بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری کم شد

طبق آخرین گزارش ها تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری روند کاهشی را تجربه کرده و عده بسیاری از مقرری بگیران پس از توانمندسازی و گذراندن دوره های مهارتی به محیط کار خود بازگشتند.

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری کم شد
تین نیوز

طبق آخرین گزارش ها تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سه سال فعالیت دولت سیزدهم روند کاهشی را تجربه کرده و عده بسیاری از مقرری بگیران پس از توانمندسازی و گذراندن دوره های مهارتی به محیط کار خود بازگشتند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور در نظر داریم که حوزه های مختلف اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که دولت سیزدهم با چه شرایطی آن را تحویل دولت بعدی خواهد داد. یکی از حوزه ها روابط کار است که پیگیری بیمه بیکاری و حمایت از نیروهای بیکار شده مربوط به این حوزه است. طبق آمارها در دولت سیزدهم تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به دوره قبل روند کاهشی داشته است.

بیمه بیکاری یکی از حمایت های اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که به طور غیر ارادی بیکار و از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

بیمه شدگانی که به دلیل بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و... بیکار شوند، می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. همچنین بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأیید شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته شوند بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار نفر بود که در پایان سال ۱۴۰۲ با کاهش ۸۲ هزار نفری به ۱۵۸ هزار نفر رسید.

بیمه بیکاری به کارگران مشمول قانون کار و تابع قانون تامین اجتماعی تعلق می گیرد و بر اساس آن کارفرما مکلف است ۳ درصد از مزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز کند.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در ۳ سال گذشته خبر داده و گفته است: در ابتدای دولت مردمی سیزدهم و در دوران کرونا تعداد مقرری بگیران ۲۴۰ هزار نفر بود که تا پایان سال گذشته به ۱۵۸ هزار نفرکاهش یافت.

به گفته وی عمده مقرری بگیران و کسانی که توانمند بودند پس از دیدن آموزش های لازم و گذراندن دوره های مهارتی به محیط کار برگشتند.

در تیرماه ۱۴۰۰ تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری جمعا ۲۷۰ هزار نفر بود که شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این آمار در تیرماه ۱۴۰۲ مجددا کاهشی شد و به ۱۷۶ هزار نفر رسید.

تا پیش از شیوع کرونا، مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری از طریق سامانه بیکاری وزارت کار صورت می گرفت ولی در دوران کرونا، سامانه جامع روابط کار از سوی وزارت کار به منظور ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری طراحی و معرفی شد تا کسانی که از اثرات شیوع کرونا آسیب دیده و بیکار شده بودند، از بیمه بیکاری بهره مند شوند.

این کاهش آمار نشان می دهد با تلاش های صورت گرفته  در ۳ سال گذشته از تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به دلایلی همچون کاهش اخراج و تعدیل نیروها، ارائه آموزش های مهارتی و توانمندسازی افراد کاسته شده است.

به گزارش ایسنا، افرادی که به طور غیر ارادی از کار بیکار شده اند، موظفند مراتب بیکاری خود را از طریق ثبت درخواست در سامانه جامع روابط کار به نشانی  https://prkar.mcls.gov.ir  اعلام کنند.مقرری بیمه بیکاری مبلغی است که ماهیانه به مقرری بگیر پرداخت می شود و میزان و مدت استحقاق بهره مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می شود.در حال حاضر مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه فرد بیمه شده محسوب می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.