بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

دولت با تمام قوا برای جلیلی کار می کند/ بدترین وضعیت تورم در دولت رییسی رخ داده است

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: گفته شده ما قانون اقدام راهبردی را قبول نداریم این اصلا درست نیست ما از اول گفتیم چارچوب قانون و سیاست رهبری را طی می کنیم امکان ندارد بگوییم قانون را اجرا نمی کنیم.

دولت با تمام قوا برای جلیلی کار می کند/ بدترین وضعیت تورم در دولت رییسی رخ داده است
تین نیوز

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: گفته شده ما قانون اقدام راهبردی را قبول نداریم این اصلا درست نیست ما از اول گفتیم چارچوب قانون و سیاست رهبری را طی می کنیم امکان ندارد بگوییم قانون را اجرا نمی کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مسعود پزشکیان در دومین مناظره از مناظره های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی گفت قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت آمریکا به برجام شد، علت مخالفت شما با این قانون چیست، گفت: قبل از اینکه وارد بحث شوم باید به نکته ای اشاره کنم در حرف های شب قبل این تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی خدایی نکرده بی احترامی کردم در حالیکه ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان و الگویی می دانم که اگر جوانان از او استفاده کنند و او را الگو قرار دهند خیلی از مشکلات را می توانیم با دید او حل کنیم. ایشان قهرمان ظلم ستیز در خارج و یار و یاور ستمدیدگان در  داخل بود؛ چه با حجابان و چه بی حجابان و چه مذهبی ها و چه غیرمذهبی ها.

پزشکیان افزود: گفته شده ما این قانون را قبول نداریم این اصلا درست نیست ما از اول گفتیم چارچوب قانون و سیاست رهبری را طی می کنیم امکان ندارد بگوییم قانون را اجرا نمی کنیم.

وی یادآور شد: یکی از بحث های قانون اقدام راهبردی این است که آمریکا تمام تعهداتش را انجام بدهد تا ما به تعهدات خود برگردیم این یکی از مشکلاتی است که باید راه حل برون رفت از آن را پیدا کنیم در این رابطه باید با کمیسیون امنیت مجلس و شورای عالی امنیت ملی جلسه بگذاریم و به نگاه و زبان مشترک خواهیم رسید.

هیچ حاکمیت و دولتی در تاریخ در درون قفس نتوانسته است به رشد برسد

وی تاکید کرد: فقط با یک گزینه وارد گفت وگو نخواهم شد. هیچ حاکمیت و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و شکوفایی برسد. مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشورهای منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشورهای دیگر.

پزشکیان اظهار داشت: لازمه این کار داشتن گزینه های مختلف و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوب های قانونی است. هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم ها را لغو کنیم یا نکنیم. این یک گفت وگوست؛ بستگی دارد که چه می دهیم و چه می گیریم. اول موضوع نگاه است؛ آیا می خواهیم مشکل مان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ معتقدم باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ حاکمیت و دولتی در تاریخ در درون قفس نتواستنه است به رشد برسد اول باید با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم. باید با دنیا ارتباط بر قرار کنیم.

اگر می خواهیم کشورمان را نجات دهیم، باید از بن بست در بیاییم

پزشکیان ادامه داد: لازمه این کار داشتن گزینه های در اختیار است با استفاده از کارشناسان و نخبگانی که در کشور هستند و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوب های قانونی است که باید این مسیر را تسهیل کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می خواهید تحریم ها را لغو کنید، ادامه داد: هیچ وقت قرار نیست که تحریم ها را لغو کنیم راه حل گفت وگو است اول ببینیم این ها چه می گویند و ما چه می گوییم و نمی گوییم که صددرصد می رویم کار را تمام می کنیم. اول این نگاه است که می خواهیم مشکل مان را با دنیا حل کنیم یا نه اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه های مورد نظر را داشته باشیم که به مصلحت کشور و جامعه ما است باید بتوانیم در اختیار داشته باشیم و باید از کارشناسان داخلی استفاده کنیم و باید راه برون رفت از این بن بست را در بیاوریم و یا می خواهیم در این بن بست بمانیم. من معتقدم که اگر می خواهیم کشورمان را نجات دهیم، باید از بن بست در بیاییم.

پزشکیان در واکنش به اظهارات جلیلی که می گفت چرا این کشور را قفس می نامید، گفت: یعنی با تحریم پرواز خواهید کرد؟

پزشکیان گفت: شما مدیریت خوانده ای؟ کجا را مدیریت کرده اید؟ شما پشت پرده و دولت در سایه بودید. مردم باید قضاوت کنند که چه کسی بر سر مردم بلا آورده است.

