بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

اتصال به آزادراه شیراز اصفهان؛ افق جدید توسعه کهگیلویه وبویراحمد

ضعف زیرساخت های جاده ای علاوه بر خسارت های جانی و مالی فراوان برای مردم و شهروندان کهگیلویه وبویراحمدی در حقیقت پاشنه آشیل و یکی از ضعف های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این استان زرخیز اما محروم محسوب می شود.

اتصال به آزادراه شیراز اصفهان؛ افق جدید توسعه کهگیلویه وبویراحمد
تین نیوز |

ضعف زیرساخت های جاده ای علاوه بر خسارت های جانی و مالی فراوان برای مردم و شهروندان کهگیلویه وبویراحمدی در حقیقت پاشنه آشیل و یکی از ضعف های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این استان زرخیز اما محروم محسوب می شود، یکی از استان های با کمترین میزان آزادراه و بدون خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اتصال کهگیلویه و بویراحمدبه آزادراه ها، توسعه بزرگراه ها و خطوط ریلی و هوایی مطالبات خاک خورده مردم این خطه در طول سالیان متمادی است؛هم اینک این مطالبه جدی در اولویت برنامه های توسعه ای دولت ومدیریت ارشد اجرایی استان قرار گرفته که البته یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است.

کهگیلویه و بویراحمد جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد. طرح های راهسازی و بزرگراهی در این استان از نظر وزارت راه و شهرسازی نقش شاهراه حیاتی در کشور را دارند، جاده های ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه ها و شریان های حیاتی کشور متصل شده است

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عبور کُریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب از این کشور، توسعه و تکمیل کُریدورهای آزادراهی به منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه امری ضروری تلقی می شود.

از همین رو کریدور آزادراهی شمال جنوب کشور با هدف ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی و در دست اجراست. این کُریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می شود.

آزادراه شیراز اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کُریدور آزادراهی شمال - جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده دار است.

این آزادراه به عنوان مسیری میان بُر، مراکز سه استان مهم و استراتژیک کهگیلویه وبویراحمد، شیراز و اصفهان را به هم متصل می کند و همچنین با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا می کند.

همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کُریدور شده است و از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

آزادراه شیراز اصفهان اصفهان افق جدید توسعه ای کهگیلویه وبویراحمد

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در همین زمینه و با توجه به ضرورت اجرا و شتاب بخشی طرح های مهم راهسازی گوید: راه و توسعه زیرساخت های جاده ای اعم از بزرگراه، آزاد راه و در اولویت های بعدی نیز فرودگاه و خطوط ریلی را باید در اولویت های مهم توسعه استان قرار داد.

بازدید استاندار از منطقه کاکان برای بررسی اتصال مرکزاستان به آزادراه شیراز – اصفهان استاندار کهگیلویه وبویراحمد به منظور بررسی چگونگی اتصال مرکز استان به آزادراه شیراز – اصفهان از منطقه کاکان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، یداله رحمانی روز یکشنبه در بازدید از این منطقه، اتصال مرکز کشور به این آزادراه را مهم و حیاتی عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه از برنامه های شاخص، تصمیم گیرهای مهم و راهکارها و عملکردهای اصلی استان محسوب می شود.

استاندار با اشاره به اینکه، این پروژه در اهداف برنامه ها و چشم انداز آینده مطلوب این استان قرار گرفته است و مراحل انجام کار آن مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: این پروژه به منظور افزایش کمی و کیفی توسعه و تحول در ساختار کریدورهای استان مهم است. رحمانی با اشاره به اینکه، پروژه اتصال یاسوج به آزادراه شیراز- اصفهان برای پیاده سازی مراحل برنامه کار باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: این طرح مهم علاوه بر تاثیر گذاری در حوزه راهسازی، زیرساختارها و حمل و نقل جاده ای استان در سطح ملی هم موثر خواهد بود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تاکید براینکه، یکی از اصلی ترین برنامه های استان توسعه شبکه راه ها است، اظهار داشت: نوک پیکان این هدف گذاری اتصال استان به شبکه آزادراه های کشور است که با اتصال به آزاد راه شیراز-اصفهان این هدف محقق می شود.

رحمانی با اشاره به اینکه، دیداری با وزیر راه و شهرسازی داشتیم که برنامه های استان را در حوزه راه ، راه آهن و حوزه زیرساخت مورد حمایت قرار دهند، تصریح کرد: قرار است تیمی به ریاست ارجاعی معاون برنامه ریزی و تامین منابع وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از مدیران واحدهای تابعه این وزارتخانه برگزار و این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار با بیان اینکه، مطالبه و خواسته عمومی مردم استان این است که در کمترین زمان ممکن این مسیر به طول ۷۱ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شود و تاکید بر این است که در میان مدت و بلند مدت به آزادراه متصل شود و این مسیر به ۵۱ کیلومتر کاهش یابد و دغدغه مردم نیز برطرف شود.

رحمانی با اشاره به بازدید از چند نقطه در منطقه کاکان بویراحمد، یادآور شد: راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال برطرف کردن نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات جاده ای در مسیر منطقه کاکان است که این تلاش ها جای تشکر و قدردانی دارد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت در کنار توسعه شبکه راه ها، ناوگان حمل و نقل و زیرساخت استان، تامین امنیت، حمایت از تولید و اشتغال و سرمایه گذاری از دیگر اولویت ها بوده و هر قدمی در حوزه سرمایه گذاری برداشته شود، مورد حمایت جدی مسئولان است.

رصد فضای عمومی جامعه حاکی است که مردم کهگیلویه وبویراحمد به شدت خواهان اجرای این ابرپروژه مهم و حیاتی و خواهان اتصال مرکز استان به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند.

با اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزاد راه، استان به طور کامل از بن بست جاده ای خارج و به عنوان مرکز و حلقه اتصالی کریدور شمال به بنادر جنوبی کشور نقش آفرینی خواهد کرد.

عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جاده های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است و در سفر اخیر استاندار کهگیلویه وبویراحمد و مسئولان اجرایی استان نیز این اتصال یاسوج به آزادراه شیراز اصفهان به عنوان یک طرح مهم راهسازی و مطالبه جدی مردم مورد تاکید قرار گرفت.

این آزاد راه برای منطقه جنوب کشور تاثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و مردم انتظار دارند کهگیلویه و بویراحمد به این آزاد راه متصل شود.

تکمیل آزادراه یاسوج شیراز نقش مهمی در افزایش ایمنی سفر، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش مدت زمان سفر بین دو شهر یاسوج و شیراز و شهرها و روستاهای اطراف دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نیما پاسخ

    تنها خط اتصال یاسوج به آزاد راه شیراز - اصفهان، جاده یاسوج - سده - اقلید هست که تا اقلید ١۵۵ کیلومتر هس که از سده تا یاسوج که ٨٠ کیلومتر بشدت افتضاح تا حدی که مسیر ٧١ کیلومتری از یاسوج تا آزادراه 2 ساعت و نیم حتی بیشتر هم طول میکشه مسیری که به زور 1 ساعت باید باشه و ماشین های سنگین به سختی میتونن از این مسیر رد شن و مشکل دیگه اینه که این جاده یاسوج رو به شهرهایی مثل کرمان، یزد و مشهد وصل میکنه. لطفا جای این جاده مرگ یه بزرگراه بزنید. واقعا زشته استانی طول کل بزرگراه هاش ١۴٠ کیلومتر هم نباشه و هم تصادفات رو افزایش میده