بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

کارشناس روس: خط ریلی بندر کاسپین، گام مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران بود

کارشناس علوم سیاسی، مسائل خاورمیانه و قفقاز گفت: اتصالی بندر کاسپین ایران به شبکه ریلی این کشور از نظر مسائل اقتصادی، امنیتی و ژئوپلیتیک، گام مهمی از سوی تهران تلقی می شود.

کارشناس روس: خط ریلی بندر کاسپین، گام مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران بود
تین نیوز

کارشناس علوم سیاسی، مسائل خاورمیانه و قفقاز گفت: اتصالی بندر کاسپین ایران به شبکه ریلی این کشور از نظر مسائل اقتصادی، امنیتی و ژئوپلیتیک، گام مهمی از سوی تهران تلقی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، استانیسلاو تاراسف در گفت و گو با این رسانه روس افزود: خط ریلی رشت بندر کاسپین که طی روزهای اخیر در ایران به بهره برداری رسید، یک پروژه حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران به ویژه از نظر اهمیت اقتصادی آن است.
این کارشناس روس یادآور شد: در حال حاضر پروژه رشت بندر کاسپین در امتداد مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب، دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند.
تاراسف گفت: این پروژه موثرترین مسیر ریلی با اتصال مستقیم به روسیه است که می تواند به افزایش قابل توجه گردش مالی بین تهران و مسکو منجر شود.
وی افزود: می توان پروژه رشت بندر کاسپین را یک مسیر ترانزیتی بین المللی دانست که مورد توجه کشورهایی مانند چین و هند نیز هست.
این کارشناس مسائل خاورمیانه و قفقاز خاطرنشان کرد: ایجاد چنین کریدور ارتباطی سیستم امنیتی منطقه را تقویت می کند و از نظر ژئوپلیتیکی نیز درباره حضور ایران در عرصه تجارت بین المللی نقش مهمی دارد.

 

به نوشته اسپوتنیک، خط ریلی ۳۷ کیلومتری که شهر رشت ایران را به دریای خزر و خلیج فارس متصل می کند، در شمال ایران راه اندازی شد.
بر اساس این گزارش، این خط ریلی که در استان گیلان ایران در نزدیکی سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد، بخشی از این خط ریلی در مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب است.
این راهگذر بین المللی، یک شبکه حمل و نقل ۷۲۰۰ کیلومتری شامل مسیرهای کشتی، ریلی و جاده ای است که هند، ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا را به هم متصل می کند.
در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲)، روسیه و ایران اسنادی را برای تکمیل حلقه مفقوده ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب از رشت تا آستارا به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو (۱.۷ میلیارد دلار) امضا کردند. این مبلغ شامل وام ۱.۳ میلیارد یورویی روسیه (۱.۳۹ دلار) است و مابقی هزینه ساخت آن توسط ایران تأمین می شود.

خط آهن رشت کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ با حضور و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری بهره برداری شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شعبانعلی رفیعی

    چرادرخصوص بندر کاسپین وبه اصطلاح اتصال راه آهن ایران ازخلیج فارس به ساحل خزر هیاهوی رسانه‌ای به راه انداخته ایددرصورتی که بندرامیرآباد بهشهر مازندران بیش ازیک دهه هست که این ارتباط رابرقرار وهیچ نامی از آن برده نمی شود

  • محمد

    در دنیای امروز که سرعت تردد ریلی بیش از۳۰۰ کیلومتر در ساعت است ،این خط ریل یکبانده وباسرعت حداکثر۹۰ کیلومتر در ساعت چه کارایی مهمی میتواند داشته باش؟،لابد ایستگاه به ایستگاه ترن بایستی متوقف شود تا ترن روبرو بتواند عبورکند،

  • علیرضا اسداللهی نودهی

    سلام باورکنید برادرم خواهرم وقتی ۵میلیون تن ترانزیت کالا درآمد حاصل یک میلیارد دلار برای کشور دارد پس هرچه زودتر مسیر راه آهن بوشهر عسلویه به شیراز باید به اتمام برسد چون هرچقدر تعداد بنادر جنوب متصل به راه آهن سراسری شود یعنی درآمد حاصل ترانزیت کالا پول ارزی دلار وارد کشور می‌شود دوم اینکه برای استفاده از این ظرفیت پذیرش ترانزیت ضمن اینکه قوانین گمرکی آسان تر کنیم وبازاریابی کنیم واقعا که بشدت کشورهای جهان همسایگان چین وروسیه هند ترکیه عراق آسیای میانه وقفقاز وجنوب خلیج‌فارس اطلاعات بیشتر داشته باشند اگر خوب بازاریابی اینترنتی کنیم واقعا تصور کنید سالی ۵۰۰میلیون تن کلا ترانزیت کالا شود ۱۰۰میلیارد دلار به اندازه فروش نفت خام وگاز وپتروشیمی دریک سال درآمد ارزی دلاری باعث رونق اقتصادی بخش خصوصی حمل ونقل کالا ومسافر می‌شود وچقدر شغل‌های ایجاد کرده واقعا شغل‌های جانبی وشرکتهای زیادی در عرصه حمل ونقل کالا در جهان ایرانیان خارج کشور وداخل کشور ایران روزانه بوجود آمده فکرش عالیست سوم هرچه زودتر شلمچه بصره چابهار مشهد جاسک ومیناب وبندرعباس به راه آهن ترانزیت سراسری ایران متصل شوند واقعا انشالله