گروهی که می خواهند دنیا را تصرف کنند اف ای تی اف را قبول نکردند

وی افزود: آن چیزی که برداران ما می گویند غلط است درصد رشد فرق می کند پولی که دولت چاپ کرده دو برابر شده است. آمار معلوم است در بانک مرکزی مشخص است زندگی مردم معلوم است. مردم آیا می تواند خانه بخرید؟ گوشت بخرید؟ اگر وضعیت مشکل ندارد چرا نمی توانید زندگی کنید؟ چرا بازنشسته می آید او را کتک می زنند؟ وعده دادید که سفره مردم بزرگ شده و دو برابر شغل ایجاد می کنید درباره مسکن تازه مجوز دادند تا ۹۰۰ هزار مسکن بسازند. ۳ سال است تورم بالای ۴۰ درصد است. حقوق ۱۵ تا ۲۰ درصدی اضافه شد. اگر برنامه دارید برنامه را می دادید آقای رئیسی اجرا می کرد.

پزشکیان یادآور شد: مردم بگویید آیا دوره آقای خاتمی برنامه خوب بود یا نبود. بلد بودند این آقایان؟ ایشان در شورای عالی امنیت ملی رئیس بوده می گوید مدیریت کرده اما آدمی است که مدیریت نکرده ده نفر زیر دست او نبوده است. از او سوال کردم آیا آقای رئیسی برنامه دارد که اگر دارد این برنامه که می گویید شما آوردید چیست؟ آیا از نو می خواهید برنامه بنویسید؟ این حرف ها چیست که می زنید. برنامه که وجود دارد لطف کنید بگویید برنامه چیست.

وی افزود: من می توانم ۱۰۰ کتاب بیاورم و بگویم که برنامه است نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان از روند کاری ما دفاع کردند. اما یک عده دولت سایه تشکیل می دهند برای همه چیز تصمیم می گیرند بعد در تئوری همه حرف می زنند. درست است که دولت آقای خاتمی را با این حرف ها مقایسه کنید. یک گروهی می خواهند دنیا را تصرف کنند اف ای تی اف را قبول نکردند اگر این صحبت ها را قبول دارید روز جمعه به این افراد رای بدهید.

آن ها که از دیوار سفارت عربستان رفتند در ستاد چه کسی هستند؟

پزشکیان گفت: آن هایی که از دیوار سفارت عربستان رفتند در ستاد چه کسی هستند.

پزشکیان عنوان کرد: باز می خواهند با یک موضوعی که ربطی به کشور ندارد همه چیز را متوقف کنند.

وی خطاب به جلیلی گفت: این کسی که می خواهد رییس جمهور مملکت شود جلوی دیدگان مردم تهمت می زند که من ادامه دهنده راه روحانی و دولت ایشان هستم به افرادی که نیستند تهمت می زند و هیچ وقت هم حاضر به صحبت با آنها نیست. مردم عزیز کشورمان بدانند این روند و این نگاه یعنی این.

برنامه ریزی پشت درهای بسته در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نمی کند

پزشکیان ادامه داد: مردم عزیز شب گذشته شما دو مسیر با تفاوت های آن را دیدید سیاست گذاری از بالا و توسط گروهی محدود یا سیاست گذاری و برنامه ریزی با مشارکت و بهره گیری از خرد جمعی من برنامه ریزی آمرانه از بالا برای مردم را قبول ندارم. برنامه ریزی و سیاست گذاری باید با مشارکت کارشناسان باشد دستگاه های دولتی بخش خصوصی و کارگران و اندیشکده ها در این برنامه ها باید  مشارکت داشته باشند برنامه ریزی پشت درهای بسته توسط یک جمع محدود در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نمی کند من به این شیوه پایان خواهم داد چنانچه در بهداشت و درمان این کار را کردم.

وی ادامه داد: مردم آگاه ایران گام اصلی برای پیشرفت کشور رفع تحریم ها و تغییر در روش تعامل با جهان است من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد اما منتظر آن نخواهم ماند. تحریم به جای خود است اما همه مشکلات کشور از تحریم و آمریکا نیست. من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم.

پزشکیان گفت: من اصول مورد نظر خود را در اقتصاد بیان کرده ام و بیش ۱۴۰ اقتصاددان با گرایش های مختلف از آن حمایت کرده اند. من اقتصاد ایران را براساس تعامل با جهان حاکمیت قانون شایسته گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. مردم ایران مشارکت ما ناشی از فکر غلط مدیران غلط نخواهد بود فکر غلط یعنی اینکه چند روز در تبلیغ دیدید که یک نمونه آن این است که خیال کنیم می توانیم بدون رابطه با دنیا به رشد ۸ درصد برسیم. مدیر ضعیف یعنی اینکه فردی به مذاکره می رود نتیجه آن مذاکره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.

