روش های تامین مالی پروژه های ریلی با رویکرد غیر تورمی
در این گفتار درنظر داریم 1- نگاه کلی به عملکرد روش های (احصا شده) تأمین مالی و سرمایه گذاری طی دو دهه گذشته و 2-ارائه پیش نویس قوانین پیشنهادی که بتواند در سند برنامه توسعه کشور، احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، قوانین سنواتی و بودجه ای، به عنوان اهرم قانونی موثر برای حمایت به توسعه حمل ونقل ریلی کشور به کار گرفته شود، عنوان کنیم.
با عنایت به ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در تاریخ 1401/6/22 توسط مقام معظم رهبری به استناد ماده (9) «اجرای چند طرح عظیم اقتصادی ملی، پیشران، زیرساختی، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری» و ماده(10) بخش امور زیربنایی «فعال سازی مزیت های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل ونقل با روان سازی مقررات و ایجاد توسعه زیرساخت های لازم»، نحوه تأمین مالی و مشارکت برای پروژه های مهم و پیشران صنعت حمل ونقل ریلی و توجه به روش های درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی در دستور اقدامات صنعت حمل ونقل ریلی قرار دارد. عدم تحقق منابع مالی پیش بینی شده در اسناد بالادستی و قوانین مربوطه نظیر بند (الف) ماده(57) قانون برنامه ششم توسعه و ماده(70) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) موجبات ایجاد انباشت تکالیف در حوزه ناوگان و شبکه ریلی شده است که عدم چاره اندیشی برای رفع آنها کاهش ظرفیت حمل ونقل ریلی کالا و مسافر و از دست رفتن ظرفیت ترانزیتی کشور و اخلال در مسیر ایمن و پایدار قطارها را دنبال دارد. باتوجه به اقدامات کارشناسی انجام شده در دولت و مجلس درباره اصلاح لایحه قانون برنامه هفتم توسعه و تمدید چندباره سند برنامه ششم توسعه، در این گفتار درنظر داریم 1- نگاه کلی به عملکرد روش های (احصا شده) تأمین مالی و سرمایه گذاری طی دو دهه گذشته و 2-ارائه پیش نویس قوانین پیشنهادی که بتواند در سند برنامه توسعه کشور، احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، قوانین سنواتی و بودجه ای، به عنوان اهرم قانونی موثر برای حمایت به توسعه حمل ونقل ریلی کشور به کار گرفته شود، عنوان کنیم.
1- نگاه کلی به عملکرد روش های (احصا شده) تأمین مالی و سرمایه گذاری
در یک دسته بندی کلی و برای شناخت مخاطبان 21 روش های تأمین مالی شناسایی شده به دودسته اختبار قانونی (یعنی امکان طرح و تصویب در هیئت مدیره راه آهن یا اخذ مصوبه هیئت وزیران و سایر مراجع بالادستی و راهبرد زمانی کوتاه مدت یعنی یکساله و بلندمدت بیش از یکسال طبقه بندی شده است.
جداول: سوابق روش های عملیاتی شده تامین مالی و سرمایه گذاری
ردیف |
دسته بندی تأمین مالی از نوع |
راهبرد |
عنوان |
نحوه انتخاب |
مدل مشارکت |
مصادیق و سوابق عملیاتی شدن |
عملکرد فیزیکی |
1 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
عملکرد منابع هدفمندی یارانه های اختصاص یافته به شرکت راه آهن از محل تبصره 20 و 21 و 14 قوانین بودجه سنواتی |
اخذ مجوز سازمان برنامه |
ارائه کمک های بلاعوض به حمل ونقل ریلی |
بابت سوخت- مطالبات پیمانکاران، نیروی انسانی در بخش تعمیر و نگهداری خطوط و ناوگان و ایستگاه ها- پرداخت تعهدات خارجی-کسری منابع طرح 039 |
از سال 1393 تا 1401 |
2 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
کمک زیان حمل ونقل ریلی برون شهری و تعمیرات لکوموتیو |
اخذ مجوز سازمان برنامه |
ارائه کمک های بلاعوض به حمل ونقل ریلی |
ردیف 4-520000 قانون بودجه سال 1402 |
از سال 1398 تا 1402 |
3 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
توسعه و نوسازی و تکمیل طرح های شبکه ریلی مشروط به وصول در آمد حقوق ورودی |
اخذ مجوز سازمان برنامه |
ارائه کمک های بلاعوض به حمل ونقل ریلی |
ردیف 18-520000 با عنوان شرکت سهامی راه آهن |
