بازدید سایت : ۹۰۰۶۷

◄ بازدید وزیر نیرو از نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور

وزیر نیرو با همراهی استاندار استان مرکزی، جمعی از مدیران ارشد وزارت نیرو، شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی، گروه ماهتاب و گروه مپنا، رور سه شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ از بخش های مختلف نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور بازدید کردند.

بازدید وزیر نیرو از نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور
تین نیوز |
وزیر نیرو با همراهی استاندار استان مرکزی، جمعی از مدیران ارشد وزارت نیرو، شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی، گروه ماهتاب و گروه مپنا، رور سه شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ از بخش های مختلف نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور بازدید کردند. پیشبرد امور مختلف پروژه بخش بخار نیروگاه رودشور از جمله مباحث مهم این رویداد بود که مورد بررسی قرار گرفت و  برنامه های مرتبط با سنکرون بخش بخار و موانع پروژه گزارش داده شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گروه مپنا ؛ عباس علی آبادی در حین بازدید از روند ساخت و پیشرفت پروژه اظهار کرد: به همت متخصصان داخلی و در نیروگاه رودشور با استفاده از ظرفیت انرژی نهفته در واحد های گازی این نیروگاه، یک نیروگاه بخار راه اندازی می شود که در نوع خود منحصر به فرد و نخستین واحد نیروگاهی کشور از این نوع خواهد بود.

وی با تشریح اهمیت تولید برق این واحد نیروگاهی بدون تزریق گاز و یا سوخت فسیلی دیگر گفت: ظرفیت نامی این واحد نیروگاهی ۳۴۵ مگاوات است و پیش بینی می شود حداقل ۲۵۰ مگاوات برق به شبکه سراسری برق تزریق کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ماه های گذشته عملیات ساخت این واحد نیروگاهی به دلیل برخی مشکلات ناشی از تامین نقدینگی کند شده بود، تاکید کرد: فرایند ساخت و راه اندازی این واحد نیروگاهی با حل مشکلات مالی تسریع می شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور با توجه به قرارگیری در مجاورت شهر تهران نقش مهمی در کنترل ولتاژ و فرکانس شبکه بر عهده خواهد داشت.

این پروژه از نظر فنی- عملیاتی و همچنین از حیث اهمیت ملی با پیچیدگی ها و چالش های متفاوتی همراه بوده است. توربین بخار این نیروگاه اولین و تنها توربین 3 فشاره کلاس F با ظرفیت نامی 345 مگاوات و آرایش عملیاتی 3-3-1 (3 توربین گاز- 3 واحد بویلر بازیافت حرارتی و یک واحد توربین بخار) در ایران است. در این نوع توربین، میزان دبی بخار در مقایسه با توربین های کلاس E حدود 70 درصد افزایش یافته که این افزایش دبی بخار و کاهش فشار خروجی توربین باعث افزایش بیش از 2 برابری مگاوات خروجی می شود.

مهمترین مزیت های توربین کلاس F راندمان بالای آن است که باعث افزایش میزان بازدهی نیروگاه از 39.1 درصد در سیکل ساده به بیش از 59 درصد در حالت ترکیبی شده و کاهش شدید مصرف سوخت و نیز کاهش آلایندگی های محیط زیست را به همراه دارد.

نیروگاه رودشور کیلومتر ۴۳ آزادراه تهران ساوه واقع شده است و در حال حاضر سه واحد ۳۰۷ مگاواتی گازی فعال دارد که به دنبال راه اندازی واحد بخار این نیروگاه، ۳۴۵ مگاوات دیگر بدون مصرف سوخت مازاد به ظرفیت کل نیروگاه افزوده می شود.

کارفرمای پروژه، شرکت تولید و گسترش برق امیرکبیر و مشاور آن نیز شرکت عامران افق است.

بازدید از نیروگاه 4

بازدید از نیروگاه 3

بازدید از نیروگاه 2

بازدید از نیروگاه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: مپنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.