بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

مزیت‌های تبدیل واحد پول به تومان زیاد است

تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان یک موضوع پر اهمیت به لحاظ «روان شناختی» و «تاثیرگذاری بر روی مولفه ها و متغیرهای اقتصادی» در کشور است.

مزیت‌های تبدیل واحد پول به تومان زیاد است
تین نیوز

تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان یک موضوع پر اهمیت به لحاظ «روان شناختی» و «تاثیرگذاری بر روی مولفه ها و متغیرهای اقتصادی» در کشور است.

 
به گزارش صدا و سیما؛ ایمان زنگنه در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: پول رسمی در کشور بر اساس ریال است، ولی مردم و اقتصاد غیر رسمی سال‌های متمادی است که در مبادلات، محاسبات ارزشیابی کالا، خدمات و ... واحد تومان را به جای ریال بکار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: از زمان معرفی ریال در قانون پولی و بانکی به ویژه در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته ریال در عمل از مبادلات اقتصادی روزمره حذف و تومان جایگزین این واحد شده است.

کارشناس اقتصادی گفت: مصوبه دولت در زمینه تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت‌های موجود قابل تفسیر و ارزیابی است.

وی در ادامه به مزیت‌های تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان اشاره کرد و اظهارداشت: سهولت مبادلات تجاری و اقتصادی، ساده سازی عملیات حسابداری، افزایش ارزش اسمی پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، ثبات قیمت‌ها و ... از جمله این موارد است.

زنگنه ضمن اشاره به مولفه‌های اسمی و واقعی در اقتصاد گفت: تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان از جنس تغییر مولفه‌های اسمی در اقتصاد است.

وی افزود: مولفه‌های حقیقی همچون تولید ناخالص ملی، اشتغال و مواردی از این دست خیلی با متغیر‌های اسمی همگرایی و همخوانی ندارد.

زنگنه تصریح کرد: بدون شک با تغییر مولفه‌های اسمی نمی‌توان تاثیری روی مولفه‌های واقعی گذاشت، اما می‌توان این بارقه امید را در جامعه ایجاد کرد که برنامه ریزان، سیاست گذاران پولی، دولت و ... در جهت برقراری انضباط پولی در کشور به یک وحدت رویه رسیده اند.
منبع: خبرگزاری صداوسیما
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.