از سال 1393 تا 1402 |
4 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی (صندوق ذخیره ارزی) |
اخذ مجوز از سازمان برنامه و هیئت عامل صندوق |
ارائه تسهیلات |
2 مورد طی سال های قبل از ایجاد صندوق توسعه ملی (سال 1384-1385) |
خرید قطعات و تجهیزات لکوموتیو |
5 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
آیین نامه اجرایی قانون احداث خطوط راه آهن صنعتی و تجاری سال 1343 مجلس وقت |
مذاکره مستقیم و اخذ مصوب هیئت مدیره راه آهن |
B.O.O+B.O.T |
انواع قرارداد احداث خطوط فرعی با شرکت های فولادی و معدنی |
154 کیلومتر طی 10 پروژه |
6 |
برون سازمانی |
بلند مدت |
دستورالعمل راه اندازی مراکز لجستیک کشور مصوب ستاد مراکز لجستیک کشور |
فراخوان عمومی یا مذاکره مستقیم و اخذ مصوبه هیئت مدیره |
B.O.T و B.L.T |
شهر لجستیک آپرین با گروه ترابری بین المللی پرس، مرکز لجستیک مرزی اینچه برون و.. |
90 هکتار طی 9 پروژه (عملکرد 6 پروژه) |
7 |
برون سازمانی |
بلند مدت |
دستورالعمل اجرایی ماده 27 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (قانون الحاق 2) مصوب سال 1396 سازمان برنامه و بودجه (تبصره 19 قوانین بودجه سنواتی / تبصره 4) |
برگزاری فراخوان عمومی و مناقصه و اخذ مصوبه هیئت مدیره |
خانواده P.P.P |
انعقاد قرارداد بلاک سالار-شادمهر+ایستگاه سنگان جدید با شرکت احیا ریل ایرانیان |
در حال مذاکره |
8 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور |
برگزاری فراخوان عمومی-مصوبات پیوست قوانین بودجه سنواتی |
E.P.C+F |
پروژه های پیوست قوانین بودجه سنواتی |
8 پروژه از سال 1393 الی 1397 (4 پروژه در دست اجرا) |
9 |
درون سازمانی |
بلندمدت |
فاینانس روسیه |
مصوبات هیئت مدیره |
CKD.PLB |
بهره مندی شرکت های متقاضی (راه آهن حمل ونقل، تجارت کوشش سپاهان، فولاد ریل توس، ریل پرداز سیر) |
704 دستگاه انواع واگن باری |
10 |
برون سازمانی |
بلند مدت |
آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری با مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب سال 1394 هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی |
مذاکره مستقیم و اخذ مصوبه هیئت مدیره و اخذ مصوبه هیئت وزیران / برگزاری فراخوان عمومی |
B.O.T و B.L.T |
پروژه احداث خط آهن کرمان-سیرجان با شرکت عمران اطلس گل گهر |
حدوداً 40% زیرسازی |
11 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1393 هیئت وزیران |
اخذ موافقت اصولی دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه بودجه و برگزاری فراخوان عمومی یا مذاکره مستقیم |
E.P.C.F |
پروژه (بازسازی بلاک: مورد سی ریز گل زرد با شرکت رضوان درود و تجهیز محور بافق-کرمان atc |
پروژه بازسازی بلاک مورد… حدوداً 50 % |
12 |
برون سازمانی |
بلند مدت |
نشریه چهارچوب مشارکت عمومی-خصوصی ابلاغیه سال 1392 سازمان برنامه و بودجه / نشریه 469 |
برگزاری فراخوان عمومی و مناقصه دو مرحله ای / مذاکره مستقیم و اخذ مصوبه هیئت مدیره |
خانواده P.P.P |
پروژه بهینه سازی مخازن سوخت (فاز اول) با شرکت بنا گس تر کرانه+بازسازی 50 دستگاه لکوموتیو آلستوم ROT |
4 ایستگاه / بخشی از قرارداد 50 دستگاه محقق شد |
13 |
برون سازمانی |
بلند مدت |
آیین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب سال 1381 هیئت وزیران |
مذاکره مستقیم یا فراخوان و اخذ مجوز سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران |
B.O.T |
پایانه آستارا با راه آهن کشور جمهوری آذربایجان |
54% پیشرفت فیزیکی |
14 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
تبصره 18 قوانین بودجه سنواتی |
فراخوان عمومی +مصوبات هیئت مدیره |
ارائه تسهیلات حمایتی+قرارداد فروش اقساطی |
از سال 1397 تا 1400 |
276 دستگاه |
15 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
