بازدید سایت : ۳۵۷۱۳

تأثیر افزایش نرخ عوارض آزادراه ها بر اقتصاد و حمل ونقل کشور + جزئیات

شورای اقتصاد با تصویب افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی کشور، گام جدیدی در جهت تأمین مالی پروژه های عمرانی و نگهداری زیرساخت های حمل ونقل برداشته است.

تین نیوز |
شورای اقتصاد با تصویب افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی کشور، گام جدیدی در جهت تأمین مالی پروژه های عمرانی و نگهداری زیرساخت های حمل ونقل برداشته است. این افزایش که از یکم بهمن ۱۴۰۳ اجرایی شده، نرخ عوارض را در بعضی مسیرها تا ۱۵ برابر افزایش داده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، آزادراه ها به عنوان شریان های اصلی حمل ونقل در هر کشوری، نقش کلیدی در تسهیل جابه جایی کالا و مسافر، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی جاده ها ایفا می کنند. در ایران نیز توسعه آزادراه ها از دهه های گذشته در دستور کار دولت ها قرار داشته است، اما در سال های اخیر با توجه به افزایش نیازهای حمل ونقل و ضرورت کاهش وابستگی به جاده های فرسوده، این موضوع به یکی از اولویت های اصلی تبدیل شده است، با این حال کمبود منابع مالی و افزایش هزینه های نگهداری، دولت را مجبور به افزایش نرخ عوارض آزادراه ها کرده است.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی شامل تهران-قم، کرج-قزوین، بندرعباس-شهید رجایی، قزوین-زنجان و تهران-ساوه افزایش یافته است، به عنوان مثال نرخ عوارض آزادراه تهران-قم از ۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان و آزادراه قزوین-زنجان به ۳۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش ها در حالی صورت گرفته که نرخ عوارض این آزادراه ها طی چهار تا پنج سال گذشته تغییری نکرده بود.

دولت افزایش نرخ عوارض را با هدف تأمین مالی پروژه های عمرانی و نگهداری آزادراه ها توجیه کرده است. به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، هزینه های نگهداری این آزادراه ها به حدود ۵,۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این هزینه ها شامل روکش آسفالت، ایمن سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی و خط کشی می شود. با این حال، حتی با افزایش نرخ عوارض، تنها نیمی از این هزینه ها پوشش داده می شود.

تأثیرات اقتصادی و اجتماعی افزایش نرخ عوارض آزادراه ها

افزایش نرخ عوارض آزادراه ها می تواند تأثیرات گسترده ای بر اقتصاد و جامعه داشته باشد. از یک سو این افزایش می تواند به بهبود کیفیت جاده ها و کاهش تصادفات کمک کند، از سوی دیگر فشار مالی ناشی از این افزایش بر دوش مردم، به ویژه قشر کم درآمد، می تواند منجر به کاهش استفاده از آزادراه ها و افزایش ترافیک در جاده های فرعی شود. این موضوع می تواند ایمنی جاده ها را کاهش داده و هزینه های حمل ونقل را افزایش دهد.

افزایش نرخ عوارض آزادراه ها با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و کارشناسان روبه رو شده است. برخی معتقدند که این افزایش بدون در نظر گرفتن توان مالی مردم صورت گرفته و می تواند به تشدید نارضایتی های اجتماعی منجر شود، همچنین برخی کارشناسان به شفافیت نداشتن در استفاده از درآمدهای حاصل از عوارض اشاره کرده اند و خواستار نظارت بیشتر بر این موضوع هستند.

به جای افزایش نرخ عوارض، برخی کارشناسان پیشنهاد می کنند که دولت از راهکارهای دیگری همچون جلب مشارکت بخش خصوصی، افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی و بهبود مدیریت منابع استفاده کند، همچنین استفاده از فناوری های نوین همچون هوشمندسازی سامانه های دریافت عوارض می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها کمک کند.

افزایش نرخ عوارض آزادراه های دولتی در ایران، تصمیمی است که با هدف تأمین مالی پروژه های عمرانی و نگهداری زیرساخت های حمل ونقل گرفته شده است، با این حال این افزایش می تواند تأثیرات منفی بر اقتصاد خانوارها و ایمنی جاده ها داشته باشد. برای دستیابی به راه حلی پایدار، دولت باید به دنبال راهکارهای جایگزین همچون جلب مشارکت بخش خصوصی و بهبود مدیریت منابع باشد، در غیر این صورت، افزایش نرخ عوارض ممکن است به جای بهبود کیفیت جاده ها، به تشدید نارضایتی های اجتماعی و اقتصادی منجر شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.