بازدید سایت : ۶۴۱۰۰

قانون برنامه پنجم و مشکلات بیمه

|

تین نیوز | در شرایطی که دولت آماده نگارش و تدوین برنامه ششم توسعه می‌شود، بدون رفع نواقص و ایرادات محتوایی و اجرایی قانون برنامه پنجم توسعه، امکان دستیابی به موفقیت وجود ندارد.

با تحقیق و تفحص در مواد مرتبط با صنعت بیمه در قانون برنامه پنجم و نحوه اجرای آنها، با ابهامات و مشکلاتی مواجه می‌شویم که مانع از رشد و اعتلای صنعت بیمه می‌شود.

در ماده 114 قانون برنامه پنجم تصریح شده است که «به‌دولت اجازه داده می‌شود ضمن اصلاح نظام نظارت تعرفه‌ای و كاهش تدریجی حق‌بیمه اتكایی اجباری در صنعت بیمه بازرگانی، نسبت به تدوین و استقرار نظام یكپارچه نظارتی جایگزین مشتمل بر مقررات نظارت مالی، منع انحصار و تسهیل رقابت، توانگری و رتبه‌بندی موسسات بیمه حداكثر تا پایان سال سوم برنامه اقدام کند.»

همچنین در ماده 71 قانون تاسیس بیمه و بیمه‌گری آمده است: « كليه موسسات بيمه كه در ايران فعاليت مى‏کنند بايد ۵۰ درصد در رشته بيمه‏هاى زندگى و ۲۵ درصد در ساير رشته‏ها از معاملات بيمه‏اى مستقيم خود را نزد بيمه مركزى ايران بيمه اتكايى کنند.

بيمه مركزى ايران مكلف است باتوجه‏به ظرفيت قبولى هر يك از موسسات بيمه‏اى كه در ايران كار مى‏كنند تمام يا قسمتى از بيمه اتكايى مجدد سهميه اتكايى اجبارى دريافتى را درصورت تساوى شرايط به آنها واگذار کند.»

بیمه مرکزی در راستای اجرای ماده 114 و کاهش بیمه اتکایی اجباری، در سال اول اقدام موثری انجام نداد و در سال دوم با کاهش 5 درصدی از بیمه اتکایی اجباری بیمه‌های زندگی، در حدود 3/0 درصد از حجم بیمه‌های اتکایی اجباری بیمه‌ها کاست و در سال سوم با کاهش 10 درصدی و 5 درصدی به ترتیب در بیمه اتکایی اجباری بیمه‌های زندگی و سایر رشته‌ها، به این تکلیف قانونی عمل کرد.

در نگاه نخست به نظر می‌رسد قانونی مناسب به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و بیمه مرکزی هم آن را به درستی اجرا کرده است اما ضعف‌ها و مشکلاتی در فرآیند برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری و اجرا از دیده‌ها پنهان مانده و مورد غفلت واقع شده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
ضعف اول: ماده 114 قانون توسعه، دولت را مکلف به کاهش تدریجی حق بیمه اتکایی اجباری در صنعت بیمه بازرگانی می‌کند، ولی به روشنی تکلیف نمی‌کند که این کاهش به چه منظور و به چه میزان باشد و در عمل این کاهش می‌تواند از یک درصد تا 100 درصد تغییر کند. به عبارت دیگر در هدف‌گذاری ابهام و اشکال وجود دارد و قانون‌گذار خود نسبت به این ضعف و ابهام آگاهی نداشته است.

ضعف دوم: ماده 114 سلیقه مجری را ملاک کاهش و میزان اتکایی اجباری قرار داده است و هنگامی که کاهش را تکلیف می‌کند، ضمن عدم بیان میزان و نحوه چگونگی کاهش آن، اجرای ماده قانونی را منوط به سلیقه مجری می‌کند. در این حالت مجری در اجرای قانون بسط ید دارد و هرگونه که عمل کند به صلاح و درست عمل کرده است! و عملا هیچ نوع شاخص قانونی قابل محاسبه و سنجش برای بررسی عملکرد مجری وجود ندارد و سلیقه و قرائت بیمه مرکزی به‌عنوان شاخص و شاقول اجرا، تعیین و تثبیت می‌شود.

ضعف سوم: مجری ماده 114 برنامه توسعه، خود ذی‌نفع نیز هست. در ماده 71 قانون تاسیس بیمه و بیمه‌گری، شرکت‌های بیمه موظفند میزان معینی از معاملات بیمه‌ای مستقیم خود را نزد بیمه مرکزی ایران بیمه اتکایی کنند و در این وضعیت بیمه مرکزی از اتکایی اجباری، منتفع می‌شود. حال چطور قانونگذار مسوولیت اجرای قانون کاهش بیمه اتکایی اجباری را به ذی‌نفع آن یعنی دولت و بیمه مرکزی، بدون شاخص دقیق و قابل سنجش واگذار می‌کند؟ ماحصل این تکلیف قانونی این است که انتفاع بیمه مرکزی، عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای در میزان اتکایی اجباری شرکت‌های بیمه است و عملا اجرای قانون به علاقه و منفعت مجری قانون گره می‌خورد و این یکی دیگر از ضعف‌های ماده 114 قانون پنجم توسعه است.
با توجه به گام‌های ابتدایی جهت نگارش و تدوین قانون برنامه ششم توسعه، لازم به تاکید مجدد است که بیان مشکلات و معضلات در تدوین و اجرای قانون از آن جهت مهم است که مانع از بازگشت به شیوه‌های طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی و نامناسب چند سال گذشته می‌شود و میزان اجرای قانون با شاخص‌های کمی، قابل اندازه‌گیری و محاسبه است.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.