◄ تفاهمنامه احداث راهآهن برقی اصفهان- اهواز با گروه مپنا امضا شد
تفاهمنامه احداث راهآهن دو خطه برقی اصفهان – اهواز، به طول 510 کیلومتر امضا شد. بخش بسیاری از مسیر این راهآهن از مناطق کوهستانی عبور خواهد کرد.
تفاهمنامه احداث راهآهن دو خطه برقی اصفهان – اهواز، به طول 510 کیلومتر امضا شد. بخش بسیاری از مسیر این راهآهن از مناطق کوهستانی عبور خواهد کرد.
به گزارش تیننیوز، تفاهمنامه احداث راهآهن برقی اصفهان – اهواز، توسط "عباس علیآبادی" به نمایندگی گروه مپنا و "خیراله خادمی" به نمایندگی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امضا شد. این تفاهمنامه را "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی نیز امضا و به تایید رساند.
بر اساس مفاد تفاهمنامه، گروه مپنا مسئول اجرای کامل پروژه به صورت مهندسی - تدارک و ساخت - نصب و اجرا (EPC) و نیز تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس خارجی و منابع مالی داخلی است. هزینه احداث این پروژه به عنوان یکی از طرحهای اولویتدار و محورهای استراتژیک حمل و نقل ریلی کشور، حدود سه میلیارد یورو برآورد شده است.
"انتقال 40 درصد بارهای عبوری و 50 درصد مسافران منطقه از جاده به راهآهن، تقویت ارتباط استراتژیک شمال - جنوب کشور و کاهش تقاضای حمل بار در محور گلوگاهی درود – اندیمشک،
ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات جادهای منطقه با کاهش تردد وسایل نقلیه سنگین جادهای، توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال، توسعه صنعت فولاد استان خوزستان با حمل ارزان و سریع سنگ آهن از معادن مستقر در مرکز کشور و کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوای منطقه" از جکله اهداف کلیدی و منافع ملی احداث راهآهن دو خطه برقی اصفهان – اهواز محسوب میشود.
از قديم گفتن كه سنگ بزرگ نشانه نزدنه.
اگر مپنا پول دارد طرحهاي مهم و نيمه كاره را كمك كند كه تكميل شوند مثل خط دوم سنگان به بافق يا راه آهن آستارا و مسير ميانه تبريز يا راه آهن ...
هرچند مشكل راه آهن ايران كمبود خطوط نيست بلكه بيشتر مشكل مديريتي و نرم افزاري است و هر روزه پولهاي كم را صرف سخت افزار و زيربنا مي كنيم ولي بهره وري از امكانات را نه در حد كشورهاي پيشرفته كه حتي در ميانگين جهاني نداريم. نه اينكه نتوانيم بلكه وقتي افرادي با ديدگاه هاي سنتي تمام شركت راه آهن را قبضه كرده اند و مجالي براي تفكرها و سيستم هاي مهندسي و مديريتي روز رايج در راه آهن ها را براي ورود به صحنه كشور نمي دهند و اصلا خصوصي سازي را باور ندارند بلكه قصد دولتي كردن همه چيز را دارند چگونه مي توان پيشرفت كرد؟ به اعتقاد من اگر يك درصد رقم راه آهن اصفهان اهواز براي مهندسي ارزش سيستمهاي رايج در راه آهن ايران مصرف شود، بهره وري راه آهن ايران را مي توان در مدت يكسال ده درصد اضافه كرد و استمرار پنج ساله ارتقاي بهره وري مي تواند اقتصاد ريلي را دگرگون كند و اگر مجال به بخش خصوصي براي تحرك و مشاركت جدي داده شود، ديگر لازم نيست راه آهن اصفهان اهواز را با پول وام به صورت قرضي بسازيم بلكه سرمايه گذار در راه آهن هاي پر ترافيك مانند اين طرح خودش سرمايه گذاري خواهد كرد.