بازدید سایت : ۱۳۶۶۴۷

باید بر پیشانی سیاست خارجی ایران برچسب صلح دوستی بخورد

راهبرد دکتر پزشکیان علاوه بر تامین امنیت ایران، پیگیری سیاست خارجی صلح آمیزی است که بتواند ایران را در حوزه تجارت خارجی، گسترش روابط خارجی و بهبود روابط با کشورهای دیگر موفق نشان دهد.

باید بر پیشانی سیاست خارجی ایران برچسب صلح دوستی بخورد
تین نیوز |

یک تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر ضرورت پیگیری سیاستی صلح طلبانه در سیاست خارجی کشور، گفت: راهبرد دکتر پزشکیان علاوه بر تامین امنیت ایران، پیگیری سیاست خارجی صلح آمیزی است که بتواند ایران را در حوزه تجارت خارجی، گسترش روابط خارجی و بهبود روابط با کشورهای دیگر موفق نشان دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حسین اصغری ثانی درخصوص نشست روز گذشته رئیس جمهور با خبرنگاران و رویکردی که وی نسبت به سیاست خارجی در پیش خواهد گرفت، اظهار کرد: هر کشوری در دنیا تعدادی همسایه دارد، در یک منطقه جغرافیایی قرار گرفته و علاوه بر آن در نظام بین الملل در حال فعالیت است. پس لاجرم باید خط و مشی خودش را در چند حوزه همسایگی، منطقه ای و بلوک بندی های مختلف سیاسی، اقتصادی و مذهبی و نهایتا نظام بین الملل مشخص کند.

اصغری ثانی افزود: ایران بعد از چین پرتعدادترین همسایه را دارد. علاوه بر آن یکی از پر راهروترین کشورهای جهان است. یعنی ما در موقعیت ژئوپلوتیکی قرار گرفتیم که شرق، غرب، شمال و جنوب دنیا را به هم وصل می کنیم. ما در مسیر بیشترین شاهراه های تجاری جهان قرار گرفتیم. از آن گذشته کشوری در میانه دنیا هستیم و پل ارتباطی تمدن ها و فرهنگ های مختلف هستیم. قرار گرفتن ما در خاورمیانه یک مزیت است و با قرار گرفتن در منطقه جنوب غرب آسیا در همسایگی چند منطقه جغرافیایی آسیای مرکزی، خاورمیانه و شبه قاره هند نیز هستیم.

وی با اشاره به توانمندی ایران برای بازیگری در نظام بین الملل اضافه کرد: ما از قبل انقلاب تکلیف خودمان را با دو بلوک شرق و غرب مشخص کرده بودیم و پس از انقلاب این بازیگری به سمت شعار «نه شرقی، نه غرب، جمهوری اسلامی» حرکت می کند. اما با فاصله از روزهای ابتدایی انقلاب و تغییر جریانات سیاسی و رخدادهای جدید، ایران لاجرم تکلیف خودش را حمایت از محور مقاومت در قبال توسعه طلبی و قدرت طلبی رژیم صهیونیستی در غرب آسیا دانسته و تکلیف خودش را با آمریکا درخصوص سلطه نظام تک قطبی در شرق آسیا روشن کرده است. لذا فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور ایران باشد، باید برای رسیدن به سیاست خارجی موفق و کارآمد از چند قاعده پیروی کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: هر کشوری که قصد دارد سیاست خارجی موفق و کارآمدی داشته باشد باید سیاست همسایگی موفقی داشته باشد. ایران ۱۵ همسایه دارد. ما نمی توانیم دربرابر تمام این کشورها سیاستی مشابه در پیش بگیریم. سیاست خارجی ما با ترکیه حتما باید با پاکستان و سایر کشورها متفاوت باشد. ما با هر یک از این کشورهای همسایه باید سیاستی بر اساس کدها و ژنوم های ژئوپلوتیکی که با هر یک از آن ها داریم پیگیری کنیم. علاوه بر این سیاست منطقه ای و بین المللی ما باید روشن باشد. اما این موارد حاصل نمی شود مگر اینکه از مزیت های ژئوپلوتیکی نهایت استفاده را در زمینه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی ببریم. حالا دولت دکتر پزشکیان شعارهایی داده و اولین آن درمان اقتصاد است.

