بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

برنامه پساتحریم برای حمل و ‎نقل دریایی تدوین شود

نایب ‎رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی عملکرد مثبت شرکت ملی نفتکش ایران در دوران تحریم را مثبت خواند.

برنامه پساتحریم برای حمل و ‎نقل دریایی تدوین شود

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به عملکرد مثبت شرکت ملی نفتکش ایران در دوران تحریم تاکید کرد: ضروری است در راستای پیش‎بینی آینده برنامه‎های پساتحریم داشته باشیم.
 
به گزارش تین نیوز، سیده ‎فاطمه مقیمی با اشاره به اینکه «بالاخره تحریم‎ها تمام می‎شود»، اعلام کرد: همه پیش‎بینی‎های ما از بازار حمل و نقل دریایی باید مربوط به دوران پس از تحریم باشد، بنابراین ضروری است تا شرکت ‎های کشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی نفتکش در ایران برنامه‎ای به نام «برنامه پساتحریم» داشته ‎باشند.
 
مقیمی در ادامه تأکید کرد: یکی از مسائل بزرگ و مهم ما در دوران خروج از تحریم وضعیت ناوگان است زیرا ناوگانی که بخواهد در آب‎های آزاد تردد داشته باشد و کالا و بار خود و دیگر کشورها را جابه‎جا کند باید به‎روز بوده و قابلیت‎های خاصی داشته‎ باشد.
 
بر اساس سخنان این مقام آگاه در حوزه حمل و نقل؛ لازم است تا ما تعداد و وضعیت کیفی ناوگان خود را برای دوران پسا تحریم آماده کنیم.
 
عملکرد مثبت نفتکش در دوران تحریم
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به عملکرد مثبت شرکت ملی نفتکش در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: حمل و نقل در دو مقوله حمل و نقل بار و مسافر و همچنین نفتکش داریم خلاصه می‎شود که نفتکش در دوران تحریم توانسته‎است عملکرد خوب و قابل قبولی از خود به‎جای گذارد.
 
وی در ادامه یادآور شد: ناوگان شرکت ملی نفتکش در دوران تحریم توانست نسبت به دیگر ناوگان ما از جمله ناوگان تجاری و مسافری عملکرد بهتری را داشته باشند. این  در شرایطی است که ناوگان نفتی و فروش نفت ما به دیگر کشورها در نوک پیکان تحریم قرار داشت.
 
مقیمی به موضوع قدیمی اما مهم نقل و انتقالات مالی اشاره کرد و گفت: پس از محدود کردن تردد ناوگان ملی ایران در آب‎های آزاد نوبت به قفل زدن بر نقل و انتقالات پولی رسید که تاثیر مستقیمی بر تجارت دارد و موجب می‎شود تا ما حضور فعال و موثری نداشته باشیم. بنابراین، یکی دیگر از عواملی که باعث شد تجارت دریایی ایران و یا بهتر بگوییم حمل و نقل دریایی ایران پیشرفت چشمگیری نداشته باشد همین موضوع نقل و انتقالات مالی بود.
 
نرخ حمل بار از طریق دریا به صرفه است
 مقیمی گفت: اما مساله‎ای که حمل و نقل کالا را در دریا و از طریق کشتی توجیه‎پذیر می‎کند، به صرفه بودن آن از لحاظ اقتصادی است، زیرا نرخ جابه‎جایی کالا از طریق زمینی، هوایی و ریلی از نرخ کشتی بالاتر است؛ بنابراین، حمل دریایی کالاها به واسطه تناژ بالا و قیمت پایین می‎تواند بهترین راه برای جابه‎جایی کالاها باشد. تا جایی با افزایش نرخ سوخت در سال‎های گذشته باز هم نرخ حمل و نقل دریایی نسبت به دیگر روش‎ها توجیه بیشتری داشت.
 
وی با اشاره به امکان تبدیل شدن ایران به هاب منطقه در تعمیر کشتی در خلیج فارس اعلام کرد: متاسفانه تاکنون هیچ کار اجرایی برای این مهم صورت نگرفته است و هرچند ایران از لحاظ استراتژیک هاب منطقه در تعمیر کشتی محسوب می‎شود؛ اما از لحاظ عملکردی چنین چیزی هنوز تحقق نیافته و هنوز هیچ حرکتی برای اجرای آن انجام نشده است.
 
مقیمی درباره دلیل عقب‎ماندگی ایران در بخش تعمیر کشتی گفت: ریسک سرمایه‎گذاری بالا و امنیت آن پایین است به همین دلیلی هنوز ما نتوانسته‎ایم برای جذب سرمایه در این بخش حرکتی انجام دهیم. ابتدا ما باید تضمین بازگشت سرمایه را به سرمایه گذار داشته باشیم تا او بتواند به این کار راغب شود.
 
تاثیر کاهش قیمت نفت بر حمل و نقل دریایی
 این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره تاثیر مثبت کاهش قیمت نفت بر حمل و نقل دریایی گفت: اقتصاد ما ضعف دارد و نفت‎محور است. بنابراین، از محل کاهش قیمت نفت متضرر می‎شود؛ اما همین کاهش قیمت نفت می‎تواند در مقوله‎هایی همچون حمل و نقل دریایی موثر باشد. زیرا رونق تردد کشتیرانی‎ها را به همراه دارد و اگر اقتصاد ما به سمت زوایای پنهان و یا غیرنفتی بودن پیش رود، این عامل می‎تواند تاثیر بهتری داشته‎باشد.
 
وی در پایان تصریح کرد: ضرری را که کاهش قیمت نفت به اقتصاد می‎زند، سود کشتیرانی ها جبران نمی‎کند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.