ماده 12 قانون حمایت از تولید رقابت پذیر مصوب سال 1394 مجلس شورای اسلامی و الحاقیه و اصلاحیه و مصوبات شورای اقتصاد |
مذاکره مستقیم + ثبت نام + پایش و اندازه گیری |
ارائه تسهیلات حمایتی |
از سال 1395 تا 1402 |
1475 دستگاه |
16 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
تهاتر از محل منابع نفتی مندرج در قوانین بودجه |
مذاکره مستقیم و اخذ مجوز لازم-ماده 23 الحاق 2 |
E.P.C+F |
مذاکرات نهایی برای تأمین لکوموتیو+پروژه زیربنایی |
550 دستگاه لکوموتیو و 1516 کیلومتر خط |
17 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
بازار بورس و اوراق بهادار |
اخذ موافقت اصولی سازمان بورس |
انتشار اوراق اجاره+رکن ضامن |
انتشار اوراق اجاره: شرکت البرز نیرو، ریل پرداز نو آفرین، ریل پرداز سیر |
397 دستگاه واگن و لکوموتیو |
18 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
ماده 70 قانون الحاق 2 |
اخذ مجوز سازمان برنامه |
ارائه کمک های بلاعوض به حمل ونقل ریلی |
آخرین اقدام سال 1399 |
اعتبار مصوب در قانون از سال 1394 لغایت 1402 به مبلغ 30404 میلیارد ریال می باشد |
19 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
فروش ضایعات |
اخذ مجوز لازم مصوبه هیئت مدیره |
فروش در بورس کالا |
از سال 1393 تا مورخ 1402/8/9 |
1278 ردیف ضایعات فروخته شده |
20 |
درون سازمانی |
بلند مدت |
روش اجاره به شرط تجهیز |
فراخوان و اخذ مصوبه هیئت مدیره |
B.L.T R.L.T |
انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری از سال 1394 |
24 پروژه مصوبه هیئت مدیره دارد 18 پروژه منجر به قرارداد شده |
21 |
برون سازمانی |
بلند مدت |
فروش سهام شرکت ها |
اصل 44 + الزامات مندرج در پیوست قوانین بودجه سنواتی |
فروش سهام در فرابورس+مزایده+ رد دیون+مذاکره |
1388 الی 1391 |
واگذاری سهام 14 شرکت اقماری |
بررسی روش های تأمین مالی پیشنهادی به تفکیک محورهای تخصصی و عملیاتی
در ادامه روش های تأمین مالی پیشنهادی به تفکیک موضوعات جاری در صنعت حمل ونقل ریلی در جداول ذیل ارائه شده است و برای برخی از روش ها، پیش نویس قانون برای درج در مفاد برنامه هفتم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و قوانین بودجه سنواتی پیشنهاد می شود.
جدول روش های پیشنهادی در حوزه موضوعی بازرگانی داخلی و خارجی و بهره برداری
ردیف |
دسته بندی تأمین مالی از نوع |
راهبرد |
عنوان |
مدل مشارکت |
پیشنهاد ظرفیت قانونی |
1 |
درون سازمانی |
بلند مدت |
افزایش ظرفیت آهن از محل توسعه قراردادهای اجاره به شرط تجهیز در مراکز لجستیک |
مدل های خانواده ppp |
از محل بند 12 ماده 15 اساسنامه شرکت راه آهن |
2 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
ایجاد شرکت های مشترک حمل ونقل ریلی با راه آهن کشورهای همسایه و منطقه |
تأسیس شرکت های مشترک بین المللی و تأمین مالی و مشارکت از طریق آورده نقدی |
احیا (تنفیذ) ماده 126 قانون برنامه سوم توسعه به برنامه هفتم |
3 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
ارائه تخفیف لازم در تعرفه دسترسی به خطوط |
اعمال تخفیف نقدی |
قوانین حاکم در حوزه بازرگانی و بهره برداری صنعت ریلی |
4 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
حمایت از روان سازی راه اندازی قطارهای ترانزیتی |
(خدمات صدور بارنامه+تن کیلومتر عبور کالا+ محاسبه قیمت سوخت به قیمت کشور مبدأ ترانزیت) |
قوانین حاکم در حوزه بازرگانی و بهره برداری صنعت ریلی |
موضوع: راه اندازی شرکت های مشترک حمل ونقل ریلی با کشورهای همسایه برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور
در یک ماده به شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به منظور ارائه خدمات حمل و نقل منطقه ای، ترانزیتی و چندوجهی با مشارکت کشورهای عضو CIS (و عضو سازمان شانگهای) نسبت به ایجاد شرکت های حمل ونقل بین المللی اقدام کند.
