برنامه پساتحریم برای حمل و نقل دریایی تدوین شود
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی عملکرد مثبت شرکت ملی نفتکش ایران در دوران تحریم را مثبت خواند.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به عملکرد مثبت شرکت ملی نفتکش ایران در دوران تحریم تاکید کرد: ضروری است در راستای پیشبینی آینده برنامههای پساتحریم داشته باشیم.
به گزارش تین نیوز، سیده فاطمه مقیمی با اشاره به اینکه «بالاخره تحریمها تمام میشود»، اعلام کرد: همه پیشبینیهای ما از بازار حمل و نقل دریایی باید مربوط به دوران پس از تحریم باشد، بنابراین ضروری است تا شرکت های کشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی نفتکش در ایران برنامهای به نام «برنامه پساتحریم» داشته باشند.
مقیمی در ادامه تأکید کرد: یکی از مسائل بزرگ و مهم ما در دوران خروج از تحریم وضعیت ناوگان است زیرا ناوگانی که بخواهد در آبهای آزاد تردد داشته باشد و کالا و بار خود و دیگر کشورها را جابهجا کند باید بهروز بوده و قابلیتهای خاصی داشته باشد.
بر اساس سخنان این مقام آگاه در حوزه حمل و نقل؛ لازم است تا ما تعداد و وضعیت کیفی ناوگان خود را برای دوران پسا تحریم آماده کنیم.
عملکرد مثبت نفتکش در دوران تحریم
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به عملکرد مثبت شرکت ملی نفتکش در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: حمل و نقل در دو مقوله حمل و نقل بار و مسافر و همچنین نفتکش داریم خلاصه میشود که نفتکش در دوران تحریم توانستهاست عملکرد خوب و قابل قبولی از خود بهجای گذارد.
وی در ادامه یادآور شد: ناوگان شرکت ملی نفتکش در دوران تحریم توانست نسبت به دیگر ناوگان ما از جمله ناوگان تجاری و مسافری عملکرد بهتری را داشته باشند. این در شرایطی است که ناوگان نفتی و فروش نفت ما به دیگر کشورها در نوک پیکان تحریم قرار داشت.
مقیمی به موضوع قدیمی اما مهم نقل و انتقالات مالی اشاره کرد و گفت: پس از محدود کردن تردد ناوگان ملی ایران در آبهای آزاد نوبت به قفل زدن بر نقل و انتقالات پولی رسید که تاثیر مستقیمی بر تجارت دارد و موجب میشود تا ما حضور فعال و موثری نداشته باشیم. بنابراین، یکی دیگر از عواملی که باعث شد تجارت دریایی ایران و یا بهتر بگوییم حمل و نقل دریایی ایران پیشرفت چشمگیری نداشته باشد همین موضوع نقل و انتقالات مالی بود.
نرخ حمل بار از طریق دریا به صرفه است
مقیمی گفت: اما مسالهای که حمل و نقل کالا را در دریا و از طریق کشتی توجیهپذیر میکند، به صرفه بودن آن از لحاظ اقتصادی است، زیرا نرخ جابهجایی کالا از طریق زمینی، هوایی و ریلی از نرخ کشتی بالاتر است؛ بنابراین، حمل دریایی کالاها به واسطه تناژ بالا و قیمت پایین میتواند بهترین راه برای جابهجایی کالاها باشد. تا جایی با افزایش نرخ سوخت در سالهای گذشته باز هم نرخ حمل و نقل دریایی نسبت به دیگر روشها توجیه بیشتری داشت.
وی با اشاره به امکان تبدیل شدن ایران به هاب منطقه در تعمیر کشتی در خلیج فارس اعلام کرد: متاسفانه تاکنون هیچ کار اجرایی برای این مهم صورت نگرفته است و هرچند ایران از لحاظ استراتژیک هاب منطقه در تعمیر کشتی محسوب میشود؛ اما از لحاظ عملکردی چنین چیزی هنوز تحقق نیافته و هنوز هیچ حرکتی برای اجرای آن انجام نشده است.
مقیمی درباره دلیل عقبماندگی ایران در بخش تعمیر کشتی گفت: ریسک سرمایهگذاری بالا و امنیت آن پایین است به همین دلیلی هنوز ما نتوانستهایم برای جذب سرمایه در این بخش حرکتی انجام دهیم. ابتدا ما باید تضمین بازگشت سرمایه را به سرمایه گذار داشته باشیم تا او بتواند به این کار راغب شود.
تاثیر کاهش قیمت نفت بر حمل و نقل دریایی
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره تاثیر مثبت کاهش قیمت نفت بر حمل و نقل دریایی گفت: اقتصاد ما ضعف دارد و نفتمحور است. بنابراین، از محل کاهش قیمت نفت متضرر میشود؛ اما همین کاهش قیمت نفت میتواند در مقولههایی همچون حمل و نقل دریایی موثر باشد. زیرا رونق تردد کشتیرانیها را به همراه دارد و اگر اقتصاد ما به سمت زوایای پنهان و یا غیرنفتی بودن پیش رود، این عامل میتواند تاثیر بهتری داشتهباشد.
وی در پایان تصریح کرد: ضرری را که کاهش قیمت نفت به اقتصاد میزند، سود کشتیرانی ها جبران نمیکند.