بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
مدیرعامل گروه مپنا در مراسم روز مهندسی:

◄ نوآوری ضرورتی برای توسعه کسب و کارهاست

مدیرعامل گروه مپنا در رویداد «بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی» خلاقیت و نوآوری را جزء جدایی ناپذیر مهندسی و ضرورتی برای توسعه کسب و کارها دانست.

 نوآوری ضرورتی برای توسعه کسب و کارهاست
تین نیوز |
مدیرعامل گروه مپنا در رویداد «بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی» خلاقیت و نوآوری را جزء جدایی ناپذیر مهندسی و ضرورتی برای توسعه کسب و کارها دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از گروه مپنا ؛ مراسم بزرگداشت روز مهندسی، روز دوم اسفندماه 1402 در شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران با حضور مدیرعامل، جمعی از مدیران و مهندسان گروه مپنا برگزار و در بخشی از برنامه، مستند تصویری دستاوردهای گروه مپنا در حوزه مهندسی پخش شد.

در این رویداد، محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: در مپنا از سطح کلی پروژه به سطوح جزئی تری مثل محصولات و قطعات که می رسیم، مهندسی نقش اساسی تری ایفا می کند؛ اما در همه این سطوح، خلاقیت و نوآوری مهم تر از سایر مسایل است.

مهندسی و توسعه اقتصادی

مدیرعامل گروه مپنا در خصوص توسعه اقتصادی ایده های مهندسی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد رو به پیشرفت داشته باشیم، مهندسی در آن بسیار مهم است و به جز توان تحلیل، شرط کافی آن خلاقیت و نوآوری است. در همه این سطوح، امکان نوآوری و امکان توسعه اقتصادی همراه هم و ضروری است و کشور ما به این هم افزایی نیاز دارد. البته با وجود رشد اکوسیستم دانش بنیان در کشور شرایط برای توسعه خلاقیت و تبدیل آن به درآمد، بیشتر شده است.

وی افزود: ما در گروه مپنا باید نوآوری را حداکثری کنیم . هم در آمار ابداعات و هم خروجی آن که تبدیل به درآمد برای بنگاه و ثروت برای کشور می شود. در واقع از مهندسی انتظار می رود با سایر دیسیپلین ها به یکپارچگی برسد و کار تیمی را در اولویت قرار دهد.

اولیاء سپس با اشاره به ضعف نسبی فرهنگ کاری کشور در حوزه کار تیمی و مشترک گفت: ما ۲۸هزارنفر در مپنا در لایه ها و سطوح و دیسیپلین های مهندسی و غیر مهندسی کار می کنیم و این نیازمند یکپارچه سازی و کار تیمی منسجم است.

تمایز مپنا در فرهنگ کار تیمی

وی تصریح کرد: گروه مپنا همیشه تمایز خود را در خیلی زمینه ها نشان داده و امیدوارم در فرهنگ کار تیمی هم بیش از این موفق باشیم.

اولیاء سپس بر اشتراک و هماهنگی بیشتر در ارتباط با مشتریان و یکپارچه سازی دنبال کردن حوزه های دیجیتال و هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: استراتژی یک دهه آینده مپنا اخیرا کمی اصلاح و ابلاغ شده است. یکی از محورها که بر آن تاکید شده توسعه تجدیدپذیرهاست در این حوزه لازم است با رویکرد اقتصادی مناسب توسعه بیشتری داشته باشیم. روش هایی در مشارکت های بین المللی نیز وجود دارد و با وارد شدن به پروژه های مختلف و تلفیق روش های جدید سرمایه ‎گذاری و تامین مالی، باید یک حوزه نسبتا نو مثل تجدیدپذیرها را بیش از پیش جدی بگیریم.

وی همچنین تاکید کرد: صنعت آب نیز با سابقه ده ساله در گروه مپنا نیازمند استراتژی های جدید است. بهره وری انرژی هم حوزه کسب و کاری جدید و بکر برای اقتصادی کردن این حوزه است. بزرگترین منبع در دسترس انرژی در کشور در واقع انرژی اتلاف شده است و باید از آن کسب و کاری جدید بسازیم. از موننکو انتظار می رود در این حوزه تمرکز داشته باشد؛ چون بخش زیادی از این کسب و کار غیرسخت افزاری است.

