راه آهن اردبیل میانه نیمه دوم امسال بهره برداری می شود
استاندار اردبیل گفت : با همت جمعی ، مشکلات مربوط به گلوگاه های اصلی و مهم پروژه راه آهن اردبیل اعم از تکمیل پل ها ، تونل ها و قطعات سخت مرتفع شد.
استاندار اردبیل گفت : با همت جمعی ، مشکلات مربوط به گلوگاه های اصلی و مهم پروژه راه آهن اردبیل اعم از تکمیل پل ها ، تونل ها و قطعات سخت مرتفع شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی اردبیل ، سید حامد عاملی استاندار اردبیل در بازدید از پروژه های راه آهن اردبیل و چهار بانده کردن راه اردبیل ، سرچم و محور اردبیل ، بودالالو و پل های زیر گذر سرچم به همراه علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل و جمعی از مسئولین در یک هوای بسیار گرم بر تکمیل نهایی این پروژه ها تاکید کرد و گفت : با اقدامات انجام یافته ، از تخصیص اعتبارهای لازم تا نشست های مکرر جهت تامین نیازمندی ها و رفع موانع با همت دولت سیزدهم و پیگیری های نماینده ولی فقیه در استان ، نمایندگان مردم و مسئولین استانی ، اکنون پروژه راه آهن اردبیل در شرایط خوبی قرار گرفته و از نقطه ی بحرانی خارج شده است.
وی گفت: پس از سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل در سال ۱۴۰۰، نگاه ویژه ملی و استانی برای تکمیل این پروژه شکل گرفت و در گام نخست نیز همت شد تا بخش های سخت و گلوگاه ها مرتفع و تکمیل شود.
رئیس شورای اداری استان در ادامه با اشاره به توسعه شبکه بزرگراهی در استان افزود : امیدوارم همه شهرستان های استان با راه مناسبی به مرکز استان و مرکز استان نیز با راه مناسب به مرکز کشور متصل شود.
استاندار اردبیل تاکید کرد : موضوع چهار بانده شدن شمال - جنوب استان از پارس آباد تا سربند ، از سربند تا مشکین شهر ، از مشکین شهر تا اردبیل و اردبیل به مرکز کشور توسعه شبکه بزرگراهی در دست اجرا بوده و در حال حاضر با جدیت از سوی مسئولان استان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجموعه راه و شهرسازی استان اردبیل پیگیری می شود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این بازدید گفت : این پروژه در قانون بودجه با عبارت اتصال راه آهن اردبیل - پارس آباد به شبکه ریلی است و بنده و سایر مسئولان و نمایندگان هم اصرار دارند که به محض اتمام راه آهن اردبیل - میانه کلنگ راه آهن اردبیل - پارس آباد بر زمین زده شود.
علی نیکزاد تصریح کرد: سه پروژه مهم برای استان اردبیل در دست پیگیری است که عبارت از راه آهن که عزم دولت، استاندار و نمایندگان بر این است تا سفر آینده رئیس جمهور به استان با افتتاح این پروژه اتفاق بیافتد و دومی پروازهای فرودگاه که پیگیری می شود و دیگری جاده سرچم مسیر ارتباطی اردبیل - تهران است.
منابع مالی برای طرح مهم راه آهن اردبیل - میانه اختصاص یافت
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این بازدید گفت : منابع مالی برای طرح مهم راه آهن اردبیل - میانه اختصاص یافته و تلاش می کنیم تا این پروژه بسیار سخت و فنی را در نیمه دوم سال جاری به پایان برسانیم.
خطیبی ادامه داد : پروژه راه آهن اردبیل- میانه با ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی از لحاظ ابنیه و سازه ها در حال اجراست و در بخش زیرسازی نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به روند عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل - سرچم خاطر نشان کرد : طول بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۷۸ کیلومتر است که بهسازی ۱۴۴ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته و از این میزان هم بهسازی ۳۴ کیلومتر به اتمام رسیده است.
حیدری تاکید کرد : برای تکمیل بزرگراه اردبیل - سرچم ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده و تامین آن از محل های مختلف مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی افزود : بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف ملی و بانکی برای تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم اختصاص یافته و تلاش بر این است منابع مورد نیاز از محل های مختلف برای تکمیل این طرح تامین شود.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اردبیل افزود : عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل - سرچم در ۶ قطعه قابل اجرا است ، طوری که قطعات پنج و ۶ دارای تونل و پل های خاص در حدود ۴۳ کیلومتر باقی مانده که بزودی با مشخص شدن پیمانکار آن ، عملیات اجرایی احداث این قطعات نیز شروع خواهد شد.