وی افزود: رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما سپهبد سلیمانی امنیت عراق را تامین کند اما بازار اقتصاد را به کسی دیگر بدهند. ما امروز با سه مشکل مواجه ایم فکر غلط، مدیرغلط و رابطه غلط و روز جمعه باید به این سه گانه غلط پایان داد. من به شما وعده رویایی نمی دهم شما را با قول دهی غیرعملی فریب نمی دهم. اما تعهد می کنم که متخصص ترین افراد را در اختیار بگیرم و تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیرم تعهد می کنم دخالت بی جای دولت در اقتصاد از بین ببرم من تعهد می کنم ارتباطات مالی بین المللی ایران را برقرار کرده و گسترش دهم تعهد می کنم برای رفع تحریم های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم.

آدم های در سایه به سفارت عربستان و انگلیس حمله کردند

پزشکیان ادامه داد: تعهد می دهم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض باشم. تعهد می دهم که هیچ خانواده ای نگران آینده فرزند خود نباشد. تعهد می دهم برای شما و برای ایران.  

وی گفت: مدیران نالایق و بی تجربه علت این وضعیت کنونی هستند. می گویند آدم های دور من بد هستند. دور شما کیست؟ کسانی که از سفارت عربستان بالا رفته و آن را آتش زده اند؟ مردم عزیز شما می دانید سفارت انگلیس و عربستان را چه کسانی گرفتند؟ قطعا گروهی که آقای جلیلی بهآنها حمله می کند نبودند اگر آنها بودند الان در زندان بودند. آدم های در سایه این کار را انجام دادند.  

پزشکیان گفت: آقای جلیلی می گوید شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که می خواهد رییس جمهور شود چرا تهمت می زند؟  

جلیلی گفت: آیا کسانی که دور شما هستند غیر از وزاری دولت روحانی هستند؟  

پزشکیان: بله خیلی ‎ها غیر این افرادی هستند که شما می گویید.  

جلیلی دیروز قافیه را در مناظره باخته و الان چهار دقیقه تهمت می زند

پزشکیان گفت: این آقا حرف هایی زده است که باید جوابشان را بدهیم این جسارت کرده است. دیروز قافیه را در مناظره باخته است و الان چهار دقیقه تهمت می زند. آیا آقای جلیلی جواب سوال شما را داده است؟ اجازه دهید من جواب بدهم. من حزبی نیستم و این را گفتم. فردی که امروز جلوی دیدگان مردم مثل آب خوردن به من تهمت می زند فردا رئیس جمهور شود چه کلاهی به سر مردم خواهد گذاشت؟ من ۶۰۰ خانه بهداشت را با مشارکت مردم به نام ۶۰۰ شهید ساختم. من بر اساس حزب بالا نیامدم. من بر اساس رای مردم آمدم. من حزبی و جناحی نیستم.

 جلیلی افزود: این چه دروغی است؟ جوان کشور از شما انتقاد می کند، او را تحقیر می کنید.

پزشکیان گفت: امروز گروه آقایان قالیباف و شهید رئیسی با من کار می کنند. راه من راه علی است. مسیری که حضرت علی به مالک اشتر گفته است. شاخص مردم هستند. مردم در همین دوره اول انتخابات ۶۰ درصد نیامدند و ۴۰ درصد رای دادند. مردم با ما مشکل داردند و اگر این دولت بیاید مشارکت به ۲۰ درصد خواهد رسید. اگر کسی با مسکن مهر مخالفت کرده است به من چه ربطی دارد؟ من چه زمانی با مسکن مخالفت کردم؟ مردم امشب بدانید چه گروهی می خواهد بر شما حاکم باشد.

پزشکیان در اعتراض به اظهارات جلیلی گفت: ایشان گفتند من حزب هستم، به من تهمت می زنند.

پزشکیان اظهار کرد: می دانید مشکل ما کجاست؟ مدیریت هایی که در زمان عملکردشان به یک عده انگ می چسبانند. ایشان راحت جلوی چشم مردم به من می گوید تو حزب هستی و تو ضد مردم هستی، منی که همیشه با مردم هستم.

استانداران و فرمانداران این دولت برای رای آوری جلیلی کار می کنند

پزشکیان  گفت: مردم عزیز بدانید آقایی که می خواهد فردا رئیس جمهور شود؛ الان دولت استاندارانش و فرماندارانش برایش کار می کنند و بعضا برای رأی دادن افراد را تهدید می کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص افزایش قیمت بنزین که در جلسه ای با دانشجویان گفته بود باید آزاد شود بیان کرد: جلسه دانشجویی نیست، حاکمیتی است. ما پِرت انرژی داریم و این انرژی را پولداراها مصرف می کنند و هزینه این را آدم هایی می دهند که بنزین یا برق مصرف نمی کنند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است عادلانه باشد این یارانه باید به همه داده شود. به آن کسی که مصرف نمی کند هم باید بدهند. بدون کارشناسی و گفت وگو با مردم نباید افزایش قیمت بنزین رخ می داد. اما نمی شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند. باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.

نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره مردم را کوچک کنیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم دولت نبودم در یک جلسه دانشجویی بیان شد. نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهیم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم.

