◄ چرا رانندگان کامیون هزینه کارت سلامت را خودشان پرداخت می کنند/ قانون چه می گوید؟
منابع تامین این هزینه ها هم پیش بینی شده است اما متاسفانه این هزینه توسط خود رانندگان پرداخت می شود.
جمعی از رانندگان کامیون با انتقاد از افزایش هزینه های کارت سلامت رانندگی که دریافت آن برای رانندگان ناوگلان عمومی جاده ای اجباری است، اعلام کردند: گرچه بر اساس احکام دائمی کشور تمام هزینه های آزمایشات اجباری رانندگان عمومی تحت پوشش بیمه سلامت کشور قرار دارد اما تا کنون، این هزینه توسط خود رانندگان پرداخت شده و می شود.
مطلب پربازدید امروز را بخوانید:
4 حرکت قاطع ترامپ که هواداران پزشکیان غبطه اش را خوردند
به گزارش تین نیوز، رانندگان کامیون تاکید کردند: پرداخت هزینه کارت سلامت اجباری رانندگان عمومی توسط خود آنان در حالی صورت می گیرد که تبصره ب ماده ۹ احکام دائمی کشور تمام هزینه های آزمایشات اجباری را تحت پوشش بیمه سلامت کشور قرار داده است.
آنان در شبکه های اجتماعی افزودند: طبق همین احکام، منابع تامین این هزینه ها هم پیش بینی شده است اما متاسفانه این هزینه توسط خود رانندگان پرداخت می شود.
به گفته رانندگان کامیون، طی چند سال گذشته، این هزینه به صورت تصاعدی افزایش یافته اما هیچ ارگان ناظری از جمله ستاد تنظیم بازار و یا دیگر سازمان های نظارتی واکنشی در برابر این افزایش چندین برابری در مدت چند سال نداشته اند.
رانندگان خاطرنشان کردند: از طرف دیگر مشخص نیست که منابعی که در قانون احکام دائمی کشور برای این مورد پیش بینی شده کجا و چگونه مصرف گردیده است.
آنان همچنین به هزینه معاینه فنی ناوگان عمومی جاده ای از جمله کامیون ها اشاره کردند که طی یک سال با افزایش تقریبی 200 درصدی مواجهه شده و از مبلغ حدود 160 هزار تومان به مبلغ 460 هزار تومان رسیده است.
آنان در ادامه این پرسش را مطرح کردند که چرا ستاد تنظیم بازار که در هنگام افزایش کرایه ناوگان جاده ای حمل و نقل کالای کشور که منطبق با قانون تن بر کیلومتر محاسبه شده بود، واکنش نشان داد و آن را نادیده گرفت و نسبت به افزایش دستوری کرایه حمل بار به خلاف قانون اقدام کرد و در جهت منافع سرمایه داران ناوگان جاده ای کشور را به سمت توقف ناخواسته هدایت نمود، در این موارد ورود نمی کند؟
افزایش هزینه های تمدید مدارک رانندگان و ناوگان که البته تعدادشان هم کم نیست واقعا برای رانندگان کمرشکن شده است و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر این افزایش نرخ ها وجود ندارد اما بحث کرایه که میشود از ده ها سازمان و ارگان و نهاد و اداره و غیره مرتبط و نامرتبط فورا ورود میکنند تا مبادا مبلغ بدردبخوری نصیب رانندگان شود !!!! هزینه ۴۶۰ هزار تومانی برای یک معاینه فنی سه ماهه واقعا چه توجیهی دارد ؟ معاینه فنی در تمامی کشورهای پیشرفته که سرشان به تنشان می ارزد نه کشورهای درپیتی ، یکساله است و معاینه سه ماهه و شش ماهه دکانی برای کسب درآمد است که در ایران ابداع و اجرا شده است !!!!!!
