◄ تحلیل حادثهای که در غوغای سقوط هواپیمای اوکراینی دیده نشد
تجربه نشان داده که بسیاری از رانندگان با حداکثر وابستگی به ترمز رانندگی میکنند.
بامداد روز پنجشنبه ۱۹ دی، اتوبوس تهران-گنبد که در جاده فیروزکوه مازندران در حرکت بود، در محدوده خطیرکوه ورسک به دره سقوط کرد که در این حادثه ۱۹ نفر از سرنشینان اتوبوس جان خود را از دست دادند و ۲۴ نفر نیز مصدوم شدند.
به گزارش تین نیوز، اگرچه خبر سقوط این اتوبوس به دره و مرگ 19 نفر در این حادثه به دلیل شوک حاصل از سرنگونی هواپیمای مسافربری بازتاب چندانی نیافت اما یک کارشناس حمل و نقل همزمان با وقوع این رخداد در شبکههای اجتماعی در تحلیل این حادثه گفت: این سانحه2 دلیل مستقل دارد، اول نقص ترمز و دوم عدم توانایی راننده جهت کنترل وسیله نقلیه بدون ترمز.
شاهرخ ظهرابزاده خاطرنشان کرد: اصول رانندگی ایجاب میکند راننده، در هر شرایطی، متناسب با وضعیت معبر و خودرو، به گونهای رانندگی کند که درصورت نقص فنی ترمز و از دست رفتن کامل آن قادر به کنترل وسیله نقلیه و توقف آن با استفاده از موانع حاشیه مسیر و با حداقل خسارت باشد.
او تاکید کرد: آنچه در بالا عنوان شد، یک ایده آرمانی نیست، بلکه یک رویه قابل اجرا است. شرط اول آن عدم عدول از سرعت مجاز و شرط دوم آن حفظ فاصله با خودروی جلویی است.
به گزارش تین نیوز، این کارشناس خاطرنشان کرد: اما تجربه نشان داده که بسیاری از رانندگان با حداکثر وابستگی به ترمز رانندگی میکنند به گونهای که سال گذشته نیز سانحهای در دانشگاه علوم تحقیقات به دلیل مشابهی روی داد.
ظهرابزاده افزود: وجود سیستم ترمز قدرتمند در خودرو لازم و ضروری است و از دست رفتن آن پذیرفتنی نمیباشد اما وجود سیستم ترمز نافی مسئولیت راننده نیز نیست.
به گزارش تین نیوز، بنابر اظهارات سخنگوی اورژانس کشور یک زن باردار و چهار کودک زیر ۶ سال در بین کشته شدگان این حادثه قرار داشتند.