موضوع: تخصیص بخشی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای رفع گلوگاه های ظرفیتی برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور
در یک ماده به منظور اولویت بخش ریلی در توسعه حمل ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و ایجاد بستر مناسب برای درگاه های ترانزیتی ریلی ورودی و خروجی کشور برای جذب بار، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می شود از تاریخ تصویب این قانون در مرحله ترخیص خودرو خارجی نو و دسته دوم، عوارضی (…. درصد از حقوق گمرکی و سود بازرگانی) به عنوان عوارض رفع گلوگاه ها، دریافت دارد و به حساب ویژه برای رفع گلوگاه های خطوط ریلی کشور اختصاص یابد.
موضوع: اخذ عوارض از وسایل نقلیه جاده ای، مسافری و باری خارجی برای حمایت از حمل ونقل ریلی برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور
در یک ماده به منظور اولویت بخش ریلی در توسعه حمل ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و ایجاد بستر مناسب برای درگاه های ترانزیتی ریلی ورودی و خروجی کشور برای جذب بار و همچنین جبران خسارت ناشی از تردد وسایل نقلیه جاده ای مسافری و باری خارجی، به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می شود از تاریخ تصویب این قانون از وسایل نقلیه مسافری و باری خارجی به خاطر استفاده از راه ها و توقف در کشور، عوارضی (….. درصد از….) به عنوان عوارض راه، عوارض مخصوص و حق توقف دریافت دارد و به حساب ویژه برای نگهداری (بهسازی، بازسازی، احداث خط دوم، رفع گلوگاه های ظرفیتی) زیربناهای ریلی کشور اختصاص یابد.
جدول روش های پیشنهادی در حوزه موضوعی ناوگان مسافری و جابه جایی مسافر
ردیف |
دسته بندی تأمین مالی از نوع |
راهبرد |
عنوان |
مدل مشارکت |
پیشنهاد ظرفیت قانونی |
1 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
اخذ وام از صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه های خورشیدی راه آهن و بازپرداخت اقساط وام از محل تسهیلات ماده 12 |
تسهیلات حمایتی |
ماده 12 برای احداث 1000 مگاوات نیروگاه خورشیدی |
2 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
پیش بینی کمک زیان قطارهای حومه و تکلیفی از سوی سازمان برنامه و بودجه |
ارائه کمک های بلاعوض ریلی |
از محل ردیف 4-520000 قانون بودجه سال 1402 |
3 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
پیش بینی عوارض ورود به تهران و کلان شهرها جهت توسعه حمل و نقل حومه ای |
ایجاد جریان نقدینگی |
تهیه پیش نویس قانونی (مجوز مجلس) |
4 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
افزایش تعرفه مسافری |
ایجاد جریان نقدینگی |
هیئت مدیره |
5 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
مجوز ورود واگن های مسافری دست دوم |
مجوز واردات |
اصلاح فصل 86 مقررات صادرات و واردات |
6 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
پیش بینی عوارض برای شرکت های معدنی و فولادی که از طریق ریل بار حمل نمی کنند |
ایجاد جریان نقدینگی |
تهیه پیش نویس قانونی (مجوز از وزارت صمت+ مجوز مجلس) |
7 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
پیش بینی تسهیلات ارزان برای توسعه حمل ونقل ریلی مسافری |
اعطای تسهیلات کم بهره به متقاضیان |
تبصره 18 قوانین بودجه سنواتی |
8 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
پیش بینی اعتبار از محل صندوق ارزی جهت توسعه واگن مسافری و لکوموتیو |
تسهیلات کم بهره به متقاضیان |
صندوق توسعه ملی+ صندوق توسعه حمل ونقل |
موضوع: وضع عوارض ورود به تهران و کلان شهرها برای توسعه حمل ونقل حومه ای برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور یا قوانین بودجه سنواتی
در یک ماده قانون بودجه سنواتی شهرداری های شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت دارای طرح مصوب توسعه خطوط حومه ای برون شهری نسبت به اخذ عوارض ویژه به منظور احداث و بهره برداری و توسعه قطارهای حومه ای پس از تصویب مراجع ذی صلاح قانونی و واریز به حساب ویژه به نام توسعه قطارهای حومه ای اقدام می کنند.