اتلاف زمان درتکمیل=منابع مالی بیشتر
راه آهن ميانه اردبيل امسال قابل افتتاح نيست
با توجه به اینکه مشکل اصلی راه آهن رشت - آستارا جهت اتصال و تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، قیمت سرسام آور زمین در سواحل شمال و هزینه بالای تملک زمین کشاورزی آنهم از نوع شالیزار که خود بودجه لازم برای تملک زمین راه آهن به گفته کارشناسان به تنهایی حدود 10 برابر هزینه ساخت خود راه آهن و زیرسازی اش می باشد و بعلت تراکم بالای جمعیت در شمال و محل چرای احشام بودن و زمین سست و شالیزار بودن شمال، نیاز به زیرسازی این راه خط آهن بصورت خاکریز با ارتفاع ۳-۴ متری می باشد که این خاکریز دیوار عمودی هم باعث تقسیم شمال استان گیلان به دو ناحیه شرقی و غربی جدا از هم و بروز مشکلات گوناگون برای رفت و آمد اهالی محل و احشام آنها و به دنبال آن نیاز به احداث زیرگذرهای متعدد می شود و همچنین سایر مشکلات زیست محیطی و عبور از وسط جنگل را هم در پی دارد ضمن اینکه مشکل تامین مصالح هم وجود دارد، لذا به نظر بنده یک مسیر جایگزین و بسیار ارزان وجود دارد که نه مشکل 10 برابری هزینه تملک زمین پروژه و نه مشکل تراکم جمعیت و چرای احشام و نه مشکل زمین مرغوب کشاورزی و سست شالیزاری شمال را دارد و نیازی به احداث خاکریز به ارتفاع ۳-۴ متر هم وجود ندارد و آن مسیر جایگزین، مسیر اتصال راه آهن از ایستگاه راه آهن اردبیل به گمرگ بیله سوار در شمال استان و همان مرز جمهوری آذربایجان می باشد و با توجه به اینکه راه آهن میانه به اردبیل در شرف بهره برداری است و در سفر پیش روی جناب رئیس جمهور به استان افتتاح خواهد شد، لذا جهت اتصال و تکمیل همان کریدور شمال - جنوب در این مسیر جایگزین بسیار کم هزینه، تنها نیاز به احداث 180 کیلومتر راه آهن از ایستگاه اردبیل به گمرگ بیله سوار در شمال استان و مرز جمهوری آذربایجان وجود دارد که زمین مسیر هم قیمت بسیار ناچیزی دارد و حتی قسمتی از زمین مسیر بعلت عدم رویش و غیرقابل کشاورزی بودن حتی فاقد مالک خصوصی و زمین بایر محسوب می شود و پستی و بلندی آنچنانی هم ندارد و مشکل تامین مصالح هم که در مسیر استان گیلان وجود دارد، در این مسیر وجود ندارد. در سمت جمهوری آذربایجان هم کافیست همزمان حدود 40 کیلومتر از خط راه آهن موجود خودش به سمت گمرگ بیله سوار را تکمیل نماید تا این کریدور شمال - جنوب با هزینه بسیار اندک نسبت به هزینه بالای تملک زمین شالیزاری و سست شمال در مسیر طراحی شده فعلی رشت - آستارا، در مسیر جدید اردبیل - بیله سوار، به سرعت به مرحله اجرا در آید.
اولاً راه آهن اردبیل پارس آباد گفته میشه نه بیله سوار ثانیا در منطقه پارس آباد ایمیشلی راه آهن با مرز یک کیلومتر فاصله دارد نه ۴۰ کیلومتر و بار انداز
ریلی پارس آباد تصویب شده و حتی مجوز گمرک هم توسط رییس جمهور وقت امضا و ابلغ شده، در اینجا دیگه کلمه بیله سوار معنی نداره
مسیر سرچم میتونه از مسیرهای دیگری با اعتباری یک دهم آن با جادهای بهتر و ایمنتر ساخته بشه و بزرگراه شدن ان فقط اتلاف هزینه است وزارت راه باید مسیر جایگزین را با یک دهم مبلغ ۱۰هزار میلیارد بزرگراه کند
تکمیل راهن میانه اردبیل و امتداد آن به بیله سوار ویا آستارا مناسبت از راهن رشت به آستارا مفید ومقرون به صرفه است
ارتفاع گردنه حیران از سطح دریا 1600 متر و اردبیل هم 1400 متر از سطح دریا می باشد، ارتفاع آستارا از سطح دریا منفی 27 متر است، و با توجه به اختلاف ارتفاع 1600 متری در فاصله کوتاه 40 کیلومتری بین دو نقطه گردنه حیران در بالا و آستاراچای در پایین جاده که موجب شیب تند شده است، هزینه احداث راه آهن در گردنه حیران خارج توان فنی و مهندسی و نیاز به بودجه سرسام آور شاید صد برابری مسیر آستارا- رشت می باشد و خط راه آهن در چنین مسیرهایی با تند شیب در کشورهایی همچون بولیوی وجود دارد و اگر کسی مسیر جاده اردبیل به آستارا را می دید و یا از روی نقشه توپوگرافی مسیر را ملاحضه می نمود، هرگز چنین نظر خامی را ارائه نمی داد، ضمن اینکه احداث این خط راهن تخیلی در این مسیر خیالی، منظره و طبیعت گردنه زیبای حیران را نابود می کرد.
بجای حیران ازمسیرنیارق لاتون به لوندویل آستارابا۴۰کیلومترمیتوان ریل کشیدکه شیب واختلاف ارتفاع گردنه حیران روهم ندارد
نزدیک ۲۰ساله، هنوز۵۰کیلومترازریل گذاریش مونده،لایتینگ دوتاتونل وعرشه دوپل خاص مونده، ایستگاه ناقص، جاده دسترسی به ایستگاه تشکیلاتی درحدجاده فرعی روستایی ست
بااین حال وعده افتتاح داده میشه
درکل انسانهای جالبی هستیم به دروغ های شیرین عادت کردیم واز شنیدن حقایق تلخ بدمان می آید....خبری از افتتاح نیست نزدیک انتخابات مجلس نمایندگان اردبیل شروع به تبلیغات کردند
بجای بزرگراه اردبیل سرچم می توان آن را از میانه به سرچم احداث کرد تا با بودجه یک دهم فعلی مورد استفاده قرار گیرد
تکخطه طراحی شده یا برای دوخط طراحی شده؟
و الان در ۱۴۰۳ هستیم و خبری از افتتاح نیست... ایشالا تا شهریور حداقل افتتاح بشه.