وی با بیان این که باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم، اظهار داشت: نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم. باید سوبسید را به اقشار آسیب پذیر بدهیم و از امثال من حداقل پول مصرف اضافه را بگیریم. پول واقعی را بگیریم.

موضع من درباره بورس آن چیزی است که آقای عبده گفته است

پزشکیان در پاسخ به این سوال مجری برنامه که در دوران مسئولیت آقای طیب نیا در زمان آقای روحانی نرخ بهره بالا، آسیب زیادی زد و باعث شد ناترازی بانک ها شدت بگیرد. با توجه به اینکه از نظرات کارشناسان خود استفاده می کنید آیا رویکرد دولت شما متفاوت از دولت روحانی خواهد بود، گفت: دولت آقای روحانی به من چه ربطی دارد؟ آنچه من گفتم چیزی بود که نگاه من است. اگر قانونی باید اجرا شود و اگر طرحی دارند چرا در دولت شهید رئیسی اجرا نشد؟ ما باید کاری کنیم که مردم تحت فشار نباشند. ما نزدیک ۵ میلیارد دلار پول به بورس می دهیم. موضع من درباره بورس آن چیزی است که آقای عبده گفته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مربوط به یک نفر نیست، گفت: اقتصاد مجموعه ای از اقتصاددانان است که باید دید درباره مشکل چه اطلاعاتی داشته باشند و بعد از بررسی چه نسخه ای برای حل مشکل ارائه کنند. اصولا دولت نباید در قیمت ها دخالت کند. نباید به تولیدکننده بگوید چه چیزی تولید کند. آقای عبده درباره بورس دیدگاهی ارائه کرده است. اگر این دیدگاه غلط است مردم بگویند اشتباه است. در دولت من پول مردم از بورس جدا نخواهد شد و دولت پول مردم را جدا نخواهد کرد دولت در قیمت گذاری دخالت نخواهد کرد. اگر این کارها صورت بگیرد بی ثباتی ایجاد می کند. از نظر تخصصی آن چه که گفته شد، اقتصاد بهداشت، درمان، اقتصاد صنعت و بورس با هم فرق دارند. ما از کارشناسان متخصص هر حوزه استفاده خواهیم کرد تا ناترازی بانک ها را حل خواهیم کنیم. حل مشکل بورس ساده نیست. اگر مشکلی را حل نکنیم موج تحریم بر روی بورس نیز تاثیر دارد.

در زمان نوشتنِ قانون اساسی ادعا کردیم مملکت را گلستان می کنیم اما نکردیم

پزشکیان در پاسخ به سوالی در مورد سیاستِ یارانه‎پردازی خود و اینکه آیا قصد حذف یارانه ی برخی از دهک ها را دارد یا خیر، گفت:  من اعتقاد دارم در جمهوری اسلامی هیچ انسانی نباید گرسنه باشد، ما طبق قانون باید مسکن درست می کردیم و درمان و آموزش را  رایگان تامین می کردیم. در جامعه ای هستیم که خیلی ها مجبور به گدایی کردن هستند. این ها وظیفه ی حاکمیت بود و در قانون اساسی وجود دارد.  

وی گفت: من می گویم باید مشکل را هر طور که می توان حل کرد. نباید بگذاریم کسی بی خانمان باشد و از بهداشت و درمان و آموزش بی بهره بماند. در زمان نوشتنِ قانون اساسی ادعا کردیم مملکت را گلستان می کنیم اما نکردیم.  

پزشکیان گفت: طبیعی است که من نباید یارانه بگیرم و باید یارانه را به فردی که نیازمند است داد. خیلی ها امروز برای نان قرض می گیرند. نمی گذارم در دولت من کسی محروم و گرسنه باشد. روش من این است که از پولدار می گیرم و به بی پول می دهم. اولین قدم برای این کار شناسایی است. باید نقشه راه را شناخت.  در حال حاضر به همه یارانه می دهند. باید بدانیم به چه کسانی باید یارانه داد و از چه کسانی باید یارانه را گرفت، باید داده درستی در این رابطه داشته باشیم.

آدمی که می گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می کنم توهم نداشت یا داشت؟

مجری خطاب به پزشکیان گفت: من درباره ۴۵ هزار تومان یارانه اشاره کردم که شما فرمودید کمر اقتصاد را خرد کرده است در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در قم گفته شده است.

پزشکیان خطاب به مجری گفت: خبرنگاران معمولا سر و ته جمله را قطع می کنند من موضعم روشن است. از این رسانه ها تا دلشان بخواهند حرف می زنند. اول باید موضوع را در جغرافیا و متن در بیاورید چون من موضعم روشن است.

پزشکیان خطاب به مردم گفت: آقای جلیلی اطلاعات غلط می دهد به مردم.

جلیلی گفت: کدام اطلاعات غلط بود؟

پزشکیان با اشاره به یک جدول گفت: آدمی که می گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می کنم توهم نداشت یا داشت؟ می گوید می خواهد سبد بدهد با چه پول و منابعی؟ من هم خواهم داد اما به چه گروهی و با چه منابعی و چگونه؟

جلیلی گفت: آن را من خواهم گفت. شما می گویید تازه می خواهید بررسی کنید.

