◄ اطلاعیه مهم گروه مپنا درباره شرکت واگن پارس
در پیوند با مسائل و حاشیه سازی های ایجاد شده در شرکت واگن پارس اراک، گروه مپنا به عنوان هدلینگ بالادستی این شرکت، اطلاعیه مهمی را در راستای تنویر افکار عمومی صادر کرد.
در پیوند با مسائل و حاشیه سازی های ایجاد شده در شرکت واگن پارس اراک، گروه مپنا به عنوان هدلینگ بالادستی این شرکت، اطلاعیه مهمی را در راستای تنویر افکار عمومی صادر کرد. متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:
شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع ناوگان ریلی در خاورمیانه و با بهره گیری از تکنولوژی های انتقال یافته از برترین سازندگان بین المللی، تولید بیش از 13000 واگن باری، 500 واگن مسافری، 100 لکوموتیو و 300 واگن مترو و ترنست را طی 40 سال اخیر در کارنامه خود ثبت نموده است.
از سال 1384 به دلایل مختلف این شرکت دوران سختی را طی نمود و در طی آن سالها نه تنها تولید رونق خاصی نداشت، بلکه زیان انباشته فراوانی را به سهامداران خود تحمیل نموده بود. در آذرماه سال 1399 بعد از مذاکرات طولانی و با اصرار مدیران دولت وقت و در راستای مسئولیت اجتماعی گروه مپنا شرکت واگن پارس به گروه مپنا واگذار شد.
پس از واگذاری، اقدامات فراوان و موثری توسط گروه مپنا جهت برون رفت از رکود این شرکت به اجرا درآمد و در طی 3 سال پس از انتقال مالکیت، با پرداخت بدهی های انباشته و سنواتی به سازمان های دولتی و خصوصی و بانکها، بازسازی و نوسازی ماشین آلات، مدیریت یکپارچه و برقراری ارتباطات با مشتریان جهت کسب اطمینان مجدد و سفارش گذاری در این مجموعه بزرگ صنعتی، موفقیتهای بزرگی رقم خورد و شرکت از همان سال ابتدایی موفق شد سود قابل قبولی را ایجاد نماید و در سال دوم با فروش 1000 دستگاه انواع ناوگان ریلی ضمن ثبت رکورد تولید توانست در حدود دو سوم بازار را در اختیار بگیرد.
این اقدام که هدف اصلی آن خروج شرکت واگن پارس از بحران ورشکستگی و احیای توان تولید داخل در صنعت واگن سازی از طریق قرار گرفتن این کارخانه در زنجیره ارزش گروه مپنا در صنعت حمل و نقل ریلی بود، با سرمایه گذاری کلان انجام شده برای راه اندازی مجدد خطوط تولید و نوسازی تجهیزات، علیرغم وجود محدودیتهایی مانند اپیدمی کرونا و پس از آن ناترازی برق از سال 1400 تاکنون که موجب کاهش ساعات مفید کاری و تعطیلی برخی کارخانهها در روزهای کاری شده است، با حمایت همهجانبه گروه مپنا و با تلاش و مساعی پرسنل و کارگران سختکوش، کارخانه واگن پارس را از بحران ورشکستگی و تعطیلی کامل خارج و با پرداخت مطالبات و بهبود دستمزد و مزایا، موجبات رضایت کارکنان این کارخانه را فراهم کرد.
متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به صنعت ریلی و عدم پرداخت تعهدات به مشتریان این شرکت در سال های 1402 و 1403 و سیاست های اتخاذ شده از سوی نهادهای مسئول، کلیه تولید کنندگان تجهیزات ریلی یکی پس از دیگری دچار مشکلات عدیده ای شده اند، با این وجود گروه مپنا با سفارش گذاری درون گروه عملاً اجازه نداد تا مشکلات عمومی محیط کسب و کار تا حد امکان به داخل کارخانه تسری یافته، لذا تمام تعهدات خود جهت کارکنان خدوم این شرکت را به موقع پرداخت نموده، حتی مازاد بر تعهدات نیز اقداماتی انجام داد. در تمام مدتی که کارخانجات مشابه اقدام به تعدیل نیروهای خود بدلیل عدم وجود سفارش نمودند، حتی یک نفر هم تاکنون تعدیل نشده و در راستای سیاست های حمایتی؛ نهایت تلاش برای حمایت از این خانواده بزرگ به کار بسته شده است.
