بوده که شهرداری بخش زیادی از آن را انجام داده و سبب شده است وضعیت ترافیک بهتر شود، اما بحران اصلی ترافیک به رابطه میان وسیله نقلیه، مسائل مدیریتی و فرهنگ شهروندی بستگی دارد.

وی ادامه می دهد: به شهرداری نیز اعلام شده است که اگر طرح زوج و فرد به شورای ترافیک ارجاع شود آن را بررسی می کنیم و دید مثبتی نسبت به آن داریم.

معاون عمرانی استاندار کردستان تاکید می کند: لازمه حل معضل ترافیک هماهنگی میان دستگاه ها است، علاوه بر آن نظارت بیشتر پلیس راهور، اعمال قوانین بازدارنده، ارتقای فرهنگ رانندگی و آموزش مردم امری مهم است.

حل معضل ترافیک سنندج نیازمند اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری است

عزت رضایی رئیس شورای اسلامی شهر سنندج به خبرنگار ایمنا می گوید: در شورای شهر سنندج مبحث ترافیک بسیار مورد توجه قرار گرفته و جلسات متعددی نیز در این خصوص برگزار شده است، اما به صورت کلی ساماندهی ترافیک شهر سنندج در دو بخش سخت افزاری همچون ساخت پل و روگذر و زیرگذر و نرم افزاری همچون شهرداری الکترونیک و مکانیزه کردن دوربین ها باید صورت بگیرد که تاکنون خروجی لازم را نداشته است.

وی می افزاید: در دو سال باقیمانده از شورای دوره ششم، چندین پروژه کلان با هدف رفع ترافیک در دستور کار قرار گرفت، شهرداری هم اکنون مشغول به کار است و چندین مورد آن نیز به زودی به بهره برداری خواهد رسید که در روان سازی ترافیک تأثیرگذار است.

رئیس شورای شهر سنندج خاطرنشان می کند: مهم ترین نهاد تصمیم گیر در خصوص ترافیک، شورای ترافیک استان است که شهرداری و شورای شهر و تعدادی دیگر از ادارات عضو آن هستند و به رغم اینکه اقداماتی را انجام داده ایم، اما تنهایی و بدون همکاری سایر ادارات و شهروندان کار به جایی نمی رسد.

اگرچه حل معضل ترافیک به صورت کلی به چند عامل اصلی همچون فرهنگ ترافیکی شهروندان، زیرساخت های حمل ونقل و برنامه های مدیریت شهری برای مهار ترافیک بستگی دارد، اما سال ها است که راهکارهای ترافیکی برای شهر سنندج در نظر گرفته می شود که این راهکارها یا به سرانجام نمی رسد یا کارایی لازم را ندارد، حال باید دید که تا چه اندازه می توان به وعده های جدید مسئولان شهری خوشبین بود که گذشت زمان آن را مشخص خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.