راهاندازی سرویسهای فناورانه با جسارت بانکها
مشاور رئیس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون نوبت بانکها است که جسارت خود را برای ارائه سرویسهای فناورانه نشان دهند و تابآوری خود را در این بخش افزایش دهند.
مشاور رئیس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون نوبت بانکها است که جسارت خود را برای ارائه سرویسهای فناورانه نشان دهند و تابآوری خود را در این بخش افزایش دهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پنل بانکداری نوین و تحول مدل کسبوکار بانکی در نخستین سمپوزیوم بانکداری نوین با حضور ناصر حکیمی، مشاور بانک مرکزی برگزار شد.
ناصر حکیمی در پاسخ به این پرسش که تفکر بانک مرکزی درخصوص بانکداری مدرن چیست، گفت: من میتوانم در این خصوص نظر مشاورهای بدهم؛ اما جهتگیری بانک مرکزی در این خصوص اعلام خواهد شد. در صنعت بانکی تحولی در حال رخ دادن است و بانکها هر روز از صحنه سرویسدهی دورتر میشوند و بازیگران جدیدی وارد این عرصه شدهاند که این کار را انجام میدهند. او ادامه داد: تاکنون تمام سرویسهای بانکی از طریق کانالهای بانکها ارائه میشد؛ درصورتیکه فینتکها بهعنوان نهادی که در کنار بانکها فعالیت میکنند به وجود آمده و بانک مرکزی نیز با ابلاغ بخشنامه پرداخت یاری و پرداختسازی به این کسبوکارها موجودیت داده و آنها را به رسمیت شناخته است.
حکیمی افزود: حالا باید دید بانکها باید با این رویکرد چه راهی را در پیش میگیرند؛ یک راهکار این است که بانکها جلوی بانک مرکزی بایستند که جلوی فعالیت این بازیگران جدید گرفته شود که درواقع عملی نیست و راهکار دیگر این است که بانکها فرآیند خود را بررسی کنند که چهکارهایی میتوانند انجام دهند که بتوانند خدمات باارزش افزوده را به شیوههای نوین و شرایط سادهتری به مشتریان و بر اساس نیاز آنها ارائه دهند. مشاور رئیس کل بانک مرکزی گفت: این فرصت برای بانکها زمان خوبی برای تفکر درخصوص مدیریت ریسک است که تاکنون به سمت آن حرکت نکردهاند. درک مفهوم مدیریت ریسک در بانکها وجود ندارد؛ البته زیرساخت و سیستم نیز برای این هم در بانکها ایجاد نشده است.
حکیمی در پاسخ به این پرسش که وقتی از تحول در صنعت بانکداری صحبت میشود، نقش رگولاتوری در توسعه آن چیست گفت: بافت حقوقی در سیستم مالی کشور به سه حوزه پولی، بازار سرمایه و بیمه تقسیم میشود درصورتیکه در دنیا بانکها میتوانند در نقش سوپر مارکتهای مالی هر سه نقش را با هم ایفا کنند، ولی در ایران به دلیل قانون کشور در حوزه مالی چنین امکانی وجود ندارد. در ایران همواره با پدیده راه بینداز و جابنداز مواجه هستیم.
او افزود: در تمام کشورها نقش فناوری پیشران است و نه قانونگذاری؛ ازاینرو اگر به متخصصان فناوری بانکداری، مدیریت ریسک یاد دهیم میتوان این فضا را تغییر داد؛ زیرا اگر نیروی انسانی ما ریسکپذیر باشد و جسارت نوآوری داشته باشند برای هر کاری نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی نیستند و ممکن است از هر ۱۰ کاری که در بانکها انجام میشود تعداد محدودی متوقف و باقی آنها ادامه یابد. مشکل اصلی در شبکه بانکی این است که بانکهای کشور ریسکپذیر نیستند درصورتیکه اگر بانکها ریسکپذیر باشند با بهرهگیری از فناوریهای نوین میتوانند خدمات نوآورانه ارائه دهند. البته با ورود پرداخت یارها رگولاتور کمی فضا را بازکرده و حال نوبت بانکها است که جسارت خود را برای ارائه سرویسهای فناورانه نشان دهند و تابآوری خود را در این بخش افزایش دهند.
حکیمی درخصوص تشکیل کنسرسیومهای بانکی گفت: من این روند را اتحاد نمیدانم و شاید این افراد مجبور شدهاند با یکدیگر برای منفعت جمعی متحد شوند. مساله این است که بانک مرکزی هیچگاه بانکها را برای ایجاد کار مشترک جمع نکرده و تفاهم در شبکه بانکی و پرداخت برای ایجاد کار مشترک انجامنشده است. از دید من اگر اتحادهایی که شکلگرفته بر اساس ایده راه بینداز، جا بینداز باشد خوب است و رگولاتور هم بهطورقطع از این روند استقبال میکند؛ زیرا مدیریت آن راحتتر است و هر انجمنی که شکل میگیرد کار رگولاتور کمتر میشود.