باید پذیرفت که کاهش شدید سفارشات و سیاست های بالادستی اعمال شده در صنعت حمل و نقل ریلی و عدم حمایت از مشتریان از یکسو و از سوی دیگر عدم حمایت سیستم بانکی و عدم پرداخت مطالبات به دلیل معضلات انباشته در حمل و نقل ریلی که باعث پایین بودن بهره وری سیر قطارها در کشور شده، اثرات نامطلوبی بر روی صنایع تولیدی از جمله واگن پارس می گذارد.
از اواسط سال 1402، با توجه به مشکلات سایه افکنده بر صنعت ریلی کشور و متعاقب آن پایین آمدن بهره وری سیر واگنهای باری در کشور، کاهش حمایت سیستم بانکی از این صنعت و افزایش حجم مطالبات از برخی از مشتریان، میزان تقاضای واگن باری به یکباره در بازار ریلی کشور کاهش یافت. با بروز این شرایط، گروه مپنا با منابع مالی خود، قرارداد خرید 300 دستگاه واگن باری را با شرکت واگن پارس منعقد نمود تا صدمات حاصل از کاهش شدید تقاضا در صنعت را مدیریت نماید تا بدون تعدیل نیرو، همچنان امکان پرداخت حقوق و مزایا برای کارکنان خدوم شرکت واگن پارس میسر گردد. با این گونه تمهیدات و حمایتها، ضمن حفظ و احیای فعالیتهای کارخانه، امکان ارائه خدمات بیشتر و افزایش رضایت کارگران شریف واگن پارس نیز فراهم خواهد شد.
در تابستان سال جاری و بنا بر برنامه ابلاغی مدیریت مصرف برق کشور، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل اجباری و روزهای پنجشنبه و جمعه کاری اعلام شد تا تعهدات شرکت به مشتریان در زمان مقرر صورت پذیرد. این موضوع در کنار مشکلات معیشتی افراد کم برخوردار، بهانه ای را به تعدادی بسیار اندک و انگشت شمار برای بر هم زدن نظم کارخانه و کسب منافع شخصی و بر خلاف منافع جمعی کارکنان داد.
هر چند راهبرد گروه مپنا حمایت از شرکتهای زیرمجموعه و رسیدگی به مشکلات معیشتی است، اما بدیهی است هر بخش از کسب و کار باید بر اساس مدل تجاری اداره شود؛ لذا تلاش بر این است تا به جای در نظر گرفتن راهکارهای انقباضی که موجب به خطر انداختن امنیت شغلی کارگران میشود، با اقدام برای دریافت پروژههای جدید، ضمن روشن نگه داشتن چراغ کارخانه و چرخه تولید، آینده شغلی مناسبی را برای کارگران شریف خود رقم بزند.
شایان ذکر است، گروه مپنا به عنوان یک شرکت صنعتی و اقتصادی علیرغم همه تنگناهای موجود، باید بر اساس روشهای تجاری سازی شده شرکتهای تابعه خود را راهبری نماید؛ با این حال همواره رفاه کارکنان را مد نظر داشته و امور معیشت ایشان به ویژه کارگران عزیز را با لحاظ جمیع شرایط در رأس سیاستهای خود لحاظ نموده است، اما بدیهی است این امور همواره تابعی از شرایط محیط کسب و کار هستند و تمام تلاش بر این است که برای دوام و بقای صنعت که ضامن اصلی اشتغال و معیشت کارکنان است، جریان تولید با تمام توان حفظ شود و از اخلال در آن جلوگیری شود، زیرا بقا و دوام تولید به استمرار فروش و جریان پیوسته قراردادهای خرید مشتریان وابسته است و هر گونه توقف در این مسیر، باعث آسیب بیشتر به نیروی کار مولد و متعددی است که دغدغه تولید دارد.
اگر شرکت با ساختار جدید ی با جمع شدن کارخانجات ماشین سازی اراک و تبریز ، بخش تحقیقات کارخانجات واگن سازی بخش فنی نیروگاهها و سدهای یک شرکتی با مدیرانچند وجهی در توسعه کشور نقش بزرگی ایفا می کنند
خودت متوجه شدی چی گفتی؟
شما مثل اینکه تو هپروتی!!!
باسلام
گروه مپنا در ابتدای ظهور به عنوان شرکت در خصوص توسعه نیروگاهای بخار گازی و سیکل ترکیبی در بدنه وزارت نیرو تشکیل شد و اتفاقا یکی از آن فکر های خوب و نوین در حوزه وزارت نیرو بود و خوب هم نتیجه داد تا زمانی که گروه مپنا به فکر توسعه خود در حوزه های مختلف مانند نفت گاز، مهندسی پزشکی، حمل ونقل خودرو برقی و... افتاد از اینجا بود که مسیر این گروه که درست تعریف شده بود منحرف شد و وارد حوزه های کاری شد که هرکدام به اندازه همان حوزه نیرو بزرگ بودند و نیاز به برنامه ریزی لیکن از آنجائی که بنیانگذاران مپنا و مدیران ارشد مپنا همگی زمینه نیرو داشتند قطعا برای کنترل اومر حوزه های دیگر می بایست از نیرو های فعال در آن حوزه ها بهره می جستند و از آنجائی که خود نیروئی بودند شناخت نیرو های کار بلد حوزه های دیگر را اشتباه انجام دادند و بیشتر به القاب توجه کردند تا کارائی و این همان جائی بود که مپنا را در حوزه های جدید از راه خود منحرف کرد زیرا در حوزه نیرو و نیروگاه نفرات قدیمی نفرات جدید کار آمد را به حوزه تزریق کردند اما در حوزه های دیگر چنین نشد و نفرات بعضا ناکار آمد به مپنا داخل شد که بیشترشان سیاسی بودند تا فنی.
حالا سوال اینست چه اصراری است که مپنا فرا تخصصی کار کند ؟
آیا حالا که فرا تخصصی کار میکنند در هیئت مدیره هولدینگ مپنا یک متخصص حمل ونقلی یا خودروئی یا نفت گاز و... وجود دارد که حداقل در خصوص این حوزه ها بتواند در بالاترین سطح تصمیم گیری مپنا نظر بدهد؟
چرا مپنا باید واگن پارس را بخرد که بخواهد به بهانه تکمیل زنجیره ارزش عملا انحصار را در حوزه حمل ونقل ریلی ایجاد کند؟
چرا مپنا آلومینیوم سازی می خرد مگر با فعالیت اصلی مپنا یعنی نیروگاه سنخیتی دارد؟
آیا به علت همین اشتباهات استراتژیک در تصمیم گیری نیست که حالا مپنا در کنترل واحد های زیر مجموعه خود دچار مشکل شده است؟
آیا به دلیل دور شدن از رسالت اصلی مپنا یعنی ساخت نیروگاه نیست که حالا کشور دچار کمبود دیماند برق شده است؟
به نظر می رسد برسی و واکاوی حرکت ها و سیاست های 20 سال اخیر مپناکه عملا این گروه کار آمد کشور را از هدف اصلی خود دور کرده است لازم به نظر میرسد.