سلام.هرصنفی در کشور از بین همکاران خود یک متولی دلسوز و باسواد وقانون شناس و دارای قدرت بیان انتخاب انتخاب کرده اند که ازحق وحقوق آنان دفاع کند و در رسانه ها و صدا و سیما گزارش مشکلات را مطرح کند و از مدیرکل ها و وزیران مرتبط با صنف خود پیگیری توضیح میخواهد تا نتیجه حاصل شود واین نیاز به تشکل وانجمن صنفی وکانونی دارد که از بدنه همان سال باشد و خود مدیرصنف هم همان مشکلات را احساس کند وار وجود آن مشکل متضرر ومورد آزار واذیت قرارگیرد حال سوال آیا مدیران کانون رانندگان تا حالا یک هفته در گمرکات خوابیده اند یا دوماه با تانکر سوخت درماهیرود خوابیده اند یا بی گازوییل کشیده اند یا بدون حمام و بدون سرویس بهداشتی در پایانه های زنجان واردبیل خوابیده اند جواب خبر مدیران کانون رانندگان راننده نبوده اند و هرگز در هیچ کامیونی یک ماه نخوابیده اند وحتی یک شب نخوابیده اند نه میدانند شارژ هوشمند قطع شدن در بندر یعنی چی نه میدانند سومار چرا سرویس بهداشتی ندارد نه میدانند ماهیرود کجاست فقط با زد و بند از رییس انجمن شهرخود شدن وبعد تشریف آوردن کانون رانندگان وریاست را به شرط بی تفاوتی قبول کرده اند وحتی برضد منافع رانندگان کار میکنند تا نمایندگان از او راضی باشند .کارت سلامت که به خاطر این شارژ میشود بیمه تامین اجتماعی قطع نشود جالبه خود طب کار میگه تامین اجتماعی قبول نمیکنم.معاینه فنی هم که طی یکسال سیصد درصد افزایش بدون حساب کتاب افزوده شده ومشکلات همه دست به هم دادن حمل ونقل را زمینگیر کنند دادستان محترم کل به فریاد رانندگان را برسید رانندگان متولی قانون شناس وباسواد ندارند ما هم بلد نیستیم بهتر از این حرف بزنیم .
شیر مادر و رنج پدر حلالت
تنها اونجا که گفتی دادستان محترم
اگر محترم بود که این روزگار ما نبود.
او هرگز دادستان نبوده و نیست.
من به عنوان یک راننده تریلرباهزینه های تمدیده کارت سلامت ومعاینه ی فنی کامیون وبیمه ودیگرهزینه هاواقعان مشکل دارم باکمبوده باروگرانیه لوازم کامیون سهمیه ی سوخت کمره قشره راننده درحال شکستن است
قانون به صراحت اعلام کرده معاینات ادواری(سلامت)کارگران به دستور کارفرما انجام میگیرد به عهده کارفرما می باشد ،کارفرمای مجازی رانندگان سازمان راهداری می باشد،وقتی هزینه نمی دهد نباید هم اجباری در کارت سلامت باشد،
درضمن مجلس وزارت بهداشت مکلف کرده از محل درصدی که از بیمه شخص ثالث می برد ،اورژانس جاده ای وبیمه سلامت رانندگان برون شهری پوشش دهد از قوانین دائمی مجلس می باشد که متاسفانه دولت به قانون عمل نمی کند
معاینه فنی سه ماه ۴۶۰ هزارتومان به علی اظاهرست در واقع معاینه ماهی ۴۶۰ هزارتومان است یک آمار از سایت راهداری بگیرید کامیونها در ماه چندسرویس حرکت میکنند اسمش سه ماه است اصلا معاینه فنی را برمبنای پیمایش صادر کنید سایت راهداری که شکرخدا وجب به وجب پیمایش کامیونها را ثبت میکند معاینه فنی سه ماه ۴۶۰ هزارتومان وقتی کامیون دوماه در پایانه ها وگمرکات خواب داردچه دلیلی داره هرسرویس معاینه فنی انجام شود معاینه فنی را پیمایش بارنامه اعتبار دهید
درود بر تین نیوز که مشکل رانندگان را بازگو میکند
اگر ممکنه هزینه اسکن در ورودی گمرکات که جلو چشم مدیر پایانهای مرزی و داخل گمرک که هیچکس نمیتواند انکار کند . بار کامیون که مال تاجر است و ربطی به کرایه ندارد هزینه را از راننده دریافت میکنند و ۲۰۰ هزار تومان هم پول چایی و اگر سگ مواد باب کنترل کند ی هزینه هم با پول چایی اون دریافت میکند یعنی هیچ مسولی از اینها خبر ندارد ؟
من همین چند روز قبل کارت سلامت رو تمدید کردم ومعاینه فنی گرفتم
واقعا قیمتها چند برابر شده
آیا کرایه هم چند برابر شده ؟
کی مسول این افزایش قیمت هست ؟
بله هیچ کس بفکر راننده نیست
قانون وجود نداره
وقتی کرایه را میخاهند افزایش دهند همه ارگانها ورود میکنند ولی برا جاهای دیگه همه مرده اند یک اعتصاب کافیه تا مسعول بیکفایت ورود کنه به خدا دیگه نمیتوانیم ادامه بدیم میخاهند حمل ونقل را زمینگیر کنند
انجمن صنفی رانندگان یعنی کشک دامداران
مدتها بود که میخواستم در مورد کارت سلامت بحثی مطرح بشه ,, و الان اون فرصت پیش آمده ,, ببینید :
پس از مراجعه داوطلبان شغل رانندگی به انجمن یا کانون ,,, ,,, و پذیرش و تشکیل پرونده ,, ,, جهت دریافت کد بیمه پردازی ,,,,,,, داوطلب به یکی از مراکز درمانی وابسته یا مورد وثوق تامین ,, ,, به جهت انجام معاینات بدو استخدام هدایت میشه .