در این مراسم همچنین در بخشی جداگانه به عملکرد شرکت موننکو ایران پرداخته شد که شامل اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۲ بود. از جمله موفقیت در اخذ ۹ قرارداد خارجی در موننکو ایران، چهار قرارداد در موننکو عمان، قرارداد با شش کارفرمای داخلی استراتژیک در صنایع مختلف، توسعه و به روزرسانی زیرساخت فناوری اطلاعات و همسان سازی سیستم جبران خدمت با شرکت مپنا بود.

وضعیت رضایت کارفرمایان از شرکت موننکو، درآمدهای عملیاتی، رویکردهای استراتژیک این شرکت از دیگر موارد بررسی شده در این گزارش بود.

 

بین المللی شدن و توسعه کسب و کار

در بخشی دیگر از برنامه، معاون برنامه ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا با اشاره به بین المللی شدن و توسعه کسب و کار به عنوان دو موتور پیشران مپنا گفت: موننکو در حوزه بین المللی حضور و فعالیت بسیار پررنگی داشته و دارد و به دلیل ماهیت مهندسی توسعه کسب و کار را نیز به خوبی جلو برده است. موننکو مهد مهندسی مپنا است و همچنان می تواند در زمینه مهندسی مپنا نقش آفرین باشد.

علیرضا یزدی زاده در ادامه به تبیین ارزیابی خود از هوش مصنوعی و رشد و توسعه آن در کشورها پرداخت و با اشاره به اقدامات کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی افزود: امروزه عرصه هوش مصنوعی در حال متحول کردن دنیاست. سرمایه ‎گذاری جهانی در دو سال آینده در این حوزه به ۲۰۰میلیارد دلار می رسد . همچنین ۴۵درصد کل سود هوش مصنوعی روی بهبود محصول و خدمات و فرایندهای آن صرف می شود و در کنار چین و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ این حوزه، نحله های فکری در حوزه هوش مصنوعی به صورت منطقه ای در حال جلو رفتن هستند.

قائم مقام مدیرعامل گروه مپنا افزود: گروه مپنا به تولید محصول یا ارائه خدمات می پردازد، بنابراین محصولات و خدمات مپنا از جمله در حوزه مهندسی ارزش و احداث پروژه ها با استفاده از ابزار هوش مصنوعی قابل بهبود است.   

او ابراز امیدواری کرد: مپنا به عنوان یک گروه پیشرو، در زمینه هوش مصنوعی که در آینده به عنوان یک کسب و کار مستقل و همپای سایر کسب و کارها خواهد بود، حرکت کند.

 

مهندسی؛ تبدیل چالش به فرصت

مدیرعامل شرکت موننکو نیز با تاکید بر نقش محوری مهندسان این شرکت گفت: راه حل های نوآورانه مهندسی برای تبدیل چالش ها به فرصت استفاده می شود. ما باید آمادگی ارائه خدمت به روش های جدید داشته باشیم تا ضمن مقابله با آسیب ها از تکنیک های جدید استفاده کنیم.

قلیچی خاطرنشان کرد: ما امروز با وجود مهندسان برجسته، آرزوهایی بعید را جامه عمل می پوشانیم و با ۱۷ کشور همکاری می کنیم و برای اولین بار توانسته ایم به صورت مذاکره ای یعنی بر مبنای اعتمادی که به مپنا در سطح جهانی وجود دارد، از خارج از کشور و با امتیازات بالای فنی، قراردادهای مناسبی به امضا برسانیم. بنابراین فرهنگ نوآوری و بالندگی را در این شرکت و در همکاری بارورتر با گروه مپنا برآورد می کنیم.

او تاکید کرد: ما قرار است میراث مهمی برای آیندگان بر جای بگذاریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: مپنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.