مشکل اصلی وررود بدون توجیه و برنامه گروه مپنا به حوزه ریلی کشور است شاید اگر بیست سال پیش یک مجموعه تخصصی ایجاد می شد برای تولید لکوموتیو که برروی کار خود تمرکز می کرد و از هیئت مدیره متخصص سود می برد ما الان سازنده واقعی لکوموتیو بودیم
که متاسفانه نیستیم
وحالا همان بلا، ظرف کمتر از سه سال بر سر بزرگترین واحد واگن سازی ما می آید
اصلا سوا اینست که یک واحد خصوصی و اقتصادی چرا نباید برنامه ریزی درست داشته باشد برای تعیین وسعت نیروی انسانی خود با توجه به بازار عرضه وتقاضا ؟که حالا مشکل نیروی انسانی داشته باشد
یادمان نرود دولت واگن پارس را به مپنا واگذار کرد که مشکل نیروی انسانی واگن پارس را از سر خود آزاد و مدیریت آنرا به بخش خصوصی که جابکتر است بسپارد.
مگر می شود بیائیم و بگوئیم چون از ما مثلا واگن نخریدند ما شرایطمان بد شد پس استراتژیست های شما به عنوان بخش خصوصی چه می کردند آیا کار ایشان ارزیابی بازار و دادن برنامه به مدیریت ارشد نیست؟
اگر بازار همیشه باشد و ما تولید کنیم که مذیریت کاری ندارد خصوصا اینکهو اگن پاس بیش از 50 سال قدمت دارد و خطوط تولیدش آماده است و وظیفه مدیریت فقط پایش بازار است برای زنده ماندن در بازار.
شما نگاه کنید چند شرکت در دنیا به دلیل عدم توجه به بازار نابود شدند مثل نو کیا، ناسینونال، گروندیک و...
مشکل مدیریت سنتی در قرن 21 ام است
مشکل بزرک کردن عرضی مجموعه ای است به نام مپنا که عملا شش این بزرگ شدن را نداشت.
مشکل برق کشور وظیفه اصلی گروه مپنا بود اما حمل ونقل و نفت گاز و خودرو و.... خود متولی داشتتد و از نظر اینجانب اشتباه بوده و نیاز به بازنگری در ساختار گروه مپنا را دارد
بهترین راه شاید جداسازی این مجموعه ها و استقلال آنها از حوزه نیرو به عنوان هولدینگ های مستقل باشدزیا برگشت به عقب بسیار هزینه بر است وتنها می توان شرایط را اصلاح کرد.
همه این مشکلات و بد بختی مردم مال بی تدبیری و نالایقیه مدیران و مسئولین کشوره.تا اونا برامون تصمیم می گیرن آش همین آشه و کاسه همین کاسه
مثل اینکه بعصی ها جلوی چشمامونو پوشوندن، گوشیشون گرفتن، نمی خوان باور کنن آب و برق و گاز و نفت و هر کوفته دیگه ای که داریم اختیارات انجام دادن و یا خاتمه دادن همشون دست دولت و ر ه ب ره، بابا تصمیم فقط اینه که همه مملکتو بخورن و بب رن و عین بربر ها فقط به فکر جنگیدن با این و اون باشن، آبادانی و ساخت و ساز و خدا و پیغمبر و استفاده از نعمات خداوند وهمه اینا توی قاموسشون جایی نداره. حالا نه مپنا هر هلدینگ دیگه که نمی تونه معجزه کنه و گر نه هیچ شرکتی از پول سازی بدش نمی یاد ولی دولت می خواد شرکتها مفت و مجانی براش از هر طریقی برق بسازن و دولتم بگه پولشو بعدا بهتون می دم ، حالا بعدا منظورشون کی هست خودشونم نمی دونن.
شما معنی هلدینگ رو بلدی؟
اینا چیه که به هم ردیف کردی؟؟؟چقدر گرفتی چرت بنویسی
قشنگ معلومه با حرص می نویسی ها !!! نکنه جزء این چا قو بدستا و فحش بده هایی که جلوی در کارخونه می نشستن بودی؟