مسئولیت ایمن سازی پل آفتاب اصفهان با کدام دستگاه است؟
یکی از بزرگ ترین پل های شهر اصفهان، پل آفتاب است که به عنوان تقاطع رینگ چهارم و اتوبان فرودگاه شهید بهشتی احداث شده است؛ با توجه به تکمیل نبودن پروژه رینگ چهارم، محدوده این پل از نظر ایمنی شرایط مناسبی ندارد که انجام این اقدام توسط شهرداری یا اداره کل راهداری قابل بحث است.
یکی از بزرگ ترین پل های شهر اصفهان، پل آفتاب است که به عنوان تقاطع رینگ چهارم و اتوبان فرودگاه شهید بهشتی احداث شده است؛ با توجه به تکمیل نبودن پروژه رینگ چهارم، محدوده این پل از نظر ایمنی شرایط مناسبی ندارد که انجام این اقدام توسط شهرداری یا اداره کل راهداری قابل بحث است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، اصفهان دارای چهار رینگ ترافیکی است که در حال حاضر در محدوده رینگ اول طرح زوج و فرد اجرا می شود؛ رینگ دوم حد فاصل میدان قدس تا سه راه سیمین و به سمت پل اندیشه خط یک اتوبوس تندرو احداث شده و رینگ سوم نیز به صورت کامل بزرگراهی است.
رینگ چهارم شهر اصفهان به طول ۷۸.۲ کیلومتر از پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شرق شهر آغاز می شود و با عبور از محورهای متعدد و تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه فرودگاه، محور اردستان، بزرگراه معلم و پل استقلال و عبور از محدوده شهرهای خمینی شهر و درچه به اتوبان ذوب آهن می رسد؛ سپس همراستا با کنارگذرهای غرب و شرق شهر به پل شهید سلیمانی می رسد که در بخشی از این مسیرها در حال احداث است.
در حوالی کیلومتر ۷.۵ رینگ چهارم شهر، یکی از بزرگترین پل های اصفهان به نام «آفتاب» احداث شده است که قبل از احداث این پل، یک مجتمع خدماتی رفاهی در نزدیکی آن احداث شده بود، بنابراین با اعمال تغییراتی در پروژه (همچون محور خروجی جنوب شرقی رینگ از سمت پل شهید سلیمانی) بدون حذف این مجتمع، احداث آن کلید خورد.
با توجه به تغییر محل خروجی معبر رینگ چهارم از سمت جنوب به شمال رینگ، تلاقی ترافیک ورودی از سایر رمپ ها و این مجتمع خدماتی رفاهی و خروجی های فرودگاه شهید بهشتی به سمت محله دینان، این بخش از پروژه که کندروی جنوبی است، ناایمن شده است.
اصفهان به دلیل قرارگیری در مرکز کشور، شاهراه حمل ونقل جاده ای شمال به جنوب و شرق به غرب است؛ با توجه به اینکه معبر خودروهای سنگین برای عبور از نصف جهان از سمت بزرگراه معلم به سمت بلوارهای فرزانگان و آیت الله ناصری، پل آفتاب و اتوبان فرودگاه یا ادامه رینگ چهارم برای حرکت به سمت جنوب شهر است، تردد بالای این خودروها عاملی برای افزایش حوادث جاده ای است.
طبق قانون، احداث و بهره برداری از جاده های خارج از محدوده خدماتی تمام شهرهای کشور بر عهده اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای همان شهرستان است و در نقطه مقابل این فعالیت های در محدوده شهر توسط شهرداری ها انجام می شود.
اینکه این نقطه حادثه خیر در محدوده خدماتی شهر اصفهان قرار ندارد، مسجل است، اما اینکه ایمن سازی خروجی ها و ورودی های پل آفتاب با کدام نهادهای شهرداری یا اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای است مشخص نیست.
شهروندان چه می گویند؟
«جلال» از ساکنان حومه اصفهان که هر روز از این محور عبور می کند، می گوید: «با توجه به اینکه یک خروجی برای کندوری پل آفتاب در نظر گرفتند، به نظر من باید طول جدول محل خروج از کندرو را کمتر کنند تا این مشکل بر طرف شود»
«محمد» از رانندگان پایه دوم که همواره با این مشکل درگیر بوده است، می گوید: «به نظر من اگر یک میدان ابتدای ورودی پل محله دینان ایجاد شود و معبر خروجی بزرگراه جدید از سمت خاتون آباد (جنوب به شمال رینگ) را به آن اضافه کنند، از بار مشکلات این بخش کم می کند، البته رانندگان هم باید مطابق قانون رانندگی کنند.»
وی ادامه می دهد: «اینکه مشکل اصلی این نقطه حادثه خیز پمپ بنزین تازه احداث است، مشخص است، اما فکر می کنم با احداث این میدان نیز پس از تکمیل پروژه رینگ چهارم، به مشکل برمی خوریم و درخواست دارم مسئولان برای این مشکل چاره اندیشی کنند.»
یکی از کسبه نزدیک به پل آفتاب در محله حصه نیز تاکید می کند: «وضعیت این پل به هیچ عنوان مناسب نیست، چه از طرف ورودی چه از سمت خروجی، هر دو طرف مشکل دارد و باید به حال آن فکری کنند. از نورپردازی گرفته تا تابلوهای پل آفتاب باید بهتر شود و باید قبل از اینکه حادثه دیگری در این نقطه رخ دهد به داد آن برسند.»
پل آفتاب پیوست ترافیکی دارد
سیدمجتبی ابطحی، رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اظهار کرد: مشکلاتی که در محدوده پل آفتاب وجود دارد به دو قسمت تقسیم بندی می شود.
وی افزود: قسمتی از مشکلات پل آفتاب مربوط به دماغه های ورودی و خروجی این پل است که با توجه به اینکه این پل توسط شهرداری اصفهان احداث شده، به طور طبیعی ایمن سازی این محل ها (شامل ورودی ها و خروجی ها) نیز مربوط به این نهاد است.
رئیس اداره ترافیک منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: قسمت هایی از ایمن سازی پل آفتاب طبق پیوست ترافیکی طرح احداث پل انجام شده و موارد تکمیلی نیز به منظور افزایش ایمنی توسط مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری در حال انجام است.
ابطحی تاکید کرد: قسمت دوم مشکل این مسیر، مربوط به دماغه ورودی پل زیر گذر روستای دینان است که این محل در حوزه اختیارات اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای قرار دارد که با این حال، ایمن سازی این قسمت با نصب چراغ چشمک زن و نصب بشکه ترافیکی توسط منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در چند نوبت انجام شده است که به علت سرقت های مکرر تجهیزات نصب شده، بی نتیجه بوده است.
وی اضافه کرد: ضرورت دارد برای افزایش و پایداری ایمن سازی این نقطه، اقدامات اساسی توسط اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای انجام شود.
نقطه حادثه خیز اعلام شود تا بررسی و رفع خطر آن را انجام دهیم
مهدی فقهی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان در پاسخ به اینکه چرا کندروی جنوبی پل آفتاب (مسیر موازی با مسیر غرب به شرق اتوبان فرودگاه شهید بهشتی) ایمنی لازم را ندارد، گفت: این موضوع باید دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: درخواست داریم نقطه دقیق این محل مشخص شود تا در صورت نیاز با شهرداری مکاتبات لازم را انجام دهیم.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: این بخش در رینگ چهارم ترافیکی اصفهان قرار گرفته است و با توجه به اینکه با احداث پل آفتاب یک تقاطع بین اتوبان فرودگاه و این رینگ ترافیکی ایجاد شده است، تقسیم وظایف آن باید تعیین تکلیف شود.
فقهی در رابطه با اینکه شهرداری نیز اشاره دارد تا پل آفتاب با این نهاد شهری است و ادامه آن توسط اداره کل راهداری مدیریت می شود، اضافه کرد: با توجه به احداث پل آفتاب، حقوق و وظایفی برای این دو نهاد به وجود آمده است، بنابراین باید نقطه آن مشخص شود تا پس از بررسی برای ایمن سازی آن اقدام شود یا حتی مکاتبات لازم با شهرداری اصفهان انجام شود.