جدول روش های پیشنهادی در حوزه موضوعی فنی و زیربنایی (شامل احداث خطوط جدید، افزایش ظرفیت، رفع گلوگاه های بحرانی، تعمیرات نگهداری، نوسازی و بازسازی)
ردیف |
دسته بندی تأمین مالی از نوع |
راهبرد |
عنوان |
مدل مشارکت |
پیشنهاد ظرفیت قانونی |
1 |
بلندمدت |
برون سازمانی |
مشارکت مدنی شرکت های متولی و صاحبان معادن و صنایع برای ساخت و توسعه خطوط در راه آهن |
B.O.T و B.L.T |
آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری با مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب سال 1394 هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی |
2 |
بلندمدت |
درون سازمانی |
بهره مندی از ظرفیت T.O.D |
خانواده PPP |
آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری با مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب سال 1394 هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی |
3 |
بلندمدت |
درون سازمانی |
مولد سازی املاک و اراضی راه آهن |
خانواده ppp |
اجازه در قوانین بودجه سنواتی+ مصوبات هیئت مدیره |
4 |
کوتاه مدت |
برون سازمانی |
فعال سازی تسهیلات ماده 56 قانون الحاق در حوزه تأمین سیمان، فولاد، شن، قیر برای واگذاری به پیمانکاران |
فاینانس داخلی |
مجوز سازمان برنامه + اعلام معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی |
5 |
بلندمدت |
برون سازمانی |
استفاده از ظرفیت تهاتر نفت برای تأمین مالی پروژه های زیربنایی و پرداخت مطالبات پیمانکاران |
ایجاد جریان نقدینگی |
مجوز سازمان برنامه |
6 |
بلندمدت |
برون سازمانی |
استفاده از ظرفیت اعتبارات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل |
ایجاد جریان نقدینگی |
مجوز سازمان برنامه |
7 |
بلندمدت |
برون سازمانی |
اجازه انتشار اوراق مشارکت برای احداث پروژه های برقی سازی |
ایجاد جریان نقدینگی |
مجوز سازمان برنامه+وزارت امور اقتصادی و دارایی |
8 |
بلندمدت |
درون سازمانی |
افزایش سهم ماده 12 در بخش زیربنایی برای پروژه های برقی سازی |
تسهیلات حمایتی |
ماده 12 قانون حمایت از تولید رقابت پذیر |
9 |
کوتاه مدت |
برون سازمانی |
ایجاد صندوق سرمایه گذاری پروژه برای حمایت از ساخت و توسعه و نگهداری پروژه های زیربنایی |
انتشار اوراق صندوق پروژه و فروش در بازار بورس |
مصوبات هیئت مدیره+ مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار |
موضوع: ایجاد «صندوق پروژه سرمایه گذاری» پروژه های زیربنایی برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور یا قوانین بودجه سنواتی
در یکی از ماده های قانون بودجه سنواتی با هدف رفع گلوگاه های ظرفیتی خطوط ریلی، احداث خط دوم، برقی سازی و تعمیرات و نگهداری خطوط ریلی موجود به شرکت راه آهن ج. ا. ا اجازه داده می شود، نسبت به ایجاد «صندوق پروژه سرمایه گذاری» پروژه با مشارکت بخش غیردولتی با ضمانت از محل ماده 67 قانون الحاق 2 اقدام کند.
جدول روش های پیشنهادی در حوزه موضوعی ناوگان ریلی (شامل خرید، تعمیرات و نگهداری، نوسازی و بازسازی)
ردیف |
دسته بندی تأمین مالی از نوع |
راهبرد |
عنوان |
مدل مشارکت |
پیشنهاد ظرفیت قانونی |
1 |
کوتاه مدت |
برون سازمانی |
اخذ تسهیلات کم بهره برای توسعه ناوگان مسافری و لکوموتیو |
تسهیلات حمایتی |
تبصره 18 قوانین بودجه سنواتی |
2 |
کوتاه مدت |
برون سازمانی |
تهاتر از محل منابع نفتی مندرج در قوانین بودجه برای توسعه و نوسازی لکوموتیو و واگن مسافری |
تسهیلات حمایتی |
مجوز سازمان برنامه |
3 |
بلند مدت |
درون سازمانی |
متناسب سازی تعرفه حمل بار و مسافر با نرخ تورم سالیانه و افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری |
ایجاد جریان نقدینگی |
مصوبات هیئت مدیره |
4 |
بلند مدت |
درون سازمانی |
ارائه یارانه به حمل ونقل ریلی از جمله هزینه های تعمیرات و نگهداری و ساخت |
ایجاد جریان نقدینگی |
مصوبات هیئت مدیره |
5 |
بلند مدت |
برون سازمانی |
جبران زیان بخش مسافری ریلی توسط دولت |
ایجاد جریان نقدینگی |
مجوز سازمان برنامه |
6 |
بلند مدت |
برون سازمانی |
تعیین ردیف بودجه ای مستمر و سالیانه برای تشکیل شرکت قطارهای حومه ای |
ایجاد جریان نقدینگی |
مجوز سازمان برنامه |
جدول روش های پیشنهادی در حوزه موضوعی تأمین مالی و سرمایه گذاری
ردیف |
دسته بندی تأمین مالی از نوع |
راهبرد |
عنوان |
مدل مشارکت |
پیشنهاد ظرفیت قانونی |
1 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
پیشنهاد تأسیس شرکت ایجاد و توسعه خدمات ایستگاهی |
تأسیس شرکت و جذب سرمایه های بخش غیردولتی |
در قالب سند برنامه هفتم |
2 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
موافقتنامه توسعه همکاری راهبردی ایران و چین |
خانواده P.P.P و E.P.C.F |
پیشنهاد وضع قوانین و احکام برای اجرای موضوع توسعه حمل ونقل ریلی در راستای آیین نامه ها و دستورالعمل ابلاغ شده |
3 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
وضع درصدی از حق بیمه شخص ثالث برای توسعه حمل ونقل ریلی |
کمک های نقدی دولت |
پیشنهاد وضع قوانین و احکام برای اجرای موضوع در قالب سند برنامه هفتم توسعه |
4 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
تنفیذ مواد مهم برنامه ششم توسعه |
حمایت از حمل ونقل ریلی |
تنفیذ در برنامه هفتم / احکام دائمی برنامه های توسعه کشور |
5 |
برون سازمانی |
کوتاه مدت |
حقوق و حق بهره مالکانه |
کمک های نقدی دولت |
تبصره(6) ماده (14) قانون اصلاح قانون معادن مصوب سال 1390 مجلس محترم شورای اسلامی، ۱۵ درصد از حق مالکانه ای که دولت از معادن دریافت می کند باید به همان منطقه برگردد + تبصره 1 قانون بودجه سال 1402 در قالب سند برنامه هفتم توسعه |
6 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
مواد 1 و 6 قانون توسعه حمل ونقل عمومی |
ایجاد جریان نقدینگی |
احیا خط اعتباری |
7 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
تأمین قانون یک ریال واگن باری برای واگن مسافری و لکوموتیو |
ایجاد جریان نقدینگی |
پیشنهاد برای درج در قوانین بودجه سنواتی |
8 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
استفاده از ظرفیت صندوق پس انداز کارکنان راه آهن |
بازار سرمایه (تأسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک) |
ماده 35 اساسنامه صندوق پس انداز |
9 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
مولدسازی اراضی و فروش اموال مازاد |
اخذ مجوز لازم + وزارت امور اقتصادی و دارایی |
در قالب مصوبات شورای اراضی و املاک+آیین نامه اجرایی بند ه تبصره 11 قانون بودجه سال 1402 |
10 |
درون سازمانی |
کوتاه مدت |
لیزینگ |
فروش اقساطی+ اجاره به شرط تملیک |
استفاده از ظرفیت صندوق پس انداز کارکنان راه آهن |
11 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
تأسیس صندوق توسعه حمل ونقل ریلی |
ارائه تسهیلات حمایتی |
پیشنهاد برای درج در قوانین بودجه سنواتی |
12 |
برون سازمانی |
بلندمدت |
تقویت ظرفیت ماده 28 قانون الحاق 2 |
ارائه تسهیلات حمایتی |
پیشنهاد برای درج در قوانین بودجه سنواتی |
موضوع: تخصیص درصدی از حق بیمه شخص ثالث برای توسعه حمل ونقل ریلی برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور یا قوانین بودجه سنواتی
در یک ماده از قانون بودجه به منظور حمایت از توسعه حمل ونقل ریلی و ایجاد منابع مالی پایدار در جهت نوسازی شبکه ریلی کشور و حمایت از نوسازی ناوگان فرسوده مسافری و لکوموتیو ریلی، بیمه مرکزی ایران مکلف شد نسبت به اخذ…. درصد از نرخ پایه حق بیمه شخص ثالث سالانه خودروهای ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور در حساب ویژه تحت عنوان نوسازی حمل ونقل ریلی برون شهری اقدام نماید.