اصغری ثانی در خصوص ضرورت توسعه تجارت خارجی به منظور بهبود اوضاع اقتصادی کشور، عنوان کرد: اقتصاد صرفا تولید داخلی نیست. در طول ۵۰۰۰ هزار سال گذشته یکی از مزیت های ما استفاده از تجارت خارجی بوده است. آمریکا، چین، روسیه و بیشتر کشورهای قدرتمند هم صادرات و واردات دارند و به این صورت نیست که با کشورهای دیگر تعامل تجاری اقتصادی نداشته باشند و صرفا به تولید داخل اکتفا کنند. مزیت قرار گرفتن ما در شاهراه های تجاری و کریدورها و باز بودن مسائلی مانند کریدور زنگزور یعنی نگاه حاکمیت به سمت مزیت نسبی وجود دارد اما از این مزیت نسبی کجا می توان استفاده کرد؟ در توسعه تجارت خارجی.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: توسعه تجارت خارجی محقق نمی شود مگر اینکه دکترین سیاست خارجی در قبال همسایگان، منطقه و نظام بین الملل روشن باشد. به نظر من آنچه که باعث می شود سیاست خارجی دکتر پزشکیان تمام حوزه های گفته شده را در بر بگیرد این است که یک سیاست خارجی بر اساس ژئوپلوتیک و مزیت های نسبی ایران در پیش بگیرد. به این ترتیب این سیاست خارجی باید صلح آمیز باشد و این دیپلماسی صلح باید به عنوان برند سیاست خارجی ایران مطرح شود. یعنی ما باید در ابتدا به همسایگان و سپس سایر کشورها نشان دهیم که کشور صلح دوستی هستیم و از صلح و ثبات در منطقه خودمان حمایت می کنیم. ما تاکنون بیشترین هزینه را در راه صلح سازی داده ایم. دادن بیشترین شهید برای مبارزه با داعش، هزینه های مقاومت در منطقه و موضع مقام معظم رهبری در قبال منع اشاعه تسلیحات هسته ای کاملا نشان می دهد در مسیر صلح و تامین امنیت بین المللی حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در راستای تامین صلح و امنیت بین الملل بیشترین کارکرد را داشته ایم، یادآور شد: دیپلماسی صلح اقدامی نرم افزاری است از طرف دیگر با توجه به اینکه ایران در موقعیت ژئوپلوتیکی حساسی قرار گرفته و نمی توان بدون افزایش قدرت سخت افزاری موفق عمل کرد باید اقدامات سخت افزاری مثل توانمندی نظامی و امنیتی را ارتقا دهیم. بر همین مبنا هم دکتر پزشکیان سیاست خارجی خود را بر راهبردی مشخص بنا کرده است. اولا تامین امنیت و بقای ایران و دوما سیاست خارجی صلح آمیزی که بتواند ایران را در حوزه تجارت خارجی، گسترش روابط خارجی و بهبود روابط با کشورهای همسایه، منطقه و بین الملل موفق نشان دهد.

اصغری ثانی در پاسخ به این سوال که واکنش جهان به این نوع از سیاست خارجی صلح طلبانه ایران و تمایل آن برای ارتقا روابط با کشورهای متعدد دور و نزدیک چه خواهد بود، اظهار کرد: هر کشور بنابر نوع سیاست خارجی که دنبال می کند کنش و واکنش نشان می دهد. اولین کشورهایی که شاهد کنش و واکنش شان خواهیم بود کشورهای همسایه هستند. آن ها بر اساس کدگذاری ها و ژنوم های ژئوپلوتیکی عمل خواهند کرد. برای مثال مطمئنا منطقه آذربایجان، هویت آذری، زبان ترکی، اشتراکات فرهنگی و مواردی از این قبیل ژنوم هایی هستند که باعث می شوند واکنش آذربایجان نسبت به سیاست خارجی دکتر پزشکیان از واکنشی کشوری مانند عراق متفاوت باشد. در واقع کشورها بر اساس منافع ملی خودشان سیاست خارجی شان را تنظیم و اجرا می کنند. 

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: الان هم در دولت چهاردهم هنوز اتفاق ملموسی در حوزه سیاست خارجی نیفتاده و حتی هنوز دولت دکترین سیاست خارجی خود را به طور شفاف اعلام نکرده و صرفا برداشت هایی از صحبت های رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفته است. لذا اکنون با سفر رییس جمهور به عراق و اظهارات روز گذشته ایشان در نشست خبرنگاران برخی مواضع روشن شده اند و باید در آینده پیش رو ببینیم چه پیش می آید؟ دستاوردهای سفر رئیس جمهور به عراق چه خواهد بود؟ آیا تهدیدات از سمت غرب کشور از جمله استقرار کومله و نیروهای تجزیه طلب برای همیشه خاتمه می یابد؟ آیا ثبات تجاری مان با عراق افزایش می یابد؟ آیا روابط مان با این کشور ارتقا می یابد؟ از سوی دیگر در سطح نظام بین الملل آقای رئیس جمهور گفته اند اگر آمریکایی ها به حقوق ما احترام بگذارند و منافع ما را به رسمیت بشناسند سر میز مذاکره می نشینیم. این هفته رییس جمهور سفری به نیویورک دارند و توپ در زمین آمریکاست و باید دید آمریکایی ها چه خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.