بازدید سایت : ۴۱۹۶۱

◄ خانم وزیر ! شما در برابر مهم ترین آزمون حمل و نقلی خود هستید!

فعالان حوزه حمل و نقل با حساسیت بالا اخبار انتصاب معاونان این حوزه و خصوصا مهم ترین انتصاب حمل و نقلی خانم وزیر را پیگیری و این انتصاب را به مثابه آزمونی بزرگ در پیشبرد و اصلاح امور حمل و نقل کشور ارزیابی می کنند.

خانم وزیر ! شما در برابر  مهم ترین آزمون حمل و نقلی خود هستید!
تین نیوز |

در روزهای اخیر با پایان یافتن عملیات بزرگ ترددهای اربعین 1403، خانم دکتر  فرزانه صادق وزیر محترم راه و شهرسازی فرصت لازم برای پرداختن به امور اساسی وزارتخانه را یافته اند و کم کم شاهد انتصاب هایی در سطوح معاونت های این مجموعه خواهیم بود.

انتخاب جناب محسن صادقی به عنوان مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی و جناب رضا انجم شعاع به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، از دیدگاه اهل فن و آگاهان حوزه تخصصی، نویدبخش آغاز تحولات مثبت در یکی از استراتژیک ترین وزارتخانه های کشور بوده است.

انتصاب های مذکور حکایت از آن دارد که خانم صادق بر یکی از کلیدی ترین عهدهایی که رئیس جمهور محترم جناب دکتر پزشکیان با مردم بسته است یعنی تحول گرایی در کنار تخصص گرایی و مشورت با اهل فن و کارشناسان در انتصاب ها، متعهد بوده و در پی پیشبرد و اصلاح امور وزارتخانه با انتخاب‌های شایسته سالارانه است.

با توجه به شرایط خاص حوزه حمل و نقل کشور و نابسامانی ها، سوء مدیریت ها ، مشکلات و چالش های موجود در این بخش، انتظار می رود در روزهای پیش رو شاهد انتصاب های دیگری نیز از سوی خانم وزیر باشیم. بدون شک در راس انتصاب های مذکور، برگزیدن معاون حمل و نقل یا به عبارت دقیق‌تر قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل، دغدغه بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه است.

توصیه مشفقانه کارشناسان و دلسوزان حوزه به وزیر محترم راه و شهرسازی این است که چنانچه همت و اراده خود را به ایجاد تحولات سازنده در مدیران عامل حمل و نقلی معطوف کرده اند به دو نکته توجه کنند: نکته اول؛ ضرورت ارزیابی عملکرد معاونان قبلی و نقاط قوت و ضعف اقدامات و برنامه های آنها است. این ارزیابی باید با معیارهای کارشناسی مشخص کند هر یک از معاونان در حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی چه گره گشایی ها و توفیقات واقعی – و نه موفقیت هایی بر اساس آمارسازی یا سند زدن برنامه ها و اقدامات دوره های قبل به نام خود – در کارنامه عملکردشان ثبت کرده اند.

یکی از مهم ترین معیارها برای ارزیابی کارنامه معاونت ها، تعامل و هم افزایی آنها با بخش خصوصی است که می تواند با دعوت انجمن ها و تشکل ها به جلسات ارزیابی، صورت گیرد. خروجی این ارزیابی ها، روشن کننده مسیر تداوم کار هر معاون و یا انتخاب معاونان کارآمدتر خواهد بود.

یکی دیگر از معیارها، جلوگیری از بروز فساد و تخلف در رئوس و بدنه سازمان‌ها پو شرکت های زیرمجموعه و نحوه برخورد با متخلفان است که اهمیت پاکدستی و فسادستیزی آن معاون را به نمایش می گذارد. رضایت کارکنان مسازمان‌ها و شرکت ها از عملکرد مدیرعامل‌ها، خلاقیت های مدیریتی در حل چالش ها و استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی در مصارف، تعامل مثبت با رسانه ها در راستای شفاف سازی اقدامات و ... از دیگر معیارهای ارزیابی عملکرد معاونت ها به شمار می‌رود.

نکته دوم؛ انتخاب مدیری باسابقه، شجاع، متخصص و شایسته به عنوان معاون حمل و نقل و به عبارت دقیق تر، قائم مقام وزیر در امور حمل و نقل و به عبارتی رهبر حمل و نقل کشور است.

