یخچالهایی که مسافر جا به جا می کنند!
یکی از شاخصه های سنجش پیشرفت کشورها، میزان رفاه مردم و بهره مندی آنان از امکانات کافی است که در این بین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از این مولفه هاست.
قصه پردرد و تکراری حملونقل عمومی همچنان ادامه دارد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، یکی از شاخصه های سنجش پیشرفت کشورها، میزان رفاه مردم و بهره مندی آنان از امکانات کافی است که در این بین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از این مولفه هاست.
باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود اکثر مردم که از سطح معیشیتی خوبی برخوردارنیستند و لاجرم استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و اتوبوس را برای جابجایی شهری انتخاب می کنند نبود امکانات لازم در این سیستم مشکلات فراوانی را بدنبال داشته است که نارضایتی از استفاده از این ناوگان را افزایش داده است.
تامین امکانات اولیه و سیستم گرمایشی در استانهای سردسیر با توجه به آغاز فصل بارشها و سرما از ابتدایی ترین مواردی که که در ناوگان حمل ونقل عمومی باید رعایت شود.
زهرا مددی شهروند ارومیه ای که در یک شرکت مشغول به کار است در گفت و گو با ایسنا گفت: به خاطر شاغل بودنم هرروز صبح اول وقت برای حضور در محل کارم باید سوار اتوبوس شوم و تقریبا هرروز با مشکل سردی اتوبوس و صندلی هایی که عمدتا از جنس پلاستیک هستند و نشستن را برای مسافر به واسطه روشن نکردن سیستم گرمایشی سخت می کند مواجم.
وی ادامه داد: وقتی اعتراضی هم به راننده میکنم میگوید هنوز که برف نباریده! خانم لباس گرم بپوش سوخت گران است اگر بخاری قبل از بارش برف روشن کنم مصرف سوختم زیاد می شود.
احمد رضایی دانش آموز دبیرستانی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: صبح ها که هوا سردتر از بقیه ساعات است جداَ از سرمای اتوبوس و صندلی هایی که پلاستیکی است اذیت می شوم ترجیح می دهم سرپا بیاستم. اتوبوسهای کمی دیدم که بخاری شان اول صبح روشن باشد.
محمدی شهروند دیگر ارومیه نیز در گفت و گوبا ایسنا از وضعیت اتوبوسهای BRT شهر گلایه کرد و افزود: مسیر رفت و آمدم طولانی است و هزینه رفت و آمد زیاد می شود وگرنه با این وضعیت فرسودگی اتوبوس ها هرگز سوار اتوبوس نمی شدم.
وی ادامه داد: اتوبوسهای BRT که پنجره ندارند در تابستان هم کولرشان خراب است و تهویه مناسبی ندارد در زمستان هم خیلی کم دیدم که راننده سیستم گرمایشی اتوبوس را روشن کند.
این شهروند با بیان اینکه اتوبوسهای شهری فاقد امکاناتند و بواسطه فرسودگی دودزا و آلوده کننده هوا هستند، اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد تردد خودرو در شهر ارومیه دائما دم از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی میزنند اما مسئولان به وضعیت اتوبوسهای شهر رسیدگی نمی کنند.
مهدی مژدهی فررئیس سازمان حمل ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت اتوبوسهای شهری ارومیه با اشاره به وضعیت سیستم گرمایشی اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی افزود: طبق بازرسی های انجام شده از اواسط پاییز سال جاری توسط بازرسان سازمان همه اتوبوس های درون شهری ارومیه به سیستم گرمایشی مجهز بوده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه ماهیت و ذات خودروهای دیزلی با توجه به مصرف گازوئیل ایجاد دود سیاه است، اظهار کرد: یکی از راه های کاهش این مشکل استفاده از فیلتر تصفیه هوا که متاسفانه به دلیل تحریم ها فیلتر تصفیه هوا در کشور توزیع نمی شود و تنها ۵۰ دستگاه در تهران به این فیلترها مجهز هستند.
رئیس سازمان حمل ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه با توجه به آلودگی هوا در روزهای اخیر خاطر نشان کرد: بازرسان محیط زیست استان هر ۳ماه یک بار اتوبوس های درون شهری را از لحاظ آلایندگی جوی تست می کنند.
مژده هی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۹۳ اتوبوس شرکت واحد توسط بخش خصوصی و ۴۹ اتوبوس ملکی در ارومیه به ارائه خدمات مشغول هستند، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۴ دستگاه اتوبوس نوسازی و وارد ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه شده و امسال نیز از آغاز سال جاری تاکنون ۸۰دستگاه در بخش خصوصی و ۱۰دستگاه ملکی نوسازی و بهسازی شده اند.
یکی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است وطی ۱۰ روز گذشته به دلیل افزایش غلظنت آلاینده های هوای ارومیه، مدارس و دانشگاههای شهر تعطیل و یا با تاخیر آغاز بکار کردند.در این راستا نیزمدتهاست که سازمان اتوبوسرانی ارومیه از نوسازی ناوگان و خرید اتوبوسهای جدید خبر می دهد اما همچنان وضعیت ناوگان حمل و نقل درون شهری ارومیه تعریف چندانی ندارد چرا که تعداد زیادی از اتوبوس های شهری ارومیه به قدری فرسوده اند که حتی تعمیرات نیز پاسخگو نیست و باید فکری اساسی به حال این ناوگان و جایگزینی آن با خودروهای تازه نفس کرد.