◄ ریلگذاری یکپارچه با ماشینهای سنگین؛ مزایا و معایب
از این ماشینها به علت حجم و قیمت بسیار زیاد در نوسازی یا ریلگذاری در طولهای زیاد استفاده میشود.
در فیلم پیوست ریلگذاری با استفاده از تکنولوژی و ماشینآلات به تصویر کشیده شده که سرعت و دقت در این کار را نشان میدهد. این فیلم در شبکههای اجتماعی منتشر شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز، ماهنامه علمی آموزشی راهآهن جنوب نیز در شماره سوم خود در مورد ریلگذاری یکپارچه با ماشینهای سنگین مطلبی* منتشر کرده و نوشته است: در روش ریل گذاری یکپارچه با ماشینهای سنگین تمامی مراحل کار توسط ماشین صورت میگیرد. این ماشینها کار ریلگذاری را به صورت مداوم و یکپارچه انجام میدهند به این ترتیب که تراورسها به صورت تک به تک روی بالاست قرار گرفته و ریلها روی آن قرار میگیرند. ریلها در این روش از قبل در کارگاه جوش شده است. از این ماشینها به علت حجم و قیمت بسیار زیاد در نوسازی یا ریلگذاری در طولهای زیاد استفاده میشود.
در ادامه این مطلب مزایا و معایب این روش ریلگذاری به شرح زیر ذکر شده است:
مزایا:
1- به علت اینکه جوشکاری ریلها در کارگاه با تجهیزات مناسب و با شرایط پیش گرم و پس گرم ایده آل صورت میگیرد کیفیت جوش نسبت به زمانی که جوشکاری در طول خط صورت میگیرد بسیار بالاتر است. همچنین ریلها در راستای مناسب و دقیق جوش میشوند.
2- ریلها با پرسهای سنگین تاب گیری میشوند و به این ترتیب کار لاینینگ و لولینگ آسانتر میشود.
3- سرعت ریل گذاری در این روش بسیار بالا است ( 150الی 250متر در ساعت)
4-این روش به علت کیفیت بالا برای احداث خطوط ریلی سریع السیر بسیار مناسب است
5-با یک ماشین تمامی فرایند ریلگذاری انجام میپذیرد
معایب:
1- هزینههای این روش نسبت به روش کوپلاژ گذاری و روش دستی بسیار بالاتر است.
2- تعمیرات و نگهداری این ماشینها دشوارتر و پرهزینه تر میباشد.
3- این ماشین دارای بازوهای هیدرولیک متعدد در واحدهای مختلف آن است که با از کار افتادن یکی از آنها تا زمان تعمیر آن استفاده از ماشین مقدور نخواهد بود.
* رحیم افشار، دفترمهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی