درخواست کمک از ۱۱ کشور دیگر برای کشف هواپیمای مالزیایی
تین نیوز | مالزی اعلام کرده است که این کشور از رادار و دادههای ماهوارهای کشورهای مختلف برای یافتن مکان هواپیمای ناپدید شده خط مالزی استفاده میکند.
مقام های مالزیایی درحال تماس گرفتن با قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، بنگلادش، هند، چین، میانمار، لائوس، ویتنام، تایلند، اندونزی، استرالیا و فرانسه هستند.
مقام های پاکستانی پس از بررسی رکورد رادارها گفتهاند که هیچ اثری از هواپیمای ناپدید شده به دست نیاوردهاند.
هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی مالزی، یک هفته پیش با ۲۳۹ سرنشین در حال پرواز از کوالالامپور به پکن بود، که ناپدید شد. از آن زمان تاکنون جستجوها برای یافتن این هواپیما، نتیجهای نداشته است.
وزیر حمل و نقل مالزی یکشنبه گفت که هم اکنون ۲۵ کشور در عملیات جستجو این هوایپما شرکت دارند.
اقدام عمدی
با توجه به این مساله که تصور میشود هواپیما عمدا از مسیر اصلی منحرف شده بود هم اکنون تحقیق درباره خدمه، مسافران و حتی مسئولان فرمان در زمین در جریان است.
هشام الدین حسین - وزیر حمل و نقل مالزی - گفته که هم اکنون مرحله تازهای در جستجوها شروع شده است.
به گفته او تا پیش از این تمرکز اصلی ما بر آب های کم عمق بود اما اکنون درحال جستجوی مناطق وسیعی از خشکی که از ۱۱ کشور میگذرد و آبهای عمیق و دورافتاده اقیانوسها هستیم.
ژنرال خالد ابو بکر - رییس پلیس مالزی - گفته که درخواست بررسی سابقه همه مسافران هواپیما صادر شده اما تاکنون مساله سوءظن برانگیزی کشف نشده است البته بعضی از وزارتخانههای اطلاعات دیگر کشورها هنوز به این درخواست پاسخ ندادهاند.
همچنین گزارش میشود که پلیس در پی کسب اطلاعات در مورد زندگی خانوادگی و وضعیت روانی خلبان هواپیما زهاری شاه و کمک خلبان فریق عبدالحمید است و خانههای آنها روز شنبه جستجو شد.
البته آقای هشام الدین در یک کنفرانس خبری تایید کرد که این دو نفر تقاضا نکرده بودند با هم پرواز کنند.
کسانی که آقای زهاری را میشناسند، گفتهاند که این خلبان ۵۳ ساله یک مرد عادی است و هیچ چیز مشکوکی درباره او وجود ندارد.
گفته میشود که ماهواره اینمارست تا پنج ساعت پس از قطع تماس برج مخابرات با پرواز ام اچ ۳۷۰ سیگنالهایی از آن دریافت میکرده است. هم اکنون هیاتی از شرکت ماهوارهای اینمارست به مالزی رفته است.
شواهد ماهوارهای نشان میدهد که هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ممکن است تا هفت ساعت پس از قطع تماس راداری به پروازش ادامه داده باشد.
هواپیما ساعت ۰۰:۴۰ دقیقه صبح به وقت محلی در روز هشتم مارس از کوالالامپور بلند شد و تماسش با برجهای مخابرات حدود ۰۱:۲۰ دقیقه صبح قطع شد.
جستجوهای گسترده از آن زمان با شرکت ۴۳ کشتی و ۵۸ هواپیما هیچ اثری از هواپیما نیافته است.
دو دالان هوایی
روز گذشته ۱۵ مارس، نجیب رزاق - نخستوزیر مالزی - گفت عملیات جستجو برای هواپیمای مفقود شده خطوط هوایی این کشور اکنون با درجه بالایی از اطمینان نشان میدهد که سیستمهای ارتباطی هواپیما غیر فعال شده بوده و این میتواند حاصل اقدام عمدی یک نفر در داخل هواپیما باشد.
نخست وزیر مالزی گفت که تازهترین اطلاعات ماهوارهای تایید میکند که هواپیما از مسیر خود بازگشته و دو بار جهت عوض کرده، که این تغییر مسیر بار اول به سمت غرب و بار دوم به سمت شمال غرب بوده است.
به گفته نخستوزیر مالزی، عملیات جستجو در دریای جنوب چین متوقف شده و اکنون بر دو دالان هوایی احتمالی متمرکز است: دالان شمالی که از مرز قزاقستان و ترکمنستان به شمال تایلند امتداد دارد و دالان جنوبی که از اندونزی به جنوب اقیانوس هند میرسد.
نجیب رزاق گفت: با وجود شایعات مربوط به احتمال ربوده شدن هواپیما، مقامهای مالزی همچنان همه احتمالات را مد نظر دارند.