◄ توقف مجدد بارگیری، چیزی عاید کامیونداران نمیکند
از نظر ما در حال حاضر تصمیم مناسب، ادامه فعالیت و تمدید فرصت است و با وجود آنکه بسیاری از ناوگان موجود بهدلیل نبود لاستیک و قطعات عملاً زمینگیر شدهاند، اما توقف عمومی مجدد، این بار چیزی عاید کامیونداران و رانندگان نمیکند.
همزمان با بالا گرفتن برخی تحرکات برای توقف بارگیری، یک تشکل مرتبط با کامیونداران در پیامی که در شبکههای اجتماعی منتشر کرد خطاب به رانندگان فعال در بخش حملونقل جادهای هدف از تجمعات صنفی را آگاه شدن مسئولان و مدیران دولتی از مشکلات و نارساییهای موجود عنوان کرده است.
این تشکل در بیانیه خود عنوان کرده که تصمیم مناسب، ادامه فعالیت و تمدید فرصت است و با وجود آنکه بسیاری از ناوگان موجود بهدلیل نبود لاستیک و قطعات عملاً زمینگیر شدهاند، اما توقف عمومی مجدد بارگیری، چیزی عاید کامیونداران و رانندگان نمیکند.
به گزارش تیننیوز، در این بیانیه تاکید شده که: در حال حاضر دغدغه اصلی دولتمردان، تأمین لاستیک و قطعات است و احیاناً اولویت کامیونداران و رانندگان نیز همین باشد. حیف است که ارزش و عیار اقدام مناسب شما از بین برود. فرصت بیشتر ، حجت را بر مسئولان تمام میکند.
در این بیانیه مطالبات اصلی رانندگان در 6 حوزه به شرح زیر عنوان شده است:
حوزه وزارت صنعت، معدن، تجارت
الف) نوسازی ناوگان فرسوده و لزوم کاهش تعداد ناوگان در کنار نوسازی
ب) اصلاح قراردادهای یک طرفه شرکتهای خودروساز با متقاضیان که در آن حقوق خریدار لحاظ نشده و رفع انحصاری که در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد و موجب بهرهبرداری و سوءاستفاده این شرکتها شده است.
ج) کمبود و گرانی سرسامآور لاستیک، روغن، لوازم یدکی و قطعات پرمصرف خودرو که شرایط از خرداد ماه تاکنون روز به روز بدتر شده و نگرانی دارندگان وسائط نقلیه سنگین را در پی داشته است.
د) عدم اعلام نرخ معین و مشخص برای انواع لاستیکهای وارداتی و داخلی و عدم نظارت بر قیمت فروش قطعات و لوازم یدکی ناوگان
حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - سازمان تأمین اجتماعی
الف) قرار گرفتن شغل رانندگی در ردیف مشاغل سخت و زیانآور
ب) اصلاح فرآیند برگزاری مجامع عمومی و انتخابات هیئت مدیره انجمنهای صنفی و انتخابات نمایندگان اصلح و واقعی
ج) اجرای قانون بازنشستگی رانندگان با ۲۵ سال سابقه و ۵۵ سال سن که در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
د) امکان استفاده از ۵۰ درصد یارانه دولت برای تمامی رانندگان و از جمله رانندگانی که به هر دلیل کارت هوشمند آنها برای مدتی فاقد اعتبار بوده و متقاضی ورود مجدد به حرفه رانندگی هستند.
ر) بررسی سوابق بیمهای رانندگان در فاصله زمانی سال ۱۳۷۲ لغایت مهر ماه ۱۳۸۰ بهمنظور احصا سوابق کامل مدت زمان مذکور
س) اصلاح دستورالعمل بررسی از کار افتادگی رانندگان و همچنین استراحت پزشکی آنان در کمیسیونهای پزشکی سازمان تامین اجتماعی
حوزه وزارت نفت
الف) افزایش منطقی و متناسب کرایه حمل با هزینهها در بخش حمل فراوردههای نفتی
ب) رفع محدودیت در اختصاص سوخت برای ناوگانی که در طول ماه فعالیت بیشتری دارند
ج) تخصیص سوخت برای کامیونهای نوشماره و بازنگری در سهمیه سوخت سایر ناوگان
د) تفکیک نمودن 2 / 4 درصد مربوط به ماده 38 قانون تأمین اجتماعی از کرایه متعلق به راننده
ر) تخصیض سوخت به میزان کافی برای ناوگان حملونقل ترانزیت
حوزه وزارت راه و شهرسازی
الف) تعیین کرایه حمل کالا براساس تن-کیلومتر
ب) احصا، وظایف، تکالیف و مسئولیتهای شرکتهای حملونقل در مقابل راننده، صاحب کالا و دولت که عدم انجام این وظایف در مقابل هر یک از آنها موجب بروز خسارات مادی و معنوی فراوانی برای رانندگان و کامیونداران میشود.
ج) افزایش بهرهوری ناوگان با خروج ناوگان اضافه در بخش حملونقل و شناسایی ناوگانی که بدون مدارک و بدون آنکه بارنامه دریافت نمایند، سهم قابل توجهی از کالای موجود در بخش حملونقل جادهای را حمل مینمایند.
د) پوشش بیمه تکمیلی برای رانندگان و خانواده آنها با عقد قرارداد با یکی از شرکتهای بیمهای معتبر
ر) تحقق پرداخت وام کم بهره به کامیونداران و رانندگان جهت تأمین قسمتی از هزینههای جاری آنان
س) توزیع عادلانه بار با تقویت سالنهای اعلام بار موجود و ایجاد سالنهای اعلام بار در مناطقی که ظرفیت فعالیت سالن اعلام بار وجود دارد و نظارت جدی بر نحوه فعالیت سالنهای اعلام بار بهیژه در مناطق بار خیز و بنادر کشور
حوزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
الف) عدم توقیف چندین ماهه و حتی چندین ساله ناوگانی که به دلیل ظن به قاچاق توسط مراجع انتظامی و قضائی متوقف میشوند و حتی در صورت تشخیص قاچاق نیز مالک یا راننده هیچگونه اطلاع، معاونت، مشارکت و نقشی در آن نداشته ولی بیشترین خسارات را از نظر مالی و اعتباری متحمل میشوند.
ب) اصلاح قوانین، دستورالعملها، آئین نامهها و بخشنامههایی که در این رابطه صادر شده و بهدلیل ناهماهنگی فیمابین مراجع ذیربط، اجرای آن در نقاط مختلف کشور سلیقهای است.
حوزه سازمان امور مالیاتی
الف) تعیین مالیات بر درآمد ناوگان با مبنا قراردادن کارکرد سالیانه و محاسبه هزینههای مترتب بر حمل که در این صورت کارکرد هیچ یک از ناوگان موجود، مشمول پرداخت مالیات نمیشود.
ب) انجام هماهنگیهای لازم با ادارات کل امور مالیاتی در استانها بهمنظور قبول محاسبه مالیات بر درآمد ناوگان بهصورت مستقیم توسط ادارات و یا توجیه دفاتر پیشخوان در ارائه خدمات مناسب و تسهیل در امور.
سلام مسئولین کوچک ترین حرکت که جلو شرکتهای حمل ونقل متخلف چه از جهت گرفتن کمسیونهای نجومی و رد کردن بار به صورت خارج از اعلام بار داخل سالن اعلام بار هیچ کار قابل توجه نکردن کم کردن کمسیون دریافتی شرکتها اینها که هزینه. نداشته چرا انجام ندادن فقط همه ازگرده رانندگان میخورند و شعار میدهند
مواظب میز ریاست خود هستند