پروژه ملی بزرگراهی جاده بوشهر - شیراز چه زمانی افتتاح می شود؟
پروژه بزرگراهی کوهستانی کنارتخته دالکی در استان بوشهر، برای اتصال کریدور شمال به جنوب با گذشت ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان با کندی روبرو است که در آستانه سفر رئیس جمهور مردم انتظار دارند با تامین اعتبار روند اجرای این طرح ملی شتاب گیرد.
![پروژه ملی بزرگراهی جاده بوشهر - شیراز چه زمانی افتتاح می شود؟](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/7NffHLqKZ8PN/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLMVcNfC1sF48/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87+%D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1.jpg)
پروژه بزرگراهی کوهستانی کنارتخته دالکی در استان بوشهر، برای اتصال کریدور شمال به جنوب با گذشت ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان با کندی روبرو است که در آستانه سفر رئیس جمهور مردم انتظار دارند با تامین اعتبار روند اجرای این طرح ملی شتاب گیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده دالکی کنارتخته که دروازه ورودی استان های بوشهر و فارس محسوب می شود بدلیل کوهستانی بودن مسیر، پیچ های متعدد همراه با تونل یکی از پرخطرترین جاده هایی است که بدلیل بالا بودن تصادف سالانه جان می ستاند و خانواده های زیادی را داغدار کرده است.
باتوجه به اینکه جاده دالکی کنارتخته مسیر گذر خوزستان نیز محسوب می شود همواره از ترافیک بالایی برخوردار است طوریکه در برخی از ایام سال آمد و شد خودرو به کندی انجام می شود و پلیس برای ایمن سازی مجبور به یکطرفه کردن مسیر در قالب زمان بندی می شود.
این امر باعث شده تا ساخت باند دوم و چهارخطه کردن این مسیر با هدف افزایش ظرفیت اقتصادی و گردشگری برای منطقه و تسهیل ایمن رفت وآمد بار و مسافر از دولت های یازدهم تاکنون در اولویت برنامه های مسئولان این استان باشد.
در اهمیت این پروژه همین بس که به گفته سیدمحمود دستغیبی مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان بوشهر در سال های اخیر به شکل متوسط تنها در تعطیلات نوروز چهار میلیون تردد رفت و برگشت در محور دالکی کنارتخته انجام می شود که این میزان تردد اتمام هر چه سریع تر طرح را ضرورت بخشیده است.
استاندارسابق بوشهر نیز درباره محور دالکی کنارتخته گفته بود سالانه میانگین ۳۵ نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را در این مسیر از دست می دهند که هفت هزار میلیارد ریال برای تعریض و حذف نقاط حادثه خیز این مسیر اختصاص یافته است.
تاریخچه اجرا
علی نورزاد معاون وقت وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور هفتم آذرماه سال ۱۳۹۳ در نشست با استاندار و مسئولان وقت استان بوشهر با بیان اینکه محور شیراز بوشهر از محورهای پر ترافیک است اظهار کرده بود: با عبور از این محور متوجه شدم محور کنارتخته در استان فارس به دالکی در استان بوشهر از محورهای پر ترافیک و پرحادثه است که ضرورت دارد این جاده به بزرگراه تبدیل شود.
وی یادآورشده بود "بزرگراه دالکی به کنارتخته ۱۸ کیلومتر است که قطعه نخست آن به طول چهار کیلومتر اجرا شد و برای ادامه این بزرگراه امسال مناقصه انتخاب پیمانکار برگزار می شود.
نورزاد با با تاکید بر تامین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه بزرگراه دالکی کنارتخته گفته بود: اجرای این طرح به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در سال های ۹۴ و ۹۵ تامین می شود تا این پروژه دو ساله به اتمام برسد.
اکنون۱۰ سال از عمر این پروژه ۱۸ کیلومتری با مسیر کوهستانی و سخت گذشته است و باوجود اینکه سه استاندار قبلی بوشهر اتمام این بزرگراه را از برنامه ها و اهداف اصلی دوران مدیریتی خود اعلام کرده بودند اما عمر مسئولیتی آنها در این مقام، کفاف اتمام این طرح را نداد، طوریکه استاندار کنونی نیز در سخنان روزهای آغازین مسئولیت استانداری بوشهر به پایان رساندن بزرگراه دالکی کنارتخته را یکی از برنامه های اصلی خود در مسیر توسعه این استان قرار داده است.
تاثیرات اجتماعی و اقتصادی بزرگراه کنارتخته دالکی
اجرای پروژه بزرگراه کنارتخته دالکی باعث کاهش تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت و زمان سفر میان استان های بوشهر و فارس خواهد شد، همچنین این پروژه نقش مهمی در افزایش نرخ اشتغال در منطقه و توسعه اقتصادی دارد.
محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ص ، این پروژه را یکی از اساسی ترین پروژه های موسسه عنوان کرد و گفت: با تزریق اعتبارات مصوب، سرعت اجرای پروژه افزایش خواهد یافت و انتظار می رود که این مسیر به یکی از مهم ترین راه های ارتباطی در جنوب کشور تبدیل شود.
