◄ راهآهن مراغه-ارومیه در آستانه افتتاح
بنا به گفتههای مسئولان شرکت ساخت و راهآهن تا افتتاح طرح احداث راهآهن مراغه-ارومیه زمان کمی باقیمانده است.
بنا به گفتههای مسئولان شرکت ساخت و راهآهن تا افتتاح طرح احداث راهآهن مراغه-ارومیه زمان کمی باقیمانده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، چندی پیش مازیار یزدانی معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راهآهن در حاشیه بازدید از راهآهن مراغه-ارومیه از افتتاح قریبالوقوع خط آهن مراغه- ارومیه خبر داد.
او افتتاح این پروژه راکه در مراحل نهایی دارد از اولویتهای کاری شرکت راهآهن اعلام کرد.
در بازدید مذکور مسئولان شرکت راهآهن نیز بهعنوان بهرهبردار حضور داشتند و ایستگاههای مهاباد، نقده و ارومیه، تاسیسات زیربنایی جانبی آنها را موردبررسی قرار دادند.
عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز از پیشرفت 98درصدی زیرسازی مسیر ریلی حدفاصل مهاباد تا ارومیه و پیشرفت فیزیکی 90درصدی بخش روسازی و ساختمان آنها خبر داده بود.
خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز خبر از افتتاح یک ایستگاه مسافری در داخل محدوده شهری و جنب پایانه مسافری برونشهری در داخل شهر ارومیه پس از افتتاح ایستگاه فعلی خبر داد.
خط آهن مراغه-ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر در ۸ قطعه تعریف شده است .
ایستگاه راهآهن نقده، ایستگاه مسافری درجهدو است و مساحت ساختمان مسافری آن ۱۹۲۰ مترمربع، مساحت کل زیربنا ۱۰ هزار و ۷۸۲ مترمربع و از چهار خط ایستگاهی تشکیلشده است.
ایستگاه تشکیلاتی درجه یک ارومیه نیز بهعنوان بزرگترین ایستگاه راهآهن مراغه-ارومیه با زیربنای حدود ۱۶هزار و ۶۰۰ مترمربع با استفاده از آخرین فنّاوریهای ایستگاهسازی در زمینی به مساحت ۳۰هکتار احداثشده است. ساختمان اصلی ایستگاه ۵ هزار و ۳۷۰مترمربع مساحت دارد و دارای ۹خط ایستگاهی است.
میزان ترافیک مسافری برای سال اول بهرهبرداری این پروژه ریلی ۰.۸میلیون نفر و برای سال بیستم یکمیلیون نفر پیشبینیشده و میزان ترافیک باری مسیر نیز در سال اول بهرهبرداری ۰.۶میلیون تن و در سال بیستم ۱.۵میلیون تن برآورد شده است.
طرح احداث راهآهن مراغه-ارومیه یکی از مهمترین طرحهای اجرایی در شمال-غرب کشور است که به دلیل هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان میتواند شاهراه ارتباط ریلی ایران به اروپا شود.