پزشکیان گفت: مردم عزیز تورم در دولت رییسی ۴ سال است بالای ۴۰ درصد است.

جلیلی گفت: این رقم از چند درصد به چند درصد رسیده است، من عین بالعین.

من هم می توانم وعده بدهم و بعدا نتوانم عمل کنم

پزشکیان گفت: آمار می گوید ۴۳ درصد اما بانک مرکزی می گوید ۵۲ درصد است بدترین وضعیت تورم در این دولت بوده است. این هم آمار رشد تورم ها است. مردم عزیز شما ببینید سفره هایتان  با ده برابر کردن یارانه ها خوب شده است؟ اگر شده پس حق با ایشان است و به ایشان رای بدهید اگر بدتر شده است همین الان هم با شما صادق نیستند. ایشان حرف هایی می زنند که اجرا نخواهد شد و وعده می دهند. مانند این است که من بگویم در کل مملکت فردا به همه مردم فلان امکانات را خواهم داد.

مجری گفت: یکی از موضوعات مهم که مطرح است قیمت مسکن و اجاره مسکن است که تناسبی با توان مالی جامعه ندارد و بخش زیادی از درآمد سالیانه مردم را به خود اختصاص می دهد هر دو شفاف و روشن در مورد مسکن صحبت کنید. بازهم وقتی که به اظهارنظر اطرافیان جنابعالی (پزشکیان) نگاه می کنیم یکی از اعضای ستاد جنابعالی که قبلا وزیر هم بوده است گفته اند که دخالت دولت در بحث اجاره نشینی باعث فساد می شود قانون ساخت یک میلیون مسکن در سال را اعلام کرده است برنامه دولت جنابعالی برای ساخت مسکن و اجاره نشینی چیست؟

پزشکیان گفت: برنامه من اجرای قانون است چیزی که قانون گفته است. وقتی می گویید طرفداران من در میان طرفداران من هم چپ است هم راست اعم مذهبی و گاهی آدمی که نماز نمی خواند بنده قانون را اجرا می کنم آنچه را که از نظر قانونی در اختیار باشد اجرا می کنم. دولت شهید رییسی اعلام کرده بود یک میلیون مسکن درست می کند اما منابع آن را نداشتند. این وضعیت مسکنی که وجود دارد این است که کل مجوزهای مسکن که در زمان شهید رییسی داده شده است هیچ فرقی با قبل از آن ندارد.

وی یادآور شد: وعده داده اند اما نتواستند اجرا کنند من هم می توانم وعده بدهم و بعدا نتوانم عمل کنم این همان حرف هایی است که می گوییم اله می کنیم اما بعد نمی کنیم. آن موقع می گفتند یک میلیون مسکن می دهیم یک میلیون شغل ایجاد می کنیم این هم وضعیت تورم ما است. بنده هر چه قانون است را اجرا می کنم. یعنی نمی شود سالیانه یک میلیون مسکن ساخت من آنچه در حد توانم هست را اجرا خواهم کرد. راه برای حل مشکل مسکن دیده شده است. در سیاست های کلی مقام معظم رهبری طرح آمایش سرزمین دیده شده است بنابرابن راه حل بوده است اجازه ندهیم شهرها بزرگ شوند بنابراین این راه بوده است که روستاها توسعه پیدا کند که حاشیه نیشنی داشته باشیم و دقیقا مجبور شویم مسکن درست کنیم.

اگر آمایش سرزمین را رعایت نکنیم به فاجعه می رسیم

پزشکیان گفت: باید آمایش سرزمین و توسعه را به شکل متوازن پیگیری کنیم. با وضعیت کنونی، تهران در سال های نه چندان دور، با مشکل آب و اتمام منابع زیر زمینی و نشست زمین مواجه می شود که اگر آمایش سرزمین را رعایت نکنیم به فاجعه می رسیم.  

وی ادامه داد: دولت باید حقوق کارگران و کارمندان را مطابق تورم افزایش دهد. سیاست ما باید به گونه ای باشد که یک فرد بتواند برای سال دیگرش هزینه اجاره خانه را پرداخت کند. تورم  باعث می شود قیمت اجاره خانه بالا برود و تورم را دولت ایجاد کرده است. وقتی دولت ها بر اساس تورم حقوق نمی دهند، مشکل ایجاد می شود.  

پزشکیان گفت: باید بستر مشکلات را دید و مشکل را در این بستر حل کرد. ما اگر بتوانیم جلوی تورم را بگیریم و حقوق را متناسب با تورم اصلاح کنیم، می توانیم مشکل را حل کنیم. برای کاهش تورم راه حل وجود دارد.

با این حقوقی که به کارمندها می دهیم صد سال دیگر هم در تهران نمی توانند خانه بخرند

پزشکیان با اشاره به اینکه در ابتدا باید پاسخ اظهارات سعید جلیلی را بیان کند، با ارائه آماری از وضعیت مسکن در دولت شهید رئیسی گفت: اگر طرح مسکن اجرا شود و زمین ها داده شود، با این حقوق هایی که کارمندها دارند و باید برای یک خانه صد متری یک میلیارد پرداخت کنند، چگونه ممکن است صاحب مسکن شوند؟ من می گویم به جای سالی یک میلیون مسکن اگر بعد از ۸ سال این دوستان یک میلیون مسکن با این روش می ساختند هم کار مهمی کرده بودند. چرا به مردم راست نگفتند؟ ما قانون داریم چرا اجرا نمی کنند؟ من وزیر بودم و می دانم در حالیکه قوانین وجود دارد متأسفانه این قوانین اجرا نشد.  

وی افزود: تا منابع برای این مسکن ها گذاشته نشود، هیچ دولتی نمی تواند کاری انجام دهد. منابع لازم از کجا می آید؟ اگر حقوق کارمند را درست بدهند او می تواند زمین بخرد اما با این حقوقی که به کارمندها می دهیم صد سال دیگر هم در تهران نمی توانند خانه بخرند.

باید ارز را تک نرخی کنیم

این نامزد ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره عدم توافق احتمالی برای حذف تحریم ها و راه حل موجود در این شرایط برای تثبیت قیمت ها اظهار کرد: درباره قیمت ها بارها صحبت کردیم و اعلام کردیم، تورم علتش دولتی است که پول را از جیب مردم برمی دارد؛ دولت بزرگ می شود، ناترازی ایجاد می شود. اگر ما بتوانیم ارز وارد مملکت کنیم و صادرات داشته باشیم می توانیم جلوی تورم را تا حد زیادی بگیریم و فشار را از روی مردم برداریم. در موقعی که تحریم وجود دارد، نهایتا قیمت ها زیاد می شود، گرانی باعث می شود که دولت دست در جیب مردم ببرد، ما کاری که می توانیم بدون در نظر گرفتن حذف تحریم ها داشته باشیم راه حلش حذف ناترازی در انرژی، گاز، ارز و مدیریت است.

وی گفت: به هر کسی ارز ترجیحی می دهند رانت است، ما باید ارز را تک نرخی کنیم. رانت را با تک نرخی کردن از بین می بریم، باید بازار را آزاد بگذاریم و دولت دستور را بردارد. مشکل اینجاست که دولت در بازار دخالت می کند؛ سوبسید باید در دارو و کالاهای اساسی مردم باشد و باقی را بازار خودش تنظیم می کند و این بحثی است که خیلی از کارشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند.

مجری  در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهم که نظر دو نامزد را می خواهم بدانم بحث واردات خودرو است. موضوع واردات بحث روز کشور ما شده است آقای پزشکیان شما با واردات خودرو موافقید یا مخالف ارز آن را از کجا می اورید؟

مردم را از زندگی ساده ای که باید بکنند، محروم کرده ایم

پزشکیان گفت: ما آمده ایم بازار را بسته ایم در زمانی که وزیر بوده ام واکسن را وقتی تولید می کردیم دولت قیمت گذاری می کرد و می گفت باید با این قیمت بفروشید اگر ما تولید نمی کردیم باید صد برابر قیمت خرید می کردیم دولت اجازه نمی داد ما در واکسن رقابت کنیم مغزها و استعدادها را با حقوق کم در سیستم نگه می داشته اما مرزها را بسته بود و به اسم بازار آزاد جنس هایی را تولید و وارد بازار می کرد با قیمت های آنچنانی و با کیفیتی که الان می بینیم اگر بازار آزاد است می گذاشتند واکسن هم آزاد باشد و این یکی را هم آزاد می کردند واکسن که مزیت بود. قیمت گذاری می کردند ماشین که مزیت ما نیست. همین ماشین را بفرستیم خارج با نصف این قیمت هم نمی خرند اما مرزها را بسته ایم.

وی ادامه داد: الان هم قانون وجود داشته است که نگذاشته اند البته می گفتند که ماشین دست دوم وارد کنیم ما به کجا رسیده ایم که الان رضایت می دهیم بیاید اما نمی گذارند بیاید. خیلی آدم ها دلار دارند اگر اجازه بدهید آنها هم که وارد می کنند. چرا نمی گذارند آن هایی هم وارد می کنند دست عده ای رانت خوار است همه این ماشین ها را از چین وارد کرده اند قیمت همان مملکت را نگاه کنیم اینجا چند برابر می فروشیم وقتی پول می دهیم به مردم پول ایرانی می دهیم اما وقتی می گوییم جنس خارجی بخرید خودمان آن را ده برابر می کنیم مردم را از زندگی ساده ای که باید بکنند، محروم کرده ایم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که شما واردات خودرو را آزاد می کنید، گفت: واردات خودرو با آن ارزهایی که آن ها دارند باید آزاد شود بیاید در این مملکت.

پزشکیان ادامه داد: اگر شما رقابت را باز و اجازه واردات ماشین را بدهید، بازار می تواند خود را تنظیم کند. ما باید ارز کالاهای اساسی و دارو را تامین کنیم و در باقی موارد باید اجازه دهیم بازار خود را تنظیم کند و ما نباید دخالت کنیم. دولت باید دست از دخالت و قیمت گذاری بردارد. 

مردم مشکل ندارید بروید به این گروه رای بدهید

پزشکیان درباره اینکه در برنامه وی درباره ناترازی صندوق بازنشستگی کشور که به ایجاد نهاد تنظیم گر اشاره شده است، گفت: من اسم نمی برم از کارشناسان شما. مردم می فهمند و می دانند این کارشناسان شما چه کسانی هستند.

وی افزود: قدم اول این است که دغدغه های شما در سیستم دولتی نگرانی نداشته باشند. آیا به شما خدمت کردند؟ ما باید کاری انجام دهیم تا هزینه سلامت برای بازنشستگان به هیچ وجه وجود نداشته باشد. بر اساس تورم حقوق اینان را افزایش دهیم. ما باید با تسهیلات مسافرت و گردش را به این ها تخصیص دهیم. تا از حداقل باقی مانده عمرشان لذت ببرند. مجموعه نیازها را باید یک به یک ببینیم سلامت آنان را بررسی کنیم. یکی از موضوعات ما رفاه است، یکی دیگر درباره صندوق بازنشستگی است اما با توجه به سومدیریت نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد پول می دهند اما توجهی نشده است. باید کنترلی بر سرمایه آنان صورت بگیرد. باید درباره کارخانه ها، شرکت ها و ساختمان هایی که در اختیار بازنشستگان است طوری که مدیریت کرد که به بهره وری برسد. ما باید سرمایه موجود را تنظیم گری کنیم تا تضعیف نشویم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد تورم دولت است. مهم ترین کار این است که ادارات ما بیشتر از نیم ساعت کار نمی کنند. باید از کاردان و کارشناس استفاده کرد و باید از آدم ها و مدیران توانمند استفاده کنیم تا در چارچوب از آنها استفاده کنند. ما نیرو داریم. باید کنترل هزینه دولت را انجام دهیم. یک موضوع دیگر پرداخت عملکرد است. یعنی کار انجام شد پول پرداخت شود و نه آنکه کار انجام نشد پرداخت شود و بعد برای دولت هزینه بگذارد. پرداخت باید بر اساس عملکرد باشد. آقای دکتر می گوید برنامه دارد کارشناس دارند. کدام بنگاه این پول را برای پروژه بهداشت و درمان آورده است؟  می گویند برنامه دارند بعد در دانشگاه با چند عضو هیئت علمی می نشینند برنامه می نویسند. این توهمی بیش نیست. با چهار هئیت علمی نمی شود برنامه نوشت.

وی افزود: روش ساخت برنامه را بگویند. روش ارزیابی برجام را بگویند. روش ارزیابی برنامه را بگویند. اینان می گویند سواد ندارم.  من جزو نفرات اول کشور بودم. در دوره مدیریت، در سوئیس، امریکا، انگلستان و اندونزی دوره دیده ام.  حرف هایی که ایشان می زند هیچ کدام مبنای علمی ندارد. مردم این افراد می گویند در دوره آقای روحانی تورم ۸۰ درصد بود اما در دولت رئیسی ۶۰ درصد بود. تورم شاخص دارد و باید تطییق کرد و باید دید در کدام مورد تورم وجود دارد. مردم می فهمند اگر مردم مشکل ندارد بروید به این گروه رای بدهید. اگر مشکل دارید به این گروه رای ندهید.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی گفت: من بدون پول کار کرده ام و زندگی کرده ام، همه پول ها را شما گرفته اید، چرا نخبگان فرار می کنند؟

پزشکیان تأکید کرد: من این را نگفتم، من بدون پول کارنامه دارم شما بدون پول کاری نکردید.

پزشکیان گفت: من در این باره در دانشگاه هاروارد و در تایلند دوره دیده ام.

خیلی از ستادهای شهید رئیسی و قالیباف برای ما دارند کار می کنند

وی در ادامه در پاسخ به پرسش مطرح شده در این بخش مناظره گفت: حالا به موضوع سوال بپردازیم، امروز، روز خانواده و تکریم بازنشستگان است که واقعاً ستونهای خانواده هستند. این روز را تبریک عرض کنم و دست همه آن ها را میفشارم، تکریم بازنشستگان وظیفه دولت است. نکته دوم اینکه در این روزها بارها از من سوال کرده اند که چرا همسانی حقوق را انجام نمی دهید. بحث من دقیقاً این است که وقتی گفته می شود همسانی حقوق، بلافاصله که منابع و درآمدش از کجا تأمین می شود. اگر شما باید جلوی فساد را بگیرید، در همین سازمانهای بازنشستگی بروید ببینید چه کسانی حقوقهای نجومی می گرفتند درحالیکه بازنشسته ما مشکل داشت. مبارزه با فساد باید امتداد پیدا کند. نکته دوم این است که اگر دولت می خواهد به بازنشستگان رسیدگی کند یکی از بحث ها موضوع بدهی های دولت به صندوق هاست که باید به شکل مناسبی دنبال شود.

پزشکیان بیان کرد: من جزو هیچ حزبی نبوده ام و نیستم و کارهایی که در استان خودم انجام دادم بر اساس علم مدیریت بود. کارهایی انجام دادم که از سازمان بهداشت جهانی آمدند و به واسطه همین کارها در دولت آقای خاتمی معاون سلامت شدم چون کار کارشناسی انجام دادم. آقای خاتمی علیرغم این که من جزو حزب شان نبودم آنقدر شخصیت داشت با وجود آن هم آدم در تهران من را وزیر کردند.

وی افزود: موقعی که یک آدم اینقدر نداند که یک پزشک بدون توانمندی مدیریت نمی تواند کار کند باید برود دوره ببیند. من نه بی سوادم، نه عضو حزبی هستم و نه خودم را از مردم جدا کردم. من عضو حزبی نیستم. من مقتدایم حضرت علی (ع) است. تهمت می زنند که دولت چندم فلانی هستم. خیلی از ستادهای شهید رئیسی و قالیباف برای ما دارند کار می کنند و آمده اند.

گردنم را در مقابل حرف هایم گرو می گذارم

پزشکیان گفت: برای ایران فرصتی در راه است و فرصتی برای بازگشت به مردم و شنیدن پیام تحول و  دوری از وضع خطیر موجود من برای کوتاه کردن دامنه های تبعیض، تحقیر و تحریم به میدان آمده ام. من  نیامده ام که خطری برای ایران شوم من آمدم تا حکومت صداهایی را که شنیده نشده است را بشنود آمدم تا با تفاهم و وفاق ملی سخنگو و پیگیر خواست همه محرومان و طرد شدگان باشم. من ادامه وضع موجود و نادعادلانه کنونی را خطربار و برای مردم غیرقابل تحمل می دانم. باید با هم نگذاریم که ایران روز به روز ناتوان تر  و ملت شریف و عزیز آن فقیر تر شوند. من این روزها گفتنی های بسیاری را گفته ام و ناگفتنی فراوانی مانده است اگر با رای اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته های شما خواهم بود و همچنان در این راه دروغ نخواهم گفت. رای شما حق شما است و انتخاب شما تکلیف سنگینی برای من خواهم بودبرای من است گردنم را در مقابل حرف هایم گرو می گذارم.

بسیاری از زنان از صندوق رای کنار کشیدند چون نمی خواستند مشارکت شان را مصادره به مطلوب کنند

وی ادامه داد: با شما هم گفتنی هایی دارم با آن هایی که نیامدند با  زنان بزرگوار و دختران و پسران عزیز و اقوام و پیروان مذاهب و معلمان، روستاییان و کشاورزان و کارگران و اصنافِ نگران با کارمندان زحمتکش دولت و شرکت های بخش خصوصی با مدافعان محیط زیست با اهالی گرانقدر اندیشه و دانش و گرانقدر هنر، نیروهای نظامی و انتظامی جانباز و ایثارگران و خانواده های معزز شهدا، معلولان و سالمندان و بازنشستگان و با ایرانیان دور افتاده از وطن. همه دیدید که در مرحله اول انتخابات حدود ۶۰ درصد مردم نیامدند این پیام معنا دارد برای حکومت و جامعه و جریان های سیاسی من صدای این تردید و نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می شنوم.

پزشکیان گفت: مردم از وضعیت معیشت خود به ستوه آمده اند به وضعیت اداره امور معترضند از آینده بهتر ناامیدند از تبعیض تحقیر و فساد ناکارآمدی به جان آمده اند غالب شهروندان از داشتن یک زندگی معمولی و بی دغدغه محروم شده اند و حقوق قانونی شان و خواسته های قدیم و جدیدشان در عرصه های مختلف نادیده گرفته شده است بسیاری از زنان از صندوق رای کنار کشیدند چرا که نمی خواستند مشارکت شان را مصادره به مطلوب کنند.

وی افزود: من از شما می خواهم که برای ایران روزجمعه به صحنه بیایند و انتخاب کنید برای من همه شهروندان محترم هستند چه آنان که رای داده اند و چه آنان که رای نداده اند همه ایرانی اند و ایران از آن همه ایرانیان است. مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصتی دیگر برای ایران است که فقط با شما شدنی است. خاک پای ملت ایرانی مسعود پزشکیان.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.