بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

فصل جدید روابط ایران و ترکیه: به دنبال تجارت ۳۰ میلیارد دلاری

تین نیوز | همان‌طور که سریال‌های ترکیه‌ای در شبکه‌های فارسی زبان آنور آب بدون وقفه و پشت‌سر هم پخش می‌شود، رفت‌وآمدهای مقامات این کشور به ایران و قول‌وقرار‌هایی که باهم می‌گذارند هم بیشتر می‌شود.
بعد از فرانسه و چند کشور دیگر این بار نوبت به ترکیه رسیده است که نمایندگان 50 شرکت خود را با هدف توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری عازم ایران کند. در عین حال پس از حضور اردوغان نخست‌وزیر ترکیه که ژانویه گذشته در راس هیاتی وارد ایران شد، زمینه‌های همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه اقتصادی رنگ دیگری به خود گرفت تا جایی که تفاهمنامه مبادلات ترجیحی بین دو کشور پس از 20 سال به امضا رسید. اکنون نیز وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه به همراه نمایندگان 50 شرکت ترک در راس هیاتی وارد ایران شده و مذاکرات خود را با طرف‌های ایرانی خود آغاز کردند.
این شرکت‌ها در زمینه‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی، ریلی، آموزشی، مبلمان، اکتشافات معدن، حفاری نفت، پتروشیمی، دام و طیور، خودروسازی، تجارت خارجی، تجهیزات پزشکی، ساختمان‌سازی، تاسیسات آب و فاضلاب، پوشاک و گردشگری فعالیت دارند.
به گفته مقامات مسوول دو کشور، حجم مبادلات تجاری دو کشور طی 10سال گذشته چیزی حدود سالانه 2/1 میلیارد دلار بوده که این رقم باید تا سال 2015 به 30 میلیارد دلار برسد.
روز گذشته سمینار همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی ایران با حضور واعظی وزیر ارتباطات و جودت ایلماز در کنار فعالان بخش‌خصوصی برگزار شد.
وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه در راس هیاتی از بازرگانان ترک به نمایندگی از 50 شرکت وارد ایران شده‌اند تا دور جدیدی از مبادلات تجاری ایران و ترکیه آغاز شود.

تجارت ماهانه 2/1 میلیارد دلاری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سفر رییس‌جمهور به آنکارا در خرداد ماه خبر داد و گفت که حجم روابط تجاری ایران و ترکیه در هر ماه به 2/1 میلیارد دلار رسیده در حالی که این رقم در سال‌های گذشته در مدت 12 ماه حاصل می‌شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: روابط خارجی ایران با دنیا به سرعت در حال تغییر است و سفر رییس‌جمهور ترکیه به ایران دستاوردی ارزشمند برای رفع موانع پیش‌روی دو کشور در تجارت مشترک داشت.
وی تصریح کرد: در 10 سال اخیر سالانه 2/1 میلیارد دلار حجم روابط تجاری ایران و ترکیه بوده که هم‌اکنون به 2/1 میلیارد دلار در ماه رسیده است.
واعظی گفت: توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ترکیه نیازمند برطرف کردن موانع پیش‌رو از سوی دولت‌ها و همت بخش‌خصوصی است.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف‌گذاری دو کشور دستیابی به تجارت 30 میلیارد دلاری در سال 2015 است که به نظر می‌رسد با پتانسیل‌های موجود در دو کشور به راحتی قابل دسترس است ضمن اینکه برای توسعه روابط در روزهای گذشته مذاکراتی در بخش‌های انرژی، حمل‌و‌‌نقل، مباحث پولی و بانکی صورت گرفته است.

توافقنامه
همچنین پدرام‌سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت: ایران و ترکیه دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی دیرینه هستند که همواره در طول تاریخ زمینه تعاملات تجاری را فراهم کرده است.
وی افزود: تعاملات و رفت و آمدهای مقامات سیاسی و تجاری ایران و ترکیه نشانگر عزم دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری است و با تدبیر دو رییس‌جمهور توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به امضا رسیده است.
وی تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به اندازه توانمندی‌های اقتصادی دو کشور نیست و البته هدف‌گذاری برای حصول روابط 30 میلیارد دلاری در سال 2015 اولین پله برای گسترش همکاری‌هاست.

تبادلات با لیر
همچنین وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه نیزکشورش را دروازه ورود ایران به تجارت با غرب دانست و گفت: براساس هدف‌گذاری روسای جمهور دو کشور، حجم تجاری ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار می‌رسد.
جودت ایلماز گفت: سفر اردوغان به ایران نتایج خوبی دربرداشت و روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه پیش‌بینی توسعه تجارت تا حد 30 میلیارد دلار را صورت دادند ضمن اینکه دو کشور بر توسعه تجارت با همسایگان تاکید دارند.
وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه افزود: در سال 2002 حجم تجارت ایران و ترکیه 2/1 میلیارد دلار بوده که در سال 2012 به 22 میلیارد دلار رسیده است این در شرایطی است که در سال 2013 رکودی بر روابط اقتصادی دو کشور حاکم شد و در نتیجه حجم روابط تجاری ایران و ترکیه به 6/14 میلیارد دلار رسید.
وی تصریح کرد: ترکیه در شرایط تحریم در کنار ایران بوده و همواره باقی خواهد ماند اما برای توسعه تجارت تقاضا دارد تا موانع غیرتعرفه‌ای پیش‌روی ترکیه برداشته شده و تجارت آزاد شکل گیرد.به گفته ایلماز، مرزهای سیاسی دو کشور باید همچنان مستحکم باقی بماند اما ایران و ترکیه با تجارت مشترک باید پا را فراتر از مرزهای دو کشور بگذارند.
وی اظهار داشت: صادرات ما در مقطعی 36 میلیارد دلار بوده که هم‌اکنون به 152 میلیارد دلار بالغ شده و هدف ما در سال 2023 رسیدن به صادرات 500 میلیارد دلاری است.
ایلماز ادامه داد: در زمانی که دنیا دچار بحران اقتصادی بوده ترکیه بدون کمترین آسیب از این بحران عبور کرده و البته برای ادامه راه نیازمند توسعه همکاری تجاری با همسایگان است.وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه خاطرنشان کرد: ایران با داشتن جمعیت 80 میلیون نفری و حجم اقتصاد 500 میلیارد دلاری بهترین همکار و شریک تجاری ترکیه است و به نظر می‌رسد باید موانع پیش‌رو برداشته شود.
وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه از تجار ایرانی درخواست کرد تا تبادلات تجاری خود با ترکیه را از طریق لیر انجام دهند و گفت: ضامن خرید املاک ترکیه از سوی ایرانی‌ها هستیم.
به گفته ایلماز، از تمامی تجار ایرانی درخواست شده تا شرایط کار با ترکیه را بر مبنای لیر فراهم کنند.
وی درباره اینکه ایرانی‌ها نگران سرنوشت خریدهای خود در ترکیه همانند اتفاق سال گذشته برای خریداران ملک در دوبی هستند، گفت: حقوق بین‌المللی هرگونه تضییع حقی از ایرانی‌ها را استیفا خواهد کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
ایلماز زمینه‌های همکاری ایران و ترکیه را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد: توریسم، خودروسازی، کشاورزی و نفت و گاز از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور هستند.
 
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.