راههای شمال کشور در بن بست فقدان اعتبار یا اولویت گذاریها
هفتهنامه حمل و نقل |
راههای شمال کشور در بن بست فقدان اعتبار یا اولویت گذاریها
در جریان مسافرتهای تعطیلات ۳ روزه پایان ماه مبارک رمضان، بار دیگر موضوع ظرفیت و کشش جادههای مواصلاتی کشور، خصوصاً محورهای منتهی به استانهای شمالی کشور، خبرساز شد.
حجم انبوه وسایل نقلیه عازم به شمال کشور، که اینبار از محاسبه و پیش بینیها فراتر رفت، مشکلات عدیدهای را موجب شد. انسداد کامل جاده چالوس برای ساعتهای متمادی به رغم یک طرفه شدن آن، مشکل ایجاد شده در تونل کندوان که منجر به ایجاد آسیبهای جدی تنفسی برای مسافران محبوس شده در آن شد، ایجاد ترافیک چند ده کیلومتری در آزادراه قزوین رشت و در محل بریدگی و انفصال آزادراه در منطقه منجیل، علاوه بر آنکه شمار کثیری از هموطنان را آزرد و موجب شد به جای داشتن چند روز تعطیلات آرامبخش، پس از یک ماه روزهداری در رمضان گرم و طولانی سال جاری، قسمت عمدهای از اوقات خود را در گرههای کور ترافیکی در جادهها سرکنند، منجر به مختل شدن زندگی عادی ساکنان بسیاری از شهرهای شمالی کشور نیز شد.
این وضعیت بار دیگر توجهات را معطوف سوالات کهنه و بیجواب در زمینه سیاستگذاریها و اولویتهای ایجاد زیرساختها در بخش راههای کشور کند.
برای اتصال مناطق مرکزی کشور به استانهای شمالی، در کنار راههای قدیمی موجود که با وجود بهسازی و اصلاح، به هیچ وجه پاسخگوی حجم عظیم مسافران نیست، طرح احداث دو بزرگراه، یکی به مقصد چالوس در استان مازندران و دیگری به مقصد رشت در استان گیلان پیش بینی شد که با نگاهی به وضعیت کنونی آنها، میتوان به اولویتهای کاری دست اندرکاران این بخش پی برد. با صرف نظر از قدمت بیش از چهل ساله آغاز مطالعات آزادراه تهران- شمال (چالوس)، بیست سال از تصویب اجرای این طرح و واگذاری اجرای آن به بنیاد مستضغفان گذشته و از اینجاده ۱۲۴ کیلومتری، تنها ۲۰ کیلومتر قطعه چهارم آن در سالهای اخیر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
آزادراه ۱۳۸ کیلومتری قزوین- رشت، به عنوان قسمتی از کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال-جنوب، که در مقایسه، وضعیت نسبتاً بهتری داشته است، پس از ۱۲ سال از آغاز عملیات احداث، در سال ۱۳۸۸ به صورت ناقص افتتاح شد و پس از گذشت بیش از ۶ سال، هنوز ساخت ۱۱ کیلومتر آن، حدفاصل منجیل و لوشان، بلاتکلیف مانده است و همین امر، گلوگاهی را در میانه این مسیر ایجاد کرده که در زمانهای پرتردد، موجب توقف و معطلی چندین ساعته مسافران میشود.
این درحالی است که توجه به اعتبارت تخصیصی در دو دهه گذشته در بخش راه و جاده و انجام پروژههای بزرگ ساخت آزادراه در کشور، نشانگر آن است که عدم اتمام پروژههای راهسازی در شمال کشور، بیش از آنکه محصول فقدان اعتبار و مشکلات فنی و حقوقی باشد، نتیجه اولویتبندیها در این حوزه است.
در این ارتباط میتوان به پیشرفت پروژه راه کربلا در غرب کشور اشاره کرد. این پروژه طی بیست و پنج سال گذشته با تکمیل آزادراه تهران- ساوه و همچنین ساوه- همدان، مجموعاً با طول حدوداً ۳۰۰ کیلومتر و تعریض کامل راه همدان- کرمانشاه و تبدیل آن به بزرگراه و همچنین یافتن سرمایهگذار خارجی برای ساخت آزادراه همدان- کرمانشاه و کرمانشاه- خسروی به طول مجموعاً ۴۰۰ کیلومتر که آخرین مراحل مطالعات خود را میگذراند، در مقایسه با وضعیت راههای شمال کشور، از موقعیت متفاوتی برخوردار است.
در این ارتباط میبایست گفت آیا گذشت بیست سال زمان که در بسیاری از این مدت، وضعیت اقتصادی کشور بسیار خوب و خزانه نیز پرپول بوده است، برای ساخت آزادراهی ۱۲۴ کیلومتری که موجب آسایش و حفظ جان میلیونها شهروند متقاضی سفر به مناطق شمالی کشور میشود، کافی نیست؟ مردم همانگونه که حق دارند برای دسترسی به امکان مقدسه و متبرکه، از راههای امن و راحت بهرهمند باشند، بهره بردن از مناطق سیاحتی و توریستی کشور، که از جمله مواهب الهی به این مرز و بوم است نیز از جمله حقوقی است که دولتها موظف به تإمین آن هستند.
امید است دولت یازدهم علیرغم شرایط نامناسب اقتصادی کشور که سرمایهگذاری در امور زیربنایی را با محدودیتهای جدی مواجه کرده است، خصوصاٌ در شرایط پس از برجام، با توجه ویژه به تکمیل پروژههای مذکور، تغییر نگاه دولت در چنین موضوعاتی را عملاٌ به مردم نشان دهد.
در این ارتباط به نتیجه رسیدن تلاشهای اخیر دولت در اتمام قطعه اول آزادراه شمال تا اوایل سال آینده، که با حذف مسیر پرترافیک محدوده کرج، موجبات کوتاه شدن ۶۰ کیلومتری مسیر تهران- چالوس خواهد شد، میتواند پیام مناسبی را به جامعه ارائه کند؟
فارس: رئیس پلیسراه شمال فارس گفت: با بررسی علت سقوط اتوبوس حامل سربازان که به کشته شدن ۲۰ سرباز و مصدوم شدن بیش از ۳۰ نفر انجامید، راننده به دلیل عدم کنترل وسیله نقلیه ۵۰ درصد، راهداری و شهرداری نیریز به علت عدم توجه به مقاوم نبودن معبر ۲۵ درصد و سهلانگاری شرکت مسافربری کرمان ۲۵ درصد به عنوان مقصران حادثه اعلام شدند.
شوشتر- اهواز: یک اتوبوس مسافربری حامل ۴۰ مسافر، در جاده شوشتر - اهواز به دلیل اتصالی برق، طعمه حریق شد. ایوبی، مدیرعامل آتشنشانی شوشتر گفت: در پی وقوع این حادثه و اعلام به سازمان آتشنشانی، ماموران آتشنشانی در مدت شش دقیقه در محل حاضر شدند و کار اطفای حریق را در ۲۰ دقیقه انجام دادند. خوشبختانه این حادثه، تلفات جانی نداشت. به گفته وی، در این حادثه، اتوبوس کاملا در آتش سوخت و مقداری از وسایل مسافران نیز طعمه حریق شد.
زنجان – تاکستان: رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: راننده یک خودرو پراید در برخورد با یک کامیون کشنده جانش را از دست داد. سرهنگ علیاصغر شیرمحمدی افزود: رانندگی خودرو پراید را یک زن برعهده داشت که متاسفانه به علت انحراف به چپ با کامیون عبوری از نقطه مقابل برخورد و به علت شدت جراحات وارده در دم فوت کرد. این حادثه، حدود ۹۰ کیلومتری جاده ترانزیتی زنجان - تاکستان اتفاق افتاد.
دلیجان- اصفهان: سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: حوادث رانندگی در استان مرکزی، دو کشته و دو مجروح برجای گذاشت. سرگرد محمود خلجی افزود: این حوادث بر اثر وقوع یک سانحه رانندگی برون شهری در محور دلیجان- اصفهان و یک حادثه درون شهری در شهرستان آشتیان رخ داده است. به گفته وی، حادثه محور دلیجان - اصفهان بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون کشنده با یک دستگاه کامیون ولوو به وقوع پیوست که در این حادثه، سرنشین کامیون ولوو مجروح و پس از انتقال به بیمارستان، فوت کرد. راننده این خودرو نیز مجروح شد.
لینک خبر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6713
راههای شمال کشور در بن بست فقدان اعتبار یا اولویت گذاریها
در جریان مسافرتهای تعطیلات ۳ روزه پایان ماه مبارک رمضان، بار دیگر موضوع ظرفیت و کشش جادههای مواصلاتی کشور، خصوصاً محورهای منتهی به استانهای شمالی کشور، خبرساز شد.
حجم انبوه وسایل نقلیه عازم به شمال کشور، که اینبار از محاسبه و پیش بینیها فراتر رفت، مشکلات عدیدهای را موجب شد. انسداد کامل جاده چالوس برای ساعتهای متمادی به رغم یک طرفه شدن آن، مشکل ایجاد شده در تونل کندوان که منجر به ایجاد آسیبهای جدی تنفسی برای مسافران محبوس شده در آن شد، ایجاد ترافیک چند ده کیلومتری در آزادراه قزوین رشت و در محل بریدگی و انفصال آزادراه در منطقه منجیل، علاوه بر آنکه شمار کثیری از هموطنان را آزرد و موجب شد به جای داشتن چند روز تعطیلات آرامبخش، پس از یک ماه روزهداری در رمضان گرم و طولانی سال جاری، قسمت عمدهای از اوقات خود را در گرههای کور ترافیکی در جادهها سرکنند، منجر به مختل شدن زندگی عادی ساکنان بسیاری از شهرهای شمالی کشور نیز شد.
این وضعیت بار دیگر توجهات را معطوف سوالات کهنه و بیجواب در زمینه سیاستگذاریها و اولویتهای ایجاد زیرساختها در بخش راههای کشور کند.
برای اتصال مناطق مرکزی کشور به استانهای شمالی، در کنار راههای قدیمی موجود که با وجود بهسازی و اصلاح، به هیچ وجه پاسخگوی حجم عظیم مسافران نیست، طرح احداث دو بزرگراه، یکی به مقصد چالوس در استان مازندران و دیگری به مقصد رشت در استان گیلان پیش بینی شد که با نگاهی به وضعیت کنونی آنها، میتوان به اولویتهای کاری دست اندرکاران این بخش پی برد. با صرف نظر از قدمت بیش از چهل ساله آغاز مطالعات آزادراه تهران- شمال (چالوس)، بیست سال از تصویب اجرای این طرح و واگذاری اجرای آن به بنیاد مستضغفان گذشته و از اینجاده ۱۲۴ کیلومتری، تنها ۲۰ کیلومتر قطعه چهارم آن در سالهای اخیر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
آزادراه ۱۳۸ کیلومتری قزوین- رشت، به عنوان قسمتی از کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال-جنوب، که در مقایسه، وضعیت نسبتاً بهتری داشته است، پس از ۱۲ سال از آغاز عملیات احداث، در سال ۱۳۸۸ به صورت ناقص افتتاح شد و پس از گذشت بیش از ۶ سال، هنوز ساخت ۱۱ کیلومتر آن، حدفاصل منجیل و لوشان، بلاتکلیف مانده است و همین امر، گلوگاهی را در میانه این مسیر ایجاد کرده که در زمانهای پرتردد، موجب توقف و معطلی چندین ساعته مسافران میشود.
این درحالی است که توجه به اعتبارت تخصیصی در دو دهه گذشته در بخش راه و جاده و انجام پروژههای بزرگ ساخت آزادراه در کشور، نشانگر آن است که عدم اتمام پروژههای راهسازی در شمال کشور، بیش از آنکه محصول فقدان اعتبار و مشکلات فنی و حقوقی باشد، نتیجه اولویتبندیها در این حوزه است.
در این ارتباط میتوان به پیشرفت پروژه راه کربلا در غرب کشور اشاره کرد. این پروژه طی بیست و پنج سال گذشته با تکمیل آزادراه تهران- ساوه و همچنین ساوه- همدان، مجموعاً با طول حدوداً ۳۰۰ کیلومتر و تعریض کامل راه همدان- کرمانشاه و تبدیل آن به بزرگراه و همچنین یافتن سرمایهگذار خارجی برای ساخت آزادراه همدان- کرمانشاه و کرمانشاه- خسروی به طول مجموعاً ۴۰۰ کیلومتر که آخرین مراحل مطالعات خود را میگذراند، در مقایسه با وضعیت راههای شمال کشور، از موقعیت متفاوتی برخوردار است.
در این ارتباط میبایست گفت آیا گذشت بیست سال زمان که در بسیاری از این مدت، وضعیت اقتصادی کشور بسیار خوب و خزانه نیز پرپول بوده است، برای ساخت آزادراهی ۱۲۴ کیلومتری که موجب آسایش و حفظ جان میلیونها شهروند متقاضی سفر به مناطق شمالی کشور میشود، کافی نیست؟ مردم همانگونه که حق دارند برای دسترسی به امکان مقدسه و متبرکه، از راههای امن و راحت بهرهمند باشند، بهره بردن از مناطق سیاحتی و توریستی کشور، که از جمله مواهب الهی به این مرز و بوم است نیز از جمله حقوقی است که دولتها موظف به تإمین آن هستند.
امید است دولت یازدهم علیرغم شرایط نامناسب اقتصادی کشور که سرمایهگذاری در امور زیربنایی را با محدودیتهای جدی مواجه کرده است، خصوصاٌ در شرایط پس از برجام، با توجه ویژه به تکمیل پروژههای مذکور، تغییر نگاه دولت در چنین موضوعاتی را عملاٌ به مردم نشان دهد.
در این ارتباط به نتیجه رسیدن تلاشهای اخیر دولت در اتمام قطعه اول آزادراه شمال تا اوایل سال آینده، که با حذف مسیر پرترافیک محدوده کرج، موجبات کوتاه شدن ۶۰ کیلومتری مسیر تهران- چالوس خواهد شد، میتواند پیام مناسبی را به جامعه ارائه کند؟
فارس: رئیس پلیسراه شمال فارس گفت: با بررسی علت سقوط اتوبوس حامل سربازان که به کشته شدن ۲۰ سرباز و مصدوم شدن بیش از ۳۰ نفر انجامید، راننده به دلیل عدم کنترل وسیله نقلیه ۵۰ درصد، راهداری و شهرداری نیریز به علت عدم توجه به مقاوم نبودن معبر ۲۵ درصد و سهلانگاری شرکت مسافربری کرمان ۲۵ درصد به عنوان مقصران حادثه اعلام شدند.
شوشتر- اهواز: یک اتوبوس مسافربری حامل ۴۰ مسافر، در جاده شوشتر - اهواز به دلیل اتصالی برق، طعمه حریق شد. ایوبی، مدیرعامل آتشنشانی شوشتر گفت: در پی وقوع این حادثه و اعلام به سازمان آتشنشانی، ماموران آتشنشانی در مدت شش دقیقه در محل حاضر شدند و کار اطفای حریق را در ۲۰ دقیقه انجام دادند. خوشبختانه این حادثه، تلفات جانی نداشت. به گفته وی، در این حادثه، اتوبوس کاملا در آتش سوخت و مقداری از وسایل مسافران نیز طعمه حریق شد.
زنجان – تاکستان: رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: راننده یک خودرو پراید در برخورد با یک کامیون کشنده جانش را از دست داد. سرهنگ علیاصغر شیرمحمدی افزود: رانندگی خودرو پراید را یک زن برعهده داشت که متاسفانه به علت انحراف به چپ با کامیون عبوری از نقطه مقابل برخورد و به علت شدت جراحات وارده در دم فوت کرد. این حادثه، حدود ۹۰ کیلومتری جاده ترانزیتی زنجان - تاکستان اتفاق افتاد.
دلیجان- اصفهان: سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: حوادث رانندگی در استان مرکزی، دو کشته و دو مجروح برجای گذاشت. سرگرد محمود خلجی افزود: این حوادث بر اثر وقوع یک سانحه رانندگی برون شهری در محور دلیجان- اصفهان و یک حادثه درون شهری در شهرستان آشتیان رخ داده است. به گفته وی، حادثه محور دلیجان - اصفهان بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون کشنده با یک دستگاه کامیون ولوو به وقوع پیوست که در این حادثه، سرنشین کامیون ولوو مجروح و پس از انتقال به بیمارستان، فوت کرد. راننده این خودرو نیز مجروح شد.
لینک خبر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6713