کارشناسان و فعالان و آگاهان به مسائل حوزه حمل و نقل معتقدند با نظر به غیرحمل و نقلی بودن تخصص و مدارک آکادمیک و تجارب عملی خانم وزیر، معاون حمل و نقلی وزیر یا همان قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل باید از تمام اختیارات لازم برای سیاست گذاری و تعیین استراتژی های کلان حوزه حمل و نقل برخوردار باشد و انتصابات در این حوزه نیز با نظر وی انجام شود. از این رو، انتصاب فوق الذکر از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که بسیار بجاست، قبل از انتصاب سایر معاونان حوزه حمل و نقل در شقوق جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی، ابتدا قائم مقام وزیر در امور حمل و نقل انتخاب شود.

بدیهی است که چنانچه پیش از انتصاب معاون حمل و نقلی وزیر، شاهد انتصابی در معاونت های مذکور باشیم، دست معاون حمل و نقل در آرایش نیروهای لازم برای اجرای سیاست ها و راهبردها بسته خواهد شد و ممکن است شاهد اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه و تنش و چالش بین معاون حمل و معاونت های زیرمجموعه و اتلاف وقت و منابع باشیم. مشکلی که در سنوات گذشته نه تنها به همگرایی شقثق مختلف نیانجامیده، بلکه شاهد واگرایی بخش‌های مختلف و حتی رقابت بین این مجموعه‌ها نیز بوده‌ایم.

نمونه این گونه تنش ها و اتلاف منابع را در دوره قبل بین معاونت حمل و نقل و مدیرعامل بخش ریلی وزیر سابق شاهد بوده ایم که اخبار آن اخیرا به رسانه ها نیز کشیده شد و متاسفانه مشخص شد در این کشمکش، سند جامع حمل و نقل ریلی که به درخواست معاون حمل و نقل تدوین شده بود، توسط معاون ریلی وزیر(مدیرعامل شرکت راه آهن)، یکسال معطل مانده است!

این تجربه نشان می دهد اگر قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل با معاونت های حمل و نقلی وزارتخانه هماهنگ نباشد و یا از اختیارات حداکثری لازم برای برخورد با موارد این‌چنینی بی‌بهره باشد، چه سرانجامی در انتظار سیاست ها و برنامه های این حوزه خواهد بود.

در پایان اشاره به این نکته خالی از فایده نیست که فعالان حوزه حمل و نقل با حساسیت بالا اخبار انتصاب معاونان این حوزه و خصوصا مهم ترین انتصاب حمل و نقلی خانم وزیر - یعنی قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل و به عبارتی رهبر حوزه حمل و نقل کشور - را پیگیری و این انتصاب را به مثابه آزمونی بزرگ در پیشبرد و اصلاح امور حمل و نقل کشور قلمداد می کنند.
 

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    نگارنده متن خیلی قشنگ وبا ظرافت اعلام کردند که چه کسی باید معاون حمل نقل وزارت خانه بشوند اما به اسم اشاره نکردند باید به ایشان آفرین گفت یعنی اگه دوسال هم در حمل ونقل فعال باشی می فهمی که نظر نگارنده کیست!!!!
    اما ما امیدوارم به اینکه خانوم وزیر خام این حرف ها نشود و شخص دیگری را منتصب کنند.

    • ناشناس

      ظاهرا این دوستمون میدانند منظور چه کسی هست!! خب با این حساب یعنی فردی است که در صنعت حمل و نقل فعال و قوی است و فقط سلیقه اش با دوست این کارشناس هماهنگ نیست!
      دیگه خیلی جالب میشه، یعنی هر فرد بیربطی بهتر از یک متخصص باسابقه هست، چون من از یک نفر خوشم نمی آید!!! اینجوری یک کشور و یا یک صنعت را فدای امیال شخصی می کنیم!!

  • ناشناس پاسخ

    خوب است ذیل همین یادداشت، کارشناسان دلسوز نسبت به معرفی افراد صالح برای نشستن در جایگاه های معاونت وزیر و مدیران عامل شرکتها و سازمانهای حمل و نقلی اقدام نمایند.

    • ناشناس

      خیلی خوبه که آدم های بالای ۵۰ سال از فهرست خانم وزیر کنار گذاشته بشوند و انسان های باسواد و متخصص دارای سابقه در وزارت خانه که هنوز واجد صفت جوانی هم هستند مورد توجه قرار گیرند

  • سید فخرالدین شریعتی پاسخ

    بنام خدا
    امیدوارم این خانم وزیر بدون در نظر گرفتن سفارشات نمایندگان و صاحبان زر وزور تنها با در نظر گرفتن شایستگی این قائم مقام را انتخاب کنند وباز امیدوارهستیم که این شخصی که در سه دولت دارای این مقام بوده و نتیجه‌ای جز نابودی وبی قانونی و رانت در این حوزه از او مشاهده نشده است کنار گذاشته شود

  • کارشناس پاسخ

    این همه جهت گیری از یک رسانه عمومی برای چیه؟


    • ناشناس

      رسانه نماینده افکار عمومی است! رسانه محل عرضه دیدگاه های متخصصین هست. توصیه کردن به مدیران ارزشمند است و مهمترین کار رسانه ارایه راهنمایی درست به مدیران هست.

  • عباسی پاسخ

    خانم وزیر محترم باید توجه داشته باشند که آزموده را آزمودن خطاست آقای ... وتیمش که همه پیمانکار( تعارض منافع) در راه آهن بوده اند برگشتشان یک خطای استراتژیک است آقای ... هم با عدم تخصص لازم راه آهن را به یک ویرانه تبدیل کرده است لذا عقل وخرد حکم می‌کند یک شخص متخصص متعهد در راس راه آهن قرارگیرد.

    • ناشناس

      و لابد سازمان های نظارتی بیکار هستند! نگران نباشید سازمان های نظارتی الان بیشتر از قبل که با خراب کاری های صالحی برخورد نکردند، فعال می شوند!

  • مه‌آبادی پاسخ

    معاونت حمل‌نقل یک معاونت ستادی در وزارتخانه است و قانونا حق هیج دخالتی در امور اجرایی
    از جمله انتصابات سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را ندارد.
    سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه یا مستقیما زیر نظر مقام عالی وزارت اداره شده و یا توسط مجامعی مدیریت می‌شوند که ریاست آنها با وزیر محترم است.
    حوزه قلمرو معاونت حمل‌ونقل صرفا در درون وزارتخانه و در امر تصمیم‌سازی و وضع سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخشی بوده و مداخلات مورد نظر نویسنده محترم از انتصاب مقامات و مدیران عالی بخش توسط این معاونت، ضمن اینکه با استقلال اداری سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه مغایرت قانونی دارد؛ با اصل مهم مدیریتی :وحدت فرماندهی" هم مغایر است و سامان امور را از هم می‌پاشد.

    البته با این نگاه که تفکیک وزارتخانه در مرحله بررسی و احتمالا به انجام نزدیک است و با فرض اینکه معاونت حمل‌نقل، وزیر آینده بخش حمل‌ونقل باشد؛ توصیه انجام شده قابل تامل است اگرچه با توجه به عدم قطعیت پیشنهاد معاون حمل‌ونقل فعلی یا منتخب به عنوان وزیر آینده از یک سو و قطعی نبودن موافقت مجلس محترم با گزینه پیشنهادی، از سدی دیگر، باز هم این پیشنهادات از نظر قانونی و اجرایی، کاملا متزلزل است.

    • ناشناس

      آفرین. بلاخره یک نظر و پاسخ کاملا تخصصی دیدم. شما دکتر مه‌آبادی عزیز هستید؟ آقا کجا تشریف دارید؟ خدا کند دکتر صادق دوباره تیم موفق دوران شما را بچینند. تاریخ وزارتخانه طلایی ترین دوران که را در زمان شما عزیزان مومن، اخلاق‌مدار، متخصص، پرکار، موفق و دوست داشتنی بود را فراموش نمی‌کند. البته تیم منفعل بعدی بخش ما را نابود کرد که امیدواریم دکتر صادق آنها را به محاکمه بکشاند.
      با آرزوی بازگشت همه شما عزیزان