تاکنون، پروژه بزرگراه کنارتخته دالکی به خوبی در حال پیشرفت است و پنج هزار مترمکعب بتن ریزی و ۹۶۳ متر حفاری شمع ها انجام شده است.
در ادامه گزارش قرارگاه خاتم الانبیاء آمده است: پروژه بزرگراه کنارتخته دالکی به عنوان یکی از پروژه های اساسی توسعه زیرساختی جنوب کشور، با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.
این پروژه نه تنها به بهبود زیرساخت های ترانزیتی کشور کمک می کند، بلکه کاهش ترافیک و تصادفات، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی در منطقه را نیز به دنبال خواهد داشت.
تاخیر در اجرای پروژه و پیامدهای آن
طولانی شدن اجرای این پروژه به مدت ۱۰ سال باعث شده تا افزون بر مردم، مسئولان استان های بوشهر و فارس نیز از حادثه خیزی، ترافیک سنگین و پر حادثه بودن و خسارت و تلفات زیاد این جاده انتقاد کنند و خواهان تسریع در اتمام این طرح شوند.
طوریکه استاندار جدید بوشهر نیز از روند اجرایی آن انتقاد کرد و در جریان بازدید هشتم آذرماه امسال از طرح بزرگراه بوشهر به شیراز قطعه کنارتخته به دالکی اظهار داشت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل مورد توجه و تاکید است زیرا تکمیل طرح های عمرانی مهم استان از اولویت های کاری است.
ارسلان زارع گفت: این محور از جمله محورهای پرتردد جنوب کشور است که باید در اجرای قطعات باقیمانده بزرگراهی آن تسریع شود.
وی اضافه کرد؛ با توجه به پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه کنارتخته دالکی، اجرای فاز نخست این محور باید با اضافه کردن تجهیزات و امکانات مورد نیاز، سرعت بیشتری بگیرد تا در زمان مطلوب به بهره برداری برسد.
زارع تاکید کرد: هر میزان تاخیر در تکمیل این مسیر، خسارت است و هیچ گونه کم کاری و اهمالی در تکمیل بزرگراه پذیرفتنی نیست.
وضعیت کنونی پروژه
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ص سوم مهرماه امسال اعلام کرد: پروژه بزرگراه کنارتخته دالکی که با هدف اتصال کریدور شمال به جنوب کشور در استان بوشهر در دست اجرا است، پیشرفت چشمگیری دارد و تا پایان سال تکمیل می شود.
پروژه بزرگراه کنارتخته ـ دالکی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و منطقه ای اهمیت ویژه ای دارد طوریکه این بزرگراه ۶.۵ کیلومتر مسیر اصلی و نزدیک به ۲ کیلومتر مسیر فرعی دارد.
از دیگر ویژگی های آن، احداث دو دستگاه تونل به طول ۶۰۰ متر و سه دستگاه پل خاص به طول ۵۱۰ متر است.
با پیشرفت عملیات خاکبرداری، خاکریزی، بتن ریزی و ساخت ابنیه فنی و پل ها، این پروژه تاکنون ۳۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۴۰ هزار مترمکعب خاکریزی را پشت سر گذاشته است.
در زمان حاضر ۲۰۷ نفر به همراه ۶۵ دستگاه ماشین آلات سنگین به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند.
عقب ماندگی ها جبران می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: طرح بزرگراه دالکی کنارتخته با ۱۸ کیلومتر طول در قالب ۲ قطعه اجرا می شود که اکنون قطعه نخست ۷۵ درصد و قطعه دوم ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شاهپور رجایی اظهار کرد: قطعات اول و دوم این محور مهم ارتباطی حدفاصل کنارتخته تا سه راهی وحدتیه در قالب ۲ قرارداد در دست اجراست.
وی افزود: قرارداد قطعه الف به طول ۱۱.۵ کیلومتر است که این قطعه چهار کیلومتر آن از سمت کنارتخته در سال های قبل به مرحله بهره برداری رسیده و ۷.۵ کیلومتر باقیمانده با پیشرفت ۷۵ درصد در دست اجراست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر ادامه داد: قطعه ب این محور به طول ۶.۵ کیلومتر با مبلغ پیمان هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شده و هم اکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رجایی یادآورشد: همچنین اتصال محور ایمن به طول چهار کیلومتر به منطقه فاریاب دشتستان در این پروژه پیش بینی شده و برای اتمام این قطعه ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تا هفته دولت ۱۴۰۵ نیاز است.
وی این محور را از اولویت های استان بوشهر در راستای روان سازی کریدور ورودی و خروجی و تسهیل سفر به استان دانست.
رجایی افزود: افزایش سطح کیفی محورهای خروجی و ورودی استان در دستور کار قرار دارد و این محور از مهم ترین مسیرهای جاده ای است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر تاکید کرد: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا عقب ماندگی های این پروژه جبران و در زمان مقرر بازگشایی شود.