موضوع: تأسیس شرکت احداث و توسعه خدمات ایستگاهی برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور
در یک ماده به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل ونقل ریلی بین المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل ونقل کالا و مسافر و اشتغال مولد و تبدیل شدن شرکت راه آهن ج. ا. ا به قطب اول حمل ونقل بار و مسافری منطقه با تأکید بر استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی شرکت راه آهن و ایجاد جریان پایدار منابع مالی ذی نفعان، دولت اقدامات زیر را انجام دهد:
بند الف: ایجاد شرکت احداث و توسعه خدمات ایستگاهی.
تبصره: اداره شهر احداث و توسعه خدمات ایستگاهی موضوع این ماده، در قالب شرکت دولتی وابسته به شرکت راه آهن ج. ا. ا است که اساسنامه آن به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
بند ب: ایجاد و تکمیل زیربناها و زیرساخت های لازم با اولویت احداث و توسعه خدمات در ایستگاه های مهم ریلی کشور از جمله درگاه های ترانزیتی ریلی و تهران، اصفهان، مشهد و…
موضوع: اعطای بخشی از حقوق و حق بهره مالکانه به طرح های ریلی برای درج در سند برنامه هفتم توسعه یا قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور
در یک ماده – به منظور تقویت حمل ونقل ریلی کشور و به استناد تبصره(6) ماده (14) قانون اصلاح قانون معادن مصوب سال 1390 مجلس محترم شورای اسلامی، 5 درصد از حق مالکانه ای که دولت از معادن دریافت می کند برای بازسازی و بهسازی خطوط ریلی و احداث خطوط دوم، برقی سازی، به حساب ویژه برای رفع گلوگاه های خطوط ریلی کشور اختصاص یابد.
موضوع: تنفیذ برخی از مواد قانون برنامه ششم توسعه به برنامه هفتم برای حمایت از حمل ونقل ریلی
1- تنفیذ بند الف ماده 52 قانون برنامه ششم (صدور تایید سرمایه گذاری)
2- تنفیذ ماده 53 قانون برنامه ششم (مزایای قانون توسعه گردشگری)
3- تنفیذ بند الف ماده 57 قانون برنامه ششم توسعه (تخصیص 1 درصد منابع فروش نفت و گاز)
نتیجه گیری:
باتوجه به موارد مذکور و حسب بررسی های انجام شده رویکرد گذشته و نیاز ضروری صنعت حمل ونقل ریلی در حوزه ناوگان، زیرساخت های ریلی و راهکارهای تأمین مالی به شرح جداول مذکور اعلام شد. پیشنهاد می شود، نقشه راه تأمین مالی و مشارکت با رویکرد تأمین مالی غیرتورمی در سه محور: 1) متنوع سازی تأمین مالی توسعه ریلی 2) تقویت زیرساخت های ریلی و روان سازی جریان شبکه حمل ونقل بار و مسافر 3) معرفی و تبیین پروژه های پیشران در اسناد بالادستی از جمله سند نهایی قانون برنامه هفتم، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، قانون رفع موانع و حمایت از تولید رقابت پذیر، قانون مدیریت مصرف سوخت، قانون سنواتی بودجه کشور مد نظر قرار گیرد.