بازدید سایت : ۵۷۹۷۴

تورم سالانه حمل و نقل به ۳۳ درصد رسید

تورم سالانه گروه حمل و نقل و زیرگروه حمل و نقل عمومی در حالی به ۳۳ درصد و ۵۶.۶ درصد رسیده است که حمل و نقل، سومین گروه پراهمیت برای دهک دهم جامعه است.

تورم سالانه حمل و نقل به ۳۳ درصد رسید
تین نیوز

تورم سالانه گروه حمل و نقل و زیرگروه حمل و نقل عمومی در حالی به ۳۳ درصد و ۵۶.۶ درصد رسیده است که حمل و نقل، سومین گروه پراهمیت برای دهک دهم جامعه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران بر اساس گزارش ها و جداول منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده در خرداد ماه به عدد ۲۴۹.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه)، ۲.۸ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۳۱.۰ درصد افزایش و در دوازده ماهگی منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۶.۱ درصد افزایش داشته است.

تورم ۳۳ درصدی حمل و نقل

بر همین اساس، تورم سالانه گروه حمل و نقل به ۳۳ درصد رسید؛ یعنی این گروه در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. تورم نقطه به نقطه این گروه ۲۶ درصد و تورم ماهانه حمل و نقل به ۱.۵ درصد در خردادماه رسیده است.

تورم ۵۶.۶ درصدی حمل و نقل عمومی

تورم سالانه زیرگروه «حمل و نقل عمومی» در حالی به ۵۶.۶ درصد رسیده است که تورم نقطه به نقطه این زیرگروه ۵۲.۹ درصد و تورم ماهانه آن ۵.۴ درصد است.

زیرگروه «استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی» تورم سالانه ۳۰.۱ درصدی را تجربه کرده است و تورم نقطه به نقطه این زیرگروه به ۲۲.۷ درصد رسیده است. زیر گروه استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی نسبت به ماه پیش، ۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

در زیرگروه «خرید وسایل نقلیه» تورم سالانه به ۲۶.۱ درصد رسیده است و نسبت ماه مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد افزایش قیمت داشته. گفتنی است تورم ماهانه این زیرگروه منفی ۰.۹ است.

اختلاف طبقاتی شدید در استفاده از حمل و نقل

ضریب اهمیت گروه حمل و نقل به ۸.۹۳ رسیده است و ۰.۱۳ واحد را از کل ۲.۷۸ تورم کل کشور را شامل شده است؛ اما ضریب اهمیت این گروه برای دهک های مختلف گوناگون است و یک اختلاف عمیق را نشان می دهد.

ضریب اهمیت گروه حمل و نقل برای دهک اول، ۳.۵۲ درصد است. این ضریب برای دهک دوم به ۵.۲ درصد می رسد. برای دهک های سوم تا نهم، به ترتیب ضریب های ۶.۰۹ درصد، ۶.۳۲ درصد، ۶.۸۲ درصد، ۶.۹۵ درصد، ۷.۲۱ درصد، ۷.۸۱ درصد و ۸.۷ درصد ثبت شده است.

ضریب اهمیت گروه حمل و نقل برای دهک دهم ۱۳.۶۶ درصد است که پس از گروه های «خوراکی ها و آشامیدنی ها» و «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» دارای بیشترین ضریب اهمیت برای این دهک است.

این آمار نشان دهنده استفاده و اهمیت بیشتر دهک دهم از حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل عمومی است و تورم بالای این گروه عمدتا بر گردن دهک های ضعیف جامعه می افتد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.