  • محمد احمد پور بازنشسته پاسخ

    ضمن عرض تبریک و با آرزوی توفیق روز افزون و موفقیت در امور دهه هفتاد و هشتاد و نود حمل و نقل جاده‌ای که در روذن کشوری و برون کشوری بعد از شرکت نفت دومین ارکان در توسعه اقتصاد کشور نقش فعالی داشت یک عمل جراحی میخواد که حمل و نقل را به اوج دهه های یادشده برگرداند حتی می تواند از مهندسان و کارشناسان بازنشسته درامور حمل و نقل بین المللی کمک بگیرید

    • ناشناس

      ایران کشور عجیبی است همه در ظاهر به نفع ملت حرف می زنند ولی در عمل به نفع خود صحبت می کنند چون شما بازنشسته هستید اینطور نوشته اید . اگر جوان بودید جور دیگری می نوشتید و جالب است همه دوران خود را طلایی می دانند

  • ناشناس پاسخ

    یکی از مشکلات وزارت خانه این است که به دلیل درآمدهای هزاران میلیارد تومانی ، زیربخش ها هیچ تبعیتی از ستاد ندارند . وقتی در آمد سازمان راهداری بالای ۴۰ همت است از وزیر هم تبعیت ندارد چه برسد به معاون حمل و نقل .
    یک عامل دیگر وجود پست های مشابه است مثلا خیلی از کارهای معاونت حمل و نقل معاونت برنامه ریزی و مرکز سیاست گذاری به موازات هم است لذا بهتر است اینها تجمیع شود .
    نکته دیگر عدم جذابیت مالی ستاد است وقتی کارمند زیربخش دوبرابر ستاد حقوق می گیرد پای منافع زیربخش ولو به ضرر منافع ملی می ماند و ستاد به دلیل عدم جذابیت کارشناس و مدیر قوی جذب نمی کند . کمتر مدیر و یا کارشناس معتبری از زیربخش تمایلی به حضور ستاد دارد . چرا که ستاد کار بیشتر و دریافتی کمتر دارد .
    البته این یک فاجعه ملی همه گیر در کشور است که ستادها از زیربخش ها جذابیت کمتری دارند و عملا ستادهای وزارت خانه ها کارایی لازم را برای ایجاد یکپارچگی و منافع ملی ندارند .
    ستادهای وزارت خانه ها به بهانه های مختلف از جمله تمرکز زدایی تقریبا خاصیت خود را از دست داده اند و قابلیت فرماندهی به زیربخش ها را ندارند و این یک فاجعه ملی است

    • ناشناس

      این هم از اون حرفاست. در طول تاریخ وزارت راه کدام ئیس سازمان راهداری یا دیگر معاونت‌ها از وزیر متبوعش تبعیت نکرده؟ لطفا از خودتان چیزی نبافید.

    • ظفرعظیمی مهر

      درود .واقعا امروزه زیرمجموعه ی سازمان حمل ونقل حتی انجمن صنفی رانندگان هم برخی استانها هیچ توجهی به دستورات وزارت وسازمان حمل ونقل جاده ای ندارند وسلیقه ای عمل میکنند وحتی بیشتر موارد خلاف دستور عمل میکنند مثلا جناب مهندس حمدالهی درخصوص رفع بومی گرامی درپایانه های بار دستور اکید دادند اما پایانه های اراک زنجان سنندج وغیره از دستورات سرپیچی کردند و به بومی گرایی دامن زدن و فقط به کامیونهای شهر خود بار میدهند وکامیونهای دیگر شهرها مجبور هستند صدها کیلومتر خالی بروند تا جایی بار گیر بیاورند.دستورات سازمان نادیده گرفته میشود .

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    سلام . حمل ونقل جاده ای چندین ساله رها شده و شرکتهای حمل ونقل خون رانندگان را مکیده اند و هیچ نظارتی هم وجود نداشته تناژ بالای بارهای غیرمجاز تریلی ها جاده ها را تخریب کرده وباربری ها روز به روز فربه تر میشوند و کامیونهای فرسوده در جاده ها هنوز با مشکلات عبور میکنند و رانندگان فرسوده سوار زیر پای دلاالان وارداتی ها له شدند‌حمل ونقل جاده ای چندین ساله نابود شده امیدواریم وزیر محترم تدبیری اندیشه کنند که نیاز به واردات حمل ونقل از ترکیه و روسیه و همسایگان نداشته باشیم. انشالله