و در این مرحله بسیار مهم ,, داوطلب , پارامترهای سلامت جسمی و روحی و داخلی رو با انجام یک سری آزمایش پاس میکنه .
پس از قبولی , داوطلب , تحت پوشش بیمه پردازی توام با خدمات دفترچه درمانی ,, مطابق تعرفه و آیین نامه های اجرایی تامین قرار میگیره که کم و کیف آن موضوع مورد بحث ما نیست .
نکته کلیدی قضیه اینه که :
به محض احراز قبولی و صدور هوشمند , و آغاز بیمه پردازی تا چند ماه متوالی , دیگه ارجاع بعدی راننده به مراکز طب کار و انجام مجدد معاینات با دریافت کامل هزینه , کوچکترین وجاهت قانونی نداره !
راننده بعد از صدور هوشمند و آغاز فرآیند بیمه پردازی و دریافت بارنامه و فعالیت حرفه ایی ,, دیگه به نوعی مشمول قانون استخدام محسوب شده و تمامی معاینات ادواری بعدی ,, طابق النعل بالنعل در ذیل همین قانون قرار خواهد گرفت .
اینکه راننده را هر سال جهت بررسی صحت و سلامت به مراکز طب کار هدایت میکنند ,
و در این مراکز در اولین قدم با کارتخوان از وی استقبال نموده و سپس با سوزن و نیشتر ,, درست همانند نخستین روزهای ثبت نام ,, به جانش افتاده و امنیت شغلی اش را به چالش و خطر میکشند , ریشه از جایی دگر دارد !
امنیت شغلی از این لحاظ که در صورت بروز اشکال در مراحل متعدد معاینات ادواری و توقف صدور سلامت ناشی از آن ,, صدور بارنامه ناممکن و فعالیت حرفه ایی راننده عملا مختل یا مشروط شده و راننده وارد فاز ابهام و تعیین تکلیف در شرایط بشدت دشوار کنونی که هر نهاد و سازمانی قصد از سر باز کردن وی را دارد , خواهد گشت .
اما ریشه داستان ,, خیل انبوه بیکاران دانشگاه رفته و مدرک گرفته اند , که اکنون باید فکری به حالشان نمود !!
پرستاران ,, بهیاران و پزشکانی که به صورت فوج فوج , فارغ التحصیل و دنبال فرصت شغلی اند .
طرح صحت و سلامت سنجی رانندگان , بهترین فرصت برای سروسامان دادن به بخشی از این دانش آموخته گان بیکار , به نظر میآد !
اما خیلی زود معلوم شد که رانندگان ,, تن به انجام چنین معایناتی که بودجه اش تمام و کمال از محل جیب خودشان باید تامین شود , رو نمیدهند ,,, بعد از مدتی کد جریمه مربوطه به سیستم پلیس راه معرفی شد ,, ولی باز در عمل , اخذ جریمه به این شیوه کارکرد آنچنانی به همراه نداشت ,, همواره عده ایی کارت سلامت معتبر داشتند و عده ایی تاریخ گذشته !
تا اینکه سیاست بازان در راهداری و دولت , دست به ترفند جدیدی زدند و این بار , صدور بارنامه رو به کارت سلامت گره زده و منوط به آن نموده و مسابقه در این زمینه رو یک بار برای همیشه به نفع خود تمام کردند !
به عبارتی :
برای دریافت پول و وجوه از رانندگان , بدون زحمت , فورا راهکاری جامع اندیشیده ودر کوتاه زمانی اجرایی شد ,, اما برای تضمین پرداخت کرایه همین رانندگان در مقصد , سالهاست که هنوز , هیچ راهکاری به فرم ,, یکبار برای همیشه ,, تاکنون اندیشیده نشده و هر کدام شان , توپ را به زمین دیگری انداخته و به نحوی از انحا , شانه خالی میکنند !
معاینات بدو استخدام هم , در یک چرخش ماهیتی ,, بدل به معاینات ادواری و آن هم در گام بعدی ,, بدل به نوعی بیزنس پولساز شده ,, و هزینه صفر تا صد یک نهاد تازه تاسیس با اینهمه پرسنل و دکتر و بهیار و کارمند و غیره و دم و دستگاه و دفتر و ساختمان , تماما بر دوش رانندگان یا مراجعه کنندگان گذاشته شد .
و البته , سال به سال ,, با نرخ تورم و رشد قیمت ها ,, مطابق نرخ روز محاسبه شده و از این پس بود که صدای چکاچک , کشیدن کارت و درخواست رمز و بوق تراکنش های موفق , یکی پس از دیگری ,, در صف اول صبح رانندگان بدبخت منتظر به نوبت ,, آماده و آستین بالا زده ,, در سالنهای موسسه سلامت سنجی طنین انداز شد !