بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ اعلام زمان جدید برای افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال

خیر اله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آخرین بازدید خود با اصحاب رسانه از این آزادراه، اعلام کرده بود که قطعه یک تقریباً از لحاظ سازه‌ای تکمیل‌شده است و بحث اصلی ما کنترل وضعیت ایمنی و ترافیک مسیر است.

تین نیوز |

 بر اساس جدیدترین اظهارنظر محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی، بهره‌برداری و افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال به خردادماه سال 98 موکول شده است.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، شب گذشته محمد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی عنوان‌کرد که «دستور کار اصلی ما تحویل قطعه اول بزرگراه تهران شمال است که پیش‌بینی این بود که تا پایان سال 97 کار این بخش از بزرگراه تمام شود اما به علت شرایط خاص پروژه و شرایط آب و هوایی تا پایان خرداد 98 قطعه اول آماده خواهد شد.»

 منهای شرایط آب و هوایی این محور که باران و برف در شش ماه دوم سال موجب کند شدن کار کارگاه‌ها را فراهم می‌کند اشاره تلویحی وزیر راه و شهرسازی به آغاز تحریم‌ها و افزایش ناگهانی قیمت ارز است که خرید آرماتور و تجهیزات مربوط به پل‌ها و ابنیه این مسیر را به رقم زیادی رسانده است.

خادمی در بازدید از آزادراه تهران شمال
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل:
یکی از دلایل عدم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال 97 «آغاز دوباره تحریم‌ها» است

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آخرین بازدید خود از  آزادراه با حضور اصحاب رسانه، اعلام کرده بود که «قطعه یک آزادراه تهران-شمال، تقریباً از لحاظ سازه‌ای تکمیل‌شده است و بحث اصلی ما کنترل وضعیت ایمنی و ترافیک مسیر است.» او توضیح داده بود که «در صورت عدم کنترل ترافیک قطعه یک آزادراه و افتتاحیه بدون برنامه‌ریزی شاهد رسیدن ترافیک مسافران شمال کشور به بزرگراه همت خواهیم بود بر این اساس بهره‌برداری از قطعه یک بعد از کنترل این وضعیت انجام خواهد شد.»

خادمی همچنین گفته بود که «به دلیل شرایط فعلی کشور،  نصب روشنایی مسیر و همچنین جت فن‌ها کامل نشده‌اند» و دلایل عدم افتتاح این قطعه در تابستان سال 97 را «آغاز دوباره تحریم‌ها» عنوان کرده بود.

بیش از خادمی بهلول حسینی مدیر پروژه آزادراه تهران-شمال نیز در خصوص عدم افتتاح این قطعه در تابستان سال 97 گفته بود: «طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام‌شده باید تا پایان تابستان 97 قطعه یک آزادراه تهران-شمال زیر بار ترافیک می‌رفت اما شاید تحویل قطعه یک آزادراه تهران- شمال به پاییز کشیده شود.»

روایت محمدقاسم پورتقی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور فرادید و پیمانکار این قطعه از وعده وعیدهای مکرر و عقب‌گرد این آزادراه از برنامه افتتاحیه اما شاید بیش از همه در شفاف کردن دلایل این تاخیر اهمیت داشته باشد.

پورتقی
محمدقاسم پورتقی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور فرادید:
مشخص‌نبودن اعتبار مورد نیاز و قرارداد با چینی‌ها
که خروجی آن عدم پیشبرد پروژه بود یکی از مهم‌ترین دلایل این تأخیر است.

او ماه گذشته توضیح داد که «آزادراه تهران-شمال یک ابر پروژه است که به چهار منطقه تقسیم می‌شود و در حال حاضر منطقه چهار زیر عبور رفته است و منطقه یک که از انتهای همت شروع می‌شود به طول ۳۳ کیلومتر است که تا شهرستانک ادامه دارد و قطعه‌ای است که محل سؤال خیلی از مردم است.»

وی با اشاره به گذشته این پروژه توضیح داده بود که «مشخص‌نبودن اعتبار مورد نیاز و قرارداد با چینی‌ها که خروجی آن عدم پیشبرد پروژه بود یکی از مهم‌ترین دلایل این تأخیر است. پیمانکاری ۱۵ ساله چینی‌ها بر این قطعه با پیشرفت ۲۰ درصدی پایان یافت و از سال ۹۳ این پروژه به دست پیمانکار ایرانی افتاد و عملیات سنگین این پروژه مجدداً استارت خورد.»

پورتقی گفته بود: «معمولاً در هر پروژه‌ای ۷۰ درصد عملیات خاکی و تنها ۲۵ درصد ابنیه داریم که شامل تونل و پل‌های خاص می‌شود که پروژه را سنگین می‌کند اما عملیات خاکی قطعه یک آزادراه تهران-شمال تنها ۱۰ درصد بوده است و ۹۰ درصد عملیات خاص دارد، به‌طوری‌که تونل بالای ۵ کیلومتری در این محور وجود دارد.»

پورتقی ادامه‌داد:  «حالا حساب کنید که پروژه ای که از سال ۹۵ عملاً شروع شد و متأسفانه بدون اینکه به حجم کار دقت شود عده‌ای در جایگاه مسئول گفته‌اند ۸۰ درصد عملیات تمام‌شده است. بله ۸۰ درصد از ۱۰ درصد عملیات خاک‌برداری تمام‌شده اما در عملیات فنی و ابنیه مشغول هستیم که بسیار سخت است.در این چندساله البته ۲۰ درصد کار چینی‌ها را به ۹۰ درصد رسانده‌ایم و امیدواریم در سال ۹۸ قطعه یک که از انتهای همت تا شهرستانک است که اتفاقاً مهم‌ترین قطعه تعریف‌شده آزادراه است زیر بار ترافیک رود.»

حالا و در شرایطی که در آخرین ماه فصل پاییز هستیم و معادلات تحویل آزادراه به بهانه آغاز فصل سرما، رکود و تحریم باز هم به تأخیر افتاده است، وزیر راه و شهرسازی از قطعی‌شدن افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال در سال آینده خبر می‌دهد که می‌تواند مهر تاییدی بر اظهارات پورتقی باشد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    از اصلاح طلب جماعت کاری بر نمیاد.اون از شهردارشدنشون در پایتخت.اون از شورای شهرش.واین هم از جاده ساختنشون.

    خوب شد که تحریم برگشت.وگرنه در این چندسال بهانه ای نبوده که بگید.خدا پدر قالیباف رو بیامرزه که اگه خورد لااقل کاری هم کرد که ب چشم بیادش...

  • شهرام پاسخ

    عجب دشمني دارند با مردم ايران و علي الخصوص مردم تهران، آقا ، عزيز، حاجي، بخدا خودت و خانواده ات تو تهران زندگي مي كنيد نه در هدي لند

  • رضاایام پاسخ

    با سلام متاسفانه هر دولت و وزیری که میخواهد شروع بکار کند اولین قولی که میدهد افتتاح بزرگراه تهران شمال هست نمیدونم چرا به حرفی که میزنند عمل نمیکنند متشکرم به امید افتتاح این پروژه اگر عمری داشته باشم