◄ تعمیر و نگهداری یک کشنده در هر کیلومتر چقدر هزینه دارد؟
یک راننده کامیوندار معتقد است عدم محاسبه شفاف هزینهها، تلاش، کوشش و سرمایهگذاری یک مالک و راننده را تباه میکند، بر این اساس همه رانندگان و کامیونداران باید برای اجرای صحیح تن کیلومتر تلاش کنند.
یک راننده کامیوندار معتقد است عدم محاسبه شفاف هزینهها، تلاش، کوشش و سرمایهگذاری یک مالک و راننده را تباه میکند، بر این اساس همه رانندگان و کامیونداران باید برای اجرای صحیح تن کیلومتر تلاش کنند.
به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند این مطلب را پس از محاسبه تعیین هزینه تعمیر و نگهداری کشنده در هر کیلومتر بهعنوان یکی از پارامترهای تعیین کننده نرخ شاخص تن کیلومتر عنوان کرد و گفت: هزینههای تعمیر و نگهداری نسبت به کارکرد سالانه، شرایط محیطی، شرایط جاده، تناژ بارگیر، برند کامیون ( اروپایی، چینی و...)، حفظ و نگهداری راننده و.... متفاوت است.
بیشتر بخوانید:
وی با بیان اینکه مبنای محاسبات در تن کیلومتر کشنده ولوو بهعنوان یکی از پر تیراژترین کشندههای فعال در کشور است، افزود: هزینههای تعمیر و نگهداری شامل تعمیرات جزئی (ماهانه) و تعمیرات کلی (طی کیلومتری مشخص) است.
وی پارامترهای دخیل در تعیین این هزینه را بسیار زیاد و متنوع دانست و این هزینهها را به طور خلاصه به شرح زیر برشمرد:
- هزینههای موتوری و متعلقات شامل: رینگ، پیستون، یاتاقان، سوپاپ،میل لنگ ،سوزن انژکتور،واتر پمپ، اویل پمپ، هرزگرد، سر سیلندر، سیلندر، انواع واشر و اورینگ ها، سوپر شارژ، رادیاتور، کولر، بخاری، انواع جنت، دستمزد تعمیرات جزئی، دستمزد تعمیرات کلی، انواع هزینه تراشکاری و.....
- گیربکس و متعلقات شامل: صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، بلبرینگ کلاچ، پمپ کلاچ، انواع دنده و بوش، بلبرینگهای داخلی، ست کامل واشر، اورینگ، کاسه نمد، اجرت تعمیرات کلی و اجرت تعمیرات جزئی و....
- دیفرانسیل و متعلقات شامل: کله گاوی، پلوس، گاردان، چارشاخ، قفل کن، ست کامل واشر، اورینگ، کاسه نمد، اجرت تعمیر و تعویض قطعات و ....
- سیستم برق و سنسورهای الکترونیکی شامل: دینام، استارت، باتری، سیم کشی، سنسورها، بردهای موتور، صفحه کیلومتر، انواع چراغ و روشنایی، اجرت تعمیرات کلی، اجرت تعمیرات دورهای و....
- سیستم باد و تعلیق بادی شامل: پمپ باد، پمپ ساعتی،APM، ست کامل شیرها و سوپاپها، لوله کشی، دبه های ترمز، بالنها، لنت ، اجرت تعمیرات دورهای، اجرت سرویس و....
- سیستم چرخ، محور و شاسی شامل: رینگ، بلبرینگهای چرخ، کالیپر، گیریس، انواع کاسه نمد، فنرها، کمک فنر، میل بوشهای اکسل، میل و بوشهای قامه، ترک فرمان، تنظیم زاویه چرخ، کاسه یا دیسک چرخ، اجرت بازدید و تعمیرات دوره ای چرخ، اجرت آهنگری، اجرت تراشکاری و....
به گزارش تین نیوز، خیرمند با بیان اینکه هزینههای غیر مترقبه دیگری نیز هستند که در این محاسبه از آنها صرف نظر شده است، عنوان کرد: در محاسبات تن کیلومتر میانگین هزینههای فذکر شده برای کارکرد سالانه ۱۰۰٫۰۰۰ کیلومتر ( با بار) حدودا ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان برآورد شده است، که این میزان طبق موارد بالا با احتساب هزینه های تعمیرات در دراز مدت ( تعمیر کامل موتور و گیربکس) است.
وی افزود: با تقسیم این 2 عدد بر یکدیگر ( 100000÷120000000 ) عدد 1200 به دست میآید که این 1200 تومان، هزینه تعمیر و نگهداری در هر کیلومتر برای یک کشنده با ۲۲ تن بار است و حاصل تقسیم عدد 1200 بر 22 ( ۱۲۰۰÷۲۲ ) عدد 54.5 است که عدد 54.5 تومان هزینه تعمیر و نگهداری به ازای یک تن در یک کیلومتر میباشد.
به گفته وی این بدان معنی است که در مسافت ۲۰۰ کیلومتری ( ۲۳۹۸۰۰= ۲۰۰×۵۴.۵×۲۲ ) ۲۳۹۸۰۰ تومان ( 239 هزار و 800 تومان) هزینه تعمیر و نگهداری کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۲۰۰ کیلومتر است و در مسافت ۴۰۰ کیلومتری(۴۷۹۶۰۰= ۴۰۰×۵۴.۵×۲۲) ۴۷۹۶۰۰ تومان ( 479 هزار و 600 تومان) هزینه تعمیر و نگهداری کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر است و به همین ترتیب
- در مسافت ۶۰۰ کیلومتری: ۷۱۹۴۰۰ =۶۰۰×۵۴.۵×۲۲
۷۱۹۴۰۰ تومان (719 هزار و 400 تومان) هزینه تعمیر و نگهداری کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۶۰۰ کیلومتر است.
- در مسافت ۸۰۰ کیلومتری: ۹۵۹۲۰۰=۸۰۰×۵۴.۵×۲۲
۹۵۹۲۰۰ تومان( 959 هزار و 200 تومان) هزینه تعمیر و نگهداری کشنده با ۲۲ تن بار با پیمایش ۸۰۰ کیلومتر است.
- در مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری ۱۱۹۹۰۰۰=۱۰۰۰×۵۴.۵×۲۲
۱۱۹۹۰۰۰ تومان ( یک میلیون و 199 هزار تومان) هزینه تعمیر و نگهداری کشنده با ۲۲ تن بار برای پیمایش ۱۰۰۰ کیلومتر است.
به گزارش تین نیوز، این راننده کامیوندار تاکید کرد: رانندگان و کامیونداران باید توجه داشته باشند این محاسبات مبتنی بر مخارج ماهانه و سالانه است، این تصور پیش نیاید که این هزینه بیشتر از هزینههای ماهانه است.(بخشی از این هزینه مربوط به تعمیرات کلی پس از ۵ سال یا حتی بیشتر است).
خیرمند با بیان اینکه همچنین باید توجه کرد این محاسبات بر مبنای ظرفیت تعریف شده تن کیلومتر یعنی ۲۲ تن انجام شده است، گفت: این محاسبه برای شناخت تاثیر هزینه تعمیر و نگهداری در شاخص تن کیلومتر بوده و بار دیگر نشان میدهد