◄ تهدید ایمنی حمل جادهای کالا با نیمه یدکهای دستساز و غیر استاندارد
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچالدار استان تهران نسبت به ساخت و تولید و عرضه نیمه یدکهای دستساز و غیر استاندارد که در گاراژها و حاشیه جادهها تولید و عرضه میشوند، هشدار داد.
رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیونهای یخچال دار استان تهران نسبت به ساخت و تولید و عرضه نیمه یدکهای دستساز و غیر استاندارد که در گاراژها و حاشیه جادهها تولید و عرضه میشوند، هشدار داد.
به گزارش تیننیوز، عبدالله خانعلی این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان کرد و گفت: نظارت بر تردد وسائط نقلیه عمومی غیر استاندارد خصوصا نیمه یدکهای (تریلیهای) دستساز که هیچ استاندارد و ایمنی از لحاظ قطعات مورد استفاده، تکنولوژی و فناوری و سیستم ترمز بهکار رفته در آن که متعلق به ابتدای پیدایش کامیون است، را رعایت نکردهاند، بهعهده کدام ارگان، سازمان و نهاد دولتی است؟
وی همچنین به کیفیت خودروهای مورد استفاده در بخش ناوگان حمل بار و تاثیرات آن بر وقوع تصادفات رانندی اشاره کرد و افزود: سهم کمپانیهای سازنده خودروی بیکیفیت، خودروساز مونتاژ کار، سازمان ملی استاندارد، سازمان صنایع، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، متولیان امور راهها و جادهها که مسئولیت اصلاح و شکل هندسی و مهندسی راهها را بر عهده دارند و سایر ارگانها و سازمانهای دولتی مرتبط با حملونقل و ترافیک خصوصا خود مجموعه پلیس راهور ناجا در بروز حوادث رانندگی چند در صد است؟
این مقام صنفی با طرح این پرسش که «آیا همه ارگانها و سازمانهای دولتی، خصوصی و پیمانکاران مرتبط با حملونقل و ترافیک وظایف خود را بهنحو احسن انجام میدهند؟» اظهار کرد: آیا در بررسی تصادفات به برند بیکیفیت ناوگان مورد استفاده و ضعف عملکرد سیستم ترمز و نگهدارندگی موتور کشنده، که اصطلاحاً سیستم وب نامیده میشود یا ترمز موتور کشنده و شیب جاده یا عوامل دیگر توجه میشود؟
او گفت: آیا مجموعه پلیس راهور ناجا خصوصا تیم مهندسی ایمنی و ترافیک ناجا بر ساخت و تولید و عرضه نیمه یدکهای دست ساز و غیر استاندارد که در گاراژها و حاشیه جادهها و در انواع کاربریها به تعداد انبوهی ساخته و تولید و به بازار حملونقل و رانندگان عرضه میشوند، نظارت دارند؟
خانعلی تاکید کرد: آیا عامل اصلی تصادفات و مرگ و میر حوادث رانندگی جادهای در بخش باری و سنگین، وارد آمدن خسارات مالی سنگین به نهادهای دولتی از جمله بیمه و اقتصاد کشور و رانندگان و عامل بینظمی و غیر اقتصادی بودن حملونقل همین نیمه یدکهای دست ساز و ناوگان بیکیفیت چینی نیستند؟
او افزود: آیا مراکز صدور برگ معاینه فنی خودروها متخصص و مجرب و متعهد هستند؟ آیا دستگاههای لازم و با کیفیت و بروز برای تشخیص عیوب ناوگان را در اختیار دارند؟
خانعلی خاطرنشان کرد: چرا در ایران در هر حادثه جادهای که اتفاق میافتد، اغلب راننده که معمولا فوت شده است و قادر به تشریح چگونگی ماوقع و دفاع از خود نیست مقصر شناخته میشود؟