بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

بازگشت بانک‌های اتریشی به ایران

بازگشت بانک‌های اتریشی به ایران
تین نیوز| همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و اتریش دیروز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد که به بهانه حضور هیات ۲۵ نفره اقتصادی از اتاق بازرگانی فرالبرگ اتریش در تهران، بود.
جمعی از تاجران و صاحبان صنایع این ایالت از بخش‌های ساختمان، پتروشیمی، نساجی، ماشین‌آلات، ملزومات پزشکی، برق، نرم‌افزار و سخت‌افزار، صنعت هتلداری و ورزشی در این هیات حضور دارند. ایران و اتریش دارای روابط گسترده و قابل توجه اقتصادی و تجاری هستند.

تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حجم مناسبات میان دو کشور را کاهش داد. برابر آمار گمرک ایران، مبادلات تجاری دو کشور از سال۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۳ به‌دلیل تحریم‌ها از ۸۱۸میلیون دلار به ۳۱۲میلیون دلار کاهش پیدا کرد. براساس این آمار از سال ۱۳۹۰ تا ۴ماه منتهی به تیر ۱۳۹۴ حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش، رقمی افزون‌بر ۲میلیارد و ۲۵۸میلیون دلار بود که ۹۸/۲درصد از آن مربوط به واردات ایران از اتریش است.

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به اتریش شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزیجات، داروهای گیاهی، فرش دستباف، گلیم، قالیچه و... و مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از اتریش شامل ماشین‌آلات صنعتی، برقی و رایانه‌ای، لوازم‌خانگی، دستگاه‌های گیرنده و فرستنده، ریل، وسایل و تجهیزات راه‌آهن، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی و... است. «هاینس فیشر»، رییس‌جمهوری اتریش شهریور امسال، به تهران آمد که دستاورد سفر او، امضای بیش از ۱۵ تفاهمنامه به ارزش ۸۰میلیون یورو در بخش‌های گردشگری، پروژه‌های اقتصادی، آموزش، پروژه‌های نیمه‌تمام، صنعت خودرو و دارو بود. مسئولان اتریشی معتقدند امکان افزایش حجم تجارت بین دو کشور تا ۵برابر رقم کنونی وجود دارد. در همین راستا سفیر اتریش در تهران از همکاری بیشتر بانکی میان دو کشور خبر داد.

تاسیس یک بانک در تهران
سفیر اتریش در تهران با بیان اینکه بانک‌های اتریشی قصد برگشتن به ایران را دارند، از راه‌اندازی شعبه یک بانک اتریشی در کشورمان خبر داد. به گزارش ایرنا، «فریدریش اشتیفت» در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و اتریش در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: تاسیس شعبه بانک‌های اتریشی در تهران به گسترش روابط اقتصادی دو کشور کمک می‌کند. وی با اشاره به روابط اقتصادی ایران و اتریش در سال‌های گذشته، ادامه داد: در سال‌هایی، ارزش روابط تجاری دو کشور به ۸۰۰میلیون یورو می‌رسید و اتریش ۴۰۰میلیون یورو نفت از ایران وارد می‌کرد، اما این روابط اکنون کاهش یافته است. سفیر اتریش در تهران ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط دو کشور در آینده نزدیک، به سفر رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به کشورش اشاره کرد و افزود: در آن سفر مقرر شد اتریش خط اعتباری یک میلیارد یورویی برای گسترش روابط با ایران برقرار کند. اشتیفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سفارتخانه‌های دو کشور برای گسترش روابط به فعالان اقتصادی دو طرف روادید ۶ماهه چندباره(مولتی) ارائه می‌کنند، افزود: ما به شرکت‌های ایرانی که از آنها شناخت داریم روادید یک‌ساله مولتی می‌دهیم. وی درباره پروازهای مستقیم میان دو کشور گفت: به‌دلیل فشارهای بیرونی، پروازهای مستقیم اتریش به ایران لغو شده بود که اکنون این خط دوباره راه افتاده است. از سپتامبر۲۰۱۶(شهریور و مهر)، هر هفته ۳ پرواز مستقیم از اتریش به اصفهان انجام می‌شود. اشتیفت همچنین از پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت (WTO) حمایت کرد و افزود: ایران آخرین کشوری است که باید تاکنون عضو سازمان جهانی تجارت می‌شد اما هنوز نشده است.

 برای حضور طولانی‌مدت آمده‌ایم
«هلموت اشتویرر» رییس اتاق بازرگانی ایالت فرالبرگ اتریش نیز در این نشست گفت: فعالان اقتصادی اتریش برای حضوری قوی و طولانی‌مدت به ایران آمده‌اند. وی افزود: هر چند باید شرایط برای روابط بانکی مهیا شود، اما نباید فراموش کنیم که ابتدا باید روابط مستقیم میان شرکت‌ها و موسسه‌های اقتصادی دو کشور ایجاد شود. رییس اتاق بازرگانی ایالت فرالبرگ اتریش در معرفی این ایالت گفت: این ایالت غربی‌ترین ایالت اتریش است و در اقتصاد اتریش و حتی جنوب آلمان نقش موثری دارد. ایالت فرالبرگ ۶۰درصد محصولات تولیدی خود را به دیگر کشورها صادر می‌کند. اشتویرر افزود: همکاری شرکت‌های ما تنها به صادرات خلاصه نمی‌شود و تاکید داریم در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری مستقیم نیز داشته باشیم.

از ۸۰ تفاهمنامه ۶۰ مورد آن قرارداد شد
نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و اتریش ۳۲۴میلیون دلار است، گفت: هنوز در مراودات بانکی بین‌المللی با مشکل مواجه هستیم. به گزارش مهر، مهدی جهانگیری در نشست تجاری مشترک ایران و اتریش، گفت: روابط دو کشور ایران و اتریش با توجه به پیشینه عمیقی که در ۵ قرن گذشته وجود داشته، همواره در سطح مناسبی حفظ شده و اکنون هم انتظار می‌رود که گسترش یابد. وی با اشاره به اینکه باتوجه به چنین سابقه طولانی حجم روابط تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۳۲۴میلیون دلار بوده، افزود: با وجود اجرایی شدن برجام و دیدار هیات‌های تجاری مختلف اتریشی از ایران در ۷ماه امسال، متاسفانه رشد چشمگیری در حجم روابط نداشتیم. نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه فعالیت‌های بخش خصوصی ایران به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه رونق تازه‌ای گرفته، گفت: در این مدت هیات‌های خارجی متعددی افزون‌بر ۲۰۰ هیات به ایران سفر کردند و در دوران پسابرجام تعامل تجاری و اقتصادی با ۱۷ کشور خارجی در تمامی بخش‌های اقتصادی آغاز شده است. جهانگیری ادامه داد: بیش از ۸۰ تفاهمنامه تاییدیه‌دار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن با ارزش بیش از ۴میلیارد دلار به امضا رسید که از این تعداد، ۶۰ مورد منجر به عقد قرارداد و بیش از ۳۰ مورد اجرایی شده است. وی با اشاره به مزیت ویژه ترانزیتی ایران، گفت: با توجه به اینکه اتریش با حجم سرمایه‌گذاری خارجی افزون‌بر ۳۶۰میلیارد دلار یکی از کشورهای سرمایه‌فرست به شمار می‌آید، سرمایه‌گذاری با نگاه همکاری‌های بلندمدت و برپایه انتقال دانش فنی و فناوری می‌تواند به دوام روابط تجاری و اقتصادی دو کشور منجر شود. نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران یکی از موانع اصلی را نبود روابط بانکی و موسسات مالی و پولی بین‌المللی دانست و افزود: این موسسات زیرفشارهای سیاسی قدرت‌های جهانی همچنان نگران اعمال تحریم‌های یک‌جانبه هستند و این باعث شده از سرعت تعامل اقتصادی ایران با جهان و عضویت در سازمان تجارت جهانی کاسته شود. جهانگیری افزود: ما امیدواریم با برقراری دوباره و گسترش ارتباطات بانکی و همکاری به شکل‌های مختلف مانند تاسیس دفتر نمایندگی، خرید سهام بانک‌های ایرانی و ایجاد شعبه در مناطق آزاد، حجم مبادلات بین دو کشور به میزان قابل قبولی برسد. وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران با هدف توسعه روابط اقتصادی اعضایش با بخش خصوصی کشور اتریش تاکنون هیات‌های اقتصادی مختلفی را از ایالات سالزبورگ، اشتایر مارک، اتریش سفلی و یک هیات از اتاق اقتصاد اتریش پذیرفته است. نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اعزام یک هیات اقتصادی ایرانی به استان‌های کرنتن و اشتایرمارک در اواسط ماه جاری میلادی گفت: اتاق بازرگانی تهران آمادگی کامل برای افزایش همکاری‌های گسترده میان دو کشور دارد. 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.