بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
یک فعال صنعت حمل ونقل مطرح کرد :

◄ مشکلات پیچیده گمرکات در مرزهای شرقی

30 سازمان در بحث حمل‌و‌نقل نظارت می‌کنند که در همه جای دنیا این 30 سازمان وجود دارند اما مشکل جامع نبودن یک سایت کامل جهت دسترسی به تمام مباحث مربوطه است و به نظر من باید از روی سایت گمرک به اطلاعات جامع دست یافت

مشکلات پیچیده گمرکات در مرزهای شرقی
تین نیوز |

  محمدجواد خورشیدی‌فر فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه 99 درصد صادرات و واردات کالا در منطقه آسیای میانه و افغانستان، از طریق کریدور اصلی بندرعباس، سرخس، لطف آباد و دوغارون است، گفت: بخش ترانزیت برای حمل‌و‌نقل کالا ارتباط تنگاتنگی با گمرک به ویژه گمرکات این مناطق دارد. 

به گزارش تین نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی، وی به مشکلات عدیده‌ای که حوزه حمل‌و‌نقل با گمرک دارد اشاره کرد و گفت: 10 وزارتخانه مجوزها و شرایط ترانزیت خارجی، داخلی و واردات کالا را مشخص می‌کنند که این شرایط و قوانین باید بر روی سایت گمرک قرار گیرد و به‌روزرسانی شود تا تمامی گمرکات و شرکت‌ها به این اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند اما متاسفانه سیستم‌های اینترنتی درطول شبانه‌روز بارها قطع می شود.

عضو انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تصریح کرد: برای حل این مشکلات پیشنهاد طراحی سایت گمرک با اطلاعات 30 سازمان مرتبط و ