بازدید سایت : ۲۲۵۶۷

شاخص قیمت کالاهای وارداتی در فصل بهار اعلام شد

درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۷.۱ درصد است.

شاخص قیمت کالاهای وارداتی در فصل بهار اعلام شد
تین نیوز

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۷.۱ درصد است که در مقایسه با همین اطلاعات در فصل قبل (۶۶.۳ درصد) ۱۹.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور سال ۱۴۰۰ (سال پایه) استفاده شده است.

اطلاعات مورد استفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ۲۰ گروه اصلی طبقه بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می ­شود.

برای محاسبه شاخص ­فصل بهار ۱۴۰۳ از داده ­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. بناراین نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها باید با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه ­ی داده­ های قطعی سال ۱۴۰۳ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجددا به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

شاخص قیمت کل ریالی

در فصل بهار ۱۴۰۳، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده ­های ریالی ۶۲۸.۷ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۲.۰ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۴.۸ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۷.۱ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کل دلاری

در فصل بهار ۱۴۰۳، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده ­های دلاری برابر با ۱۲۸.۴ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۳.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴.۷ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۵.۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم فصلی ریالی

در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده ­های ریالی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۲.۰ درصد می ­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱۱.۹ درصد)، ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش ترین تورم فصلی با ۱۸.۶ درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه­ های اپتیک، عکاسی» و کم ترین تورم فصلی با ۰.۵ درصد مربوط به گروه «چوب، اشیاء چوبی» است. گروه «چربی ­ها و روغن ­های حیوانی یا نباتی» نیز با تورم ۲.۳- درصد بیش ترین کاهش را تجربه کرده است.

تورم فصلی

افزایش تورم فصلی دلاری

در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده ­های دلاری نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) برابر با ۳.۵ درصد می ­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۱.۷ درصد)، ۱.۸ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم فصلی 1

افزایش تورم نقطه به نقطه ریالی

در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۴.۸ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۴.۰ درصد)، ۰.۸ واحد درصد افزایش داشته است. در این فصل بیش ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۰۰.۷ درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه­ های اپتیک، عکاسی» و کم ترین تورم نقطه به نقطه با ۰.۱ درصد مربوط به گروه «پوست خام، چرم» می ­باشد. گروه «چربی ­ها و روغن ­های حیوانی یا نباتی» نیز با تورم ۲۲.۱- درصد بیش ترین کاهش را تجربه کرده است.

افزایش تورم نقطه به نقطه

افزایش تورم نقطه به نقطه دلاری

در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برابر با ۴.۷ درصد می ­باشد که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳.۱ درصد)، ۱.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم نقطه به نقطه

کاهش تورم سالانه ریالی

در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۷.۱ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۶.۳ درصد) ۱۹.۲ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل بیش ترین تورم سالانه با ۱۰۴.۴ درصد مربوط به گروه «آلات و دستگاه­ های اپتیک، عکاسی» و کم ترین تورم سالانه با ۰.۴۷ درصد مربوط به گروه «محصولات نباتی» است. گروه «چربی ­ها و روغن ­های حیوانی یا نباتی» نیز با تورم ۱۵.۶- درصد بیش ترین کاهش را تجربه کرده است.

کاهش تورم سالانه

کاهش تورم سالانه دلاری

در فصل بهار ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل برابر با ۵.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶.۴ درصد)، ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم سالانه

شاخص قیمت کالاهای وارداتی ـ فصل بهار 1403

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.