◄ تصاویر/ نخستین تلاشها برای توسعه حملونقل مدرن
در دوره پهلوی اول حملونقل بهعنوان یک ابزار قدرتمند در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور موردتوجه قرار گرفت.
حملونقل در دوره پهلوی اول بهعنوان یک ابزار قدرتمند در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور موردتوجه قرار گرفت.
بزرگترین تحول حملونقلی ایران در دوره رضاشاه پهلوی، ایجاد راهآهن جنوب به شمال بود که با وجود نقایص زیاد پایه اصلی توسعه شبکه ریلی در ایران بود. این راهآهن به طور هوشمندانه با وضع مالیات یکدرصدی بر قند و شکر توسعه داده شد. این راهحل توسط مرتضی قلی خان 18 سال قبل از تأسیس سلسله پهلوی در کتاب راه نجات مطرحشده بود و پهلوی اول از آن استفاده کرد و ساخت راهآهن سراسری را به نام خود ثبت کند.
در زمان حکومت رضاشاه راههای ایران با استفاده از عملیات راهسازی به جادههای شوسه تبدیل شدند و سراسر کشور با استفاده از راه شوسه به هم متصل شد.
حملونقل هوایی هم در این دوره با همکاری شرکت یونکرس آلمان در ایران توسعه یافت. این شرکت با استفاده از چند فروند هواپیماهای یونکرس، خطوط هوایی بین تهران، مشهد، شیراز، بندر انزلی و بوشهر راهاندازی کرد و جابهجایی بار، مسافر و مرسولات پستی برای اولین بار در ایران از طریق هوا توسط یونکرس انجام شد.
در همین سالها مردم میتوانستند در روزهای تعطیل به فرودگاه دوشانتپه در منطقه قصر فیروزه بروند و با پرداخت مبلغی سوار بر هواپیما شده و از مناظر اطراف تهران لذت ببرند.