بازدید سایت : ۴۴۹۷۹
کارشناس حمل‌و‌نقل دریایی در گفتگو با تین‌نیوز عنوان کرد:

◄ ضرورت اصلاحات نرم‌افزاری در بندر شهیدرجایی / عملکرد اپراتورها پیشرفت خوشایندی دارد

◄ ضرورت اصلاحات نرم‌افزاری در بندر شهیدرجایی / عملکرد اپراتورها پیشرفت خوشایندی دارد

تین نیوز | یک کارشناس حمل و نقل دریایی معتقد است مهم ترین مشکلی که در بندر شهیدرجایی دیده می شود، ضعف نرم افزاری است و ضرورت دارد هر چه زودتر سیستم جامع بندری در این بندر احیا شود.

روزبه مختاری در گفتگو با تین نیوز در ارزیابی تغییر و تحولات بندر شهیدرجایی از زمان لغو تحریم، با بیان اینکه دو پورت اپراتور مستقر در بندر شهیدرجایی، سیاست های متفاوتی را دنبال می کنند، اظهار کرد: شرکت سینا در این مدت اقدامات مثبتی داشته و یک مشاور آلمانی را به صورت مقیم در بندر به کار گرفته که از نزدیک، پیگیر موضوعات است و به دستاوردهایی نیز رسیده است.

مختاری با تاکید بر مطلوب بودن حرکت های صورت گرفته از سوی این شرکت، ادامه داد: البته همچنان یک مشکل بزرگ و اساسی یعنی مشکل نرم افزار را در این بندر داریم که تا زمانی که کسی نگاه جدی به آن نداشته باشد، نمی توانیم مشکلات بندرعباس را به صورت ریشه ای حل کنیم.

این کارشناس افزود: در حال حاضر، نُرم عملیات شرکت سینا و نیز شرکت بتا، بهتر از قبل شده و سینا رشد بهتری نسبت به بتا داشته، البته بتا هم رشد خاص خودش را داشته است، هرچند باید در نظر داشته باشیم که می خواهیم این رشد را با چه مقیاسی ببینیم.

وی اضافه کرد: ما باید در نظر بگیریم که اگر تحریم، به صورت کامل برداشته شود و تمامی خطوط بزرگ برگردند، چه اتفاقی می افند؟ آیا در آن زمان می توانیم سرویس دهی کامل و مطلوب داشته باشیم؟

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی گفت: از سوی دیگر بحث خدمات رسانی کشتی ها و توقعات شرکت ها متفاوت است، شرکت های بزرگ تر، توقعات بیشتری دارند و مطالبه شان از پورت اپراتورها بیشتر خواهد بود، این در حالی است که امروز ما توان پاسخگویی به مشتری بزرگ را نداریم و به اعتقاد بنده، حتی به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان بزرگ ترین مشتری، پاسخ کامل و جامعی داده نمی شود.

مختاری در بیان جزییات مشکلاتی که در بندر شهیدرجایی به عنوان موانعی برای خدمات دهی وجود دارد، اظهار کرد: ما نرم افزار درستی نداریم و تا زمانی که نرم افزاری نداشته باشیم که بتواند تمام مسایل ما را پوشش دهد، ضعف اطلاع رسانی داریم، این در حالی است که اولین چیزی که یک شرکت کشتیرانی احتیاج دارد، اطلاعات به روز و در لحظه، به صورت جامع و کامل است، چیزی که فعلا ما نداریم.

وی یادآور شد: هر ترمینال باید نرم افزار TOS را داشته باشد اما ما هنوز آن را هم به طور جامع و کامل نداریم، این نرم افزار را باید حداقل در ترمینال سینا که جدیدتر است و اگر خطوط خارجی به ایران بیایند، به این ترمینال می روند، داشته باشیم اما متاسفانه فعلا مغفول واقع شده و این، از بزرگ ترین مشکلات ما در بندر شهیدرجایی است.

پیشرفت عملکرد اپراتورها در نتیجه عزم همگانی
رییس کارگروه نمایندگی ها و تسهیلات بندری اتاق فکر سازمان بنادر گفت: البته پیشرفت ترمینال ها در بندر شهیدرجایی در این زمان خوب بوده، این نکته مهمی است که نتیجه تلاش و عزم دوستان ما در شرکت های بتا و سیناست و حرکت بسیار خوشایندی است، البته هنوز مسیر طولانی ای داریم و کمک سازمان در این زمینه نیاز است.

مختاری گفت: از سوی دیگر برنامه CCS را داریم که آن هم باید پیشرفت داشته باشد و تا زمانی که درباره PCS یا نرم افزار جامع بندری تصمیم گیری شود باید همین نرم افزار را دنبال کنیم، تا آن زمان باید حمایت های بیشتری از این نرم افزار داشته باشیم تا به جایگاه خودش برسد، متاسفانه در حال حاضر این نرم افزار جایگاه لازم را ندارد.

این فعال حمل و نقل بندری با اشاره به ارتقای صورت گرفته در نرم افزار CCS افزود: سطح توقع شرکت های کشتیرانی رو به روز در حال افزایش است و ما باید بتوانیم خودمان را با این موضوع هماهنگ کنیم؛ توانایی تیم CCS در شرکت بامداد، بیشتر از آن چیزی است که امروز دارند و از طرفی، سطح توقعات شرکت ها نیز بیش از آن چیزی است که امروز CCS اجرا می کند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز به مدیریت عملیات کار گروهی داریم تا مراتب کاری تسهیل شود و موارد اصلاحی با سرعت بیشتری روی سیستم انجام شود تا به کارایی واقعی برسیم.

مختاری با اشاره به مشکلاتی نظیر بوروکراسی اداری و مشکل نیروی انسانی در مسیر ارائه خدمات به مشتری از سوی سامانه CCS اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه در بندر عباس، اینترنت بسیار ضعیف است و مرتب قطع می شود که این، روی عملکرد شرکت ها تاثیر دارد، این به سیستم جامع بندری برمی گردد و همکاران ما در سازمان بنادر باید فکری برای این موضوع کنند.

عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی در پاسخ به این سوال که «در کوتاه مدت، برای حل مشکلات بندر شهیدرجایی چه باید کرد» گفت: اولین کاری که باید انجام شود و ما نیز بارها بر آن تاکید کرده ایم، رسیدگی به وضعیت سیستم جامع بندری و نرم افزار ترمینال اپراتورهاست که هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده در حالی که باید با جدیت روی این موضوع تصمیم گیری شود.

مختاری ادامه داد: از طرفی، وقتی سازمان پیمانکاری را برای نرم افزار می گیرد، باید فقط اطلاعاتی را درباره ورودی و خروجی به پیمانکار داده و او را توجیه کند و حتی الامکان از مداخله در نحوه کار پیمانکار پرهیز کند، پیشنهاد من این است که سازمان هر چه سریع تر در مورد نرم افزارترمینال ها تصمیم گیری شود.

عضو اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین باید درباره نرم افزار PCS که سازمام بنادر باید متولی آن باشد، تصمیم گیری عاجلی شود زیرا واقعا نیاز داریم که نرم افزار جامع بندری ما احیا شود و حرکت بهینه خود را آغاز کند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.