بازدید سایت : ۳۶۲۴۷

سقف وام مسکن افزایش می یابد؟

حسینی، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه هر گونه کاهش نرخ سود وام اوراق مسکن و یا افزایش سقف وام مسکن بر اساس سیاستهای بانک مرکزی صورت می گیرد گفت: پرداخت وام ساخت مسکن متوقف نشده است.

سقف وام مسکن افزایش می یابد؟
تین نیوز

حسینی، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه هر گونه کاهش نرخ سود وام اوراق مسکن و یا افزایش سقف وام مسکن بر اساس سیاستهای بانک مرکزی صورت می گیرد گفت: پرداخت وام ساخت مسکن متوقف نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، رکود حاکم بر بازار مسکن این روزها باعث شده تا متقاضیان این درخواست و تصور را داشته باشند که چرا سقف وام خرید مسکن افزایش نمی یابد تا آنها بتوانند راحت تر اقدام به خرید مسکن کنند.

مقامات مسئول نظام بانکی معتقد هستند که هر گونه افزایش سقف وام خرید مسکن منجر به رشد اقساط خواهد شد و از توان اکثر متقاضیان برای بازپرداخت اقساط خارج است. بنابراین بهترین راهکار برای کاهش اقساط و بازپرداخت اقساط، کاهش نرخ سود تسهیلات است.

سید عباس حسینی مدیر عامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مسکن پیشنهادی برای افزایش سقف وام خرید مسکن دارد؟ گفت: چند شاخص در مجموعه تسهیلات مسکن وجود دارد که اولی مبلغ تسهیلات و دومی دوره بازپرداخت است.

او ادامه داد: نرخ تسهیلات مسکن بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار است و در مورد دوره بازپرداخت تسهیلات نیز باید اذعان کرد که طولانی ترین دوره بازپرداخت اقساط مربوط به تسهیلات مسکن است که توسط بانک مسکن به عنوان متولی بخش مسکن پرداخت می شود.

مدیر عامل بانک مسکن یادآوری کرد: هر چه دوره بازپرداخت اقساط کوتاه تر می شود مبلغ بازپرداخت اقساط افزایش می یابد و بر متقاضیان فشار وارد می کند. تعادل بین توانمندی پرداخت اقساط توسط متقاضیان و دوره بازپرداخت اقساط عامل مهمی است که تعیین کننده میزان وام دریافتی و زمان آن است. طبیعی است که هر متقاضی که درخواست دریافت وام بیشتری کند باید اقساط بیشتری پرداخت کند.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر مزیت خوبی که در نهضت ملی مسکن اتفاق افتاد و دولت تصمیم گرفت و در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید نرخ سود تسهیلات مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت.

او افزود: این کاهش نرخ سود بر اقساط بازپرداختی تاثیر بسزایی گذاشت. البته دو سال اول بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۵.۹ میلیون تومان است که به متقاضیان نهضت ملی مسکن کمک می کند. این رویه با مصوبات شورای پول و اعتبار و منابع شبکه بانکی در دست پیگیری است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن آغاز شده است گفت: هنوز بخشنامه بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان به بانک مسکن ابلاغ نشده است. تمام خدمات نظام بانکی برگرفته از شورای پول و اعتبار است که پس از تصویب، ابلاغ می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون بانک مسکن چه میزان تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است؟ گفت: تاکنون برای بیش از ۳۸۴ هزار واحد مسکونی قرارداد بسته شده است که با احتساب هر واحد مسکونی تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی حدود ۲۱۱ همت قرارداد امضا شده استکه متعهد به پرداخت آن هستیم.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: امروز پرداخت نقدی بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۰۰ همت است که معادل ۷۰ درصد تسهیلات پرداخت شده از سوی سایر بانک ها است. اگر کل شبکه بانکی در نهضت ملی مسکن حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است از این ۱۴۵ هزار میلیارد تومان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بانک مسکن است و این عدد، بسیار بی نظیر و در تاریخ نظام بانکی و بانک مسکن بی سابقه است.

وی درباره تسهیلات دهی بانک مسکن و اینکه آیا این حجم از تسهیلات دهی به نهضت ملی مسکن بر سایر فعالیت های بانک مسکن و تسهیلات دهی به ساخت و ساز تاثیر منفی نداشته است؟ گفت: متناسب با منابع و سپرده گذاری، تسهیلات را به مردم پرداخت می کنیم. یکی از برنامه های بانک برای افزایش جذب سرمایه طرح نفیس رونمایی شده است. به هر میزان که به ما کمک کند تسهیلات دهی را سرعت می دهیم.

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که انبوه سازان معتقد هستند که سیستم وام دهی به بخش مسکن قفل شده است؟ گفت: شاید منظور انبوه سازان از قفل شدن تسهیلات مسکن سایر بانک ها باشد چرا که سایر بانک ها نیز وام پرداخت می کنند شاید منظور آنها بانک های دیگر باشد. به هیچ عنوان پرداخت دهی وام ساخت مسکن در بانک مسکن متوقف نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.