◄ وقوع حادثه ریلی در قزوین؛ راهکار کاهش رخداد مشابه چیست؟
تعویض خط اشتباه از آن دسته خطاهایی است که پتانسیل تبدیل شدن به فاجعه را دارد.
چهارشنبه گذشته (28 آبان) خبر یک حادثه ریلی رسانهای و عنوان شد دیزل قطار رشت مشهد در ایستگاه کوهین به علت تعویض خط اشتباه و واگذار کردن قطار به خط دپو (واگذاری قطار به خط اشتباه)، به سالن های باری متوقف در ایستگاه کوهین برخورد کرده و از خط خارج شده است.
به گزارش تین نیوز، در حالی که پس از این حادثه خبرهای تکمیلی حکایت از تعداد واگن ها و لکوموتیوهایی داشت که در این حادثه دچار خسارت شدند (این حادثه خسارت جانی نداشت)، یک کارشناس حمل و نقل در این مورد گفت: معتقدم به جای شمارش تعداد واگن ها و لکوموتیوهای آسیب دیده، باید به دنبال کشف علت و زمینه تعویض خط های اشتباه بود.
سعید قصابیان افزود: تعویض خط اشتباه از آن دسته خطاهایی است که پتانسیل تبدیل شدن به فاجعه را دارد. یعنی ممکن است مثل حادثه اخیر باشد و در عین حال میتواند موجب برخورد شاخ به شاخ 2 قطار بشود.
بیشتر بخوانید:
وی عنوان کرد: تا وقتی نتوانیم از این خطاها جلوگیری کنیم (احتمال رخداد را کم کنیم) صحبت از افزایش سرعت قطارها شوخی است. در 2 قطار که قرار است شاخ به شاخ بشوند هر چه سرعت کمتر باشد تلفات کمتر است.
به گزارش تین نیوز، قصابیان همچنین گفت: سوال این است که حتی اگر گزارش دقیقی از این سانحه تهیه کردیم، بعد از آن چه کاری انجام میدهیم؟
وی افزود: آیا اقدام پیشگیرانه تعریف می کنیم؟ این اقدام از سوی چه نهادی انجام میشود؟ احتمالا چه تغییری در مقررات می دهیم؟ با مقصران چه برخوردی می کنیم؟ جریمه و انفصال از خدمت؟ از همه مهمتر، با همکار فرد خطاکار در ناحیه ای دیگر که پتانسیل تکرار این خطا را دارد چه می کنیم؟
گام اول حذف و یا کاهش نقش خطاهای انسانی از طریق مکانیزه و اتوماتیک کردن سوزنها و سیستم ارتباطات است.
بنظر من نداشتن دغدغه مالی وعدم تبعیض بین مامورین یعنی یکسان سازی حقوق مامورین عملیاتی فوقالعاده خاص یکی از دغدغه های پرسنل رسمی شده