بازدید سایت : ۱۷۹۲۷۴

بانک ها پرداخت تسهیلات مسکن ملی را متوقف کرده اند

متاسفانه مدتی است که بانک های عامل در اختصاص اعتبارات و پرداخت تسهیلات بانکی پروژه های مسکن ملی دچار مشکل شده اند.

بانک ها پرداخت تسهیلات مسکن ملی را متوقف کرده اند
تین نیوز |

سرپرست معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز اظهار کرد: متاسفانه مدتی است که بانک های عامل در اختصاص اعتبارات و پرداخت تسهیلات بانکی پروژه های مسکن ملی دچار مشکل شده اند اما قول هایی داده شده که با شروع دولت جدید این موانع رفع شده و بتوانیم پرداخت تسهیلات را با همان نظم و شکل قبلی ادامه دهیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کاوه احدی گفت: با توجه اینکه البرز یک استان مهاجر پذیر است؛ حوزه مسکن جامعه هدف زیادی در استان دارد. بخشی از متقاضیان، مهاجرانی هستند که از استان های دور و نزدیک به واسطه شرایط آب و هوایی و کار در شهرک های صنعتی به این استان می آیند. بنابراین مسکن سازی باید متناسب با این تیپ و با قیمت ارزان انجام شود.

احدی ادامه داد: همچنین به خاطر نزدیکی استان به پایتخت، سرریز جمعیت تهران و شاید گرانی بیش از حد مسکن در پایتخت که توان خرید را از بخشی از جامعه می گیرد، ساخت مسکن و پاسخگویی به نیاز جامعه را در استان بیشتر کرده است. از این جهت مجبور هستیم در بخش مسکن عادی سرریز استان تهران را به نوعی پوشش دهیم. در این بخش بنیاد مسکن کشور در گرمدره یک پروژه بزرگ ۲۸۰۰ واحدی را دست اجرا دارد که ۲۰۰ واحد آن در یک فاز توسط بنیاد مسکن البرز در حال ساخت و بارگذاری است.

وی گفت: ساخت یک پروژه نهضت ملی به ظرفیت ۱۶۰ واحد در شهرستان چهارباغ آغاز شده و مدیریت اجرای ۲۸۰ واحد مسکن در قالب گروه های ساخت خود مالکی نهضت ملی در اشتهارد را هم بر عهده داریم. همچنین ۹۶ واحد در قالب مسکن محرومین در اشتهارد درحال ساخت است. همچنین ساخت ۱۰۰ واحد در فردیس و ۵۳ واحد در شهرک وحدت هم به زودی آغاز خواهد شد.

وی درباره توجه به موقعیت جغرافیایی در ساخت و ساز مسکن های جدید گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، تامین آب و برق است. استان البرز از لحاظ تامین آب شرایط بحرانی دارد و در شهرستان ها این مشکل جدی تر است. از طرفی موقعیت و توپوگرافی برخی قسمت ها امکان ساخت با شرایط انبوه سازی را نمی دهد، به عنوان نمونه علی رغم نیازی که منطقه جاده چالوس و طالقان به ساخت مسکن دارد، به دلیل نوع اراضی، دسترسی و توپوگرافی منطقه نمی توان ساخت و ساز کرد.

 احدی بیان کرد: در برخی مناطق هم ممکن است به خاطر مشکلات زیرساختی امکان مسکن سازی نباشد و عملا به چند شهرستان محدود شویم. این مشکل در سطح استان البرز مثل سایر استان های کشور وجود دارد و ممکن است ساخت مسکن با نیاز قسمتی از آن خیلی تناسب نداشته باشد. اما اتفاقی که با این شرایط باید بیافتد این است که سرریز قسمت های دیگر استان را در دو سه نقطه جغرافیایی جمع بندی و جایگزین کنیم.

سرپرست معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن بیان کرد: تامین آب یک موضوع ملی است و نمی توان آن را انکار و یا آن را محدود به قسمتی کرد. اما ساخت مسکن مهر در گذشته تجربیاتی را در بخش زیرساخت ها به دنبال خود داشت که در مراحل بعدی استفاده از آنها بسیار سودمند بود. در مورد پروژه های نهضت ملی هم طبق دستورالعمل وزارتخانه، اولین اقدام تامین زیرساخت هاست. تقریباً جایی را نداریم که پروژه نهضت ملی و سایر پروژه های ساختمان سازی دولتی را تعریف کرده باشیم اما تمام زیر ساخت هایش بررسی نشده باشد.

وی یادآور شد: در واقع یکی از پیش نیازهای تصویب احداث شهرک مسکونی مواردی است که در شورای مسکن و شورای عالی شهرسازی مصوب و در آن بر تامین زیرساخت ها تاکید شده است. اما بر حسب تجربیات گذشته خوشبختانه در حال حاضر در رابطه با تامین و تناسب زیرساخت ها با مسکن سازی مشکلی به شکل قبل نداریم.

وی با بیان اینکه ۸۷۰۰ واحد مسکن مهر توسط بنیاد ساخته و تحویل شده است، گفت: بنیاد مسکن به عنوان اولین دستگاه اجرایی در سطح استان البرز بود که پروژه مسکن مهر خود را تکمیل و آخرین واحد آن را در سال ۹۴ به متقاضی تحویل داد. آخرین قسمت اقساط هم در سال ۹۵ پرداخت شد، یعنی پرونده مسکن مهر در بنیاد مسکن استان البرز تقریباً بسته شده است. به جز بحث صدرو اسناد که یک موضوع ملی بوده و سندها باید توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری و به خریداران منتقل شود، موضوع دیگری نمانده است.

احدی ادامه داد: اما در مورد نهضت ملی چالش های اعتباری وجود دارد، چون پروژه نهضت ملی پروژه هایی است که با آورده اعضا و تسهیلات بانکی ساخته می شود. متاسفانه مدتی است که بانک های عامل در اختصاص اعتبارات و پرداخت تسهیلات بانکی پروژه های مسکن ملی دچار مشکل شده اند اما قول هایی داده شده که با شروع دولت جدید این موانع رفع شده و بتوانیم پرداخت تسهیلات را با همان نظم و شکل قبلی ادامه دهیم.

وی گفت: به هر حال سایر هزینه های این پروژه ها هم باید از طریق اعضا و خریداران تامین شود، پس با توجه به اینکه مدت زمان محدودی برای ساخت این پروژه ها تعریف می شود، ممکن است مردم در تامین آورده دچار مشکل شوند. اما بنیاد مسکن سعی کرده پروژه هایی را که متولی ساخت آن است را با حداقل هزینه تصویب کند و پرداخت هزینه هایی چون نظام مهندسی یا مجری پروژه ، اختصاص ماشین آلات و استفاده از تخفیف شهرداری در زمان صدور پروانه را با مسئولیت خود و با حداقل قیمت تمام شده انجام دهد. این راه هایی است که بنیاد برای کم کردن هزینه تمام شده پروژه ها استفاده می کند تا بتوانیم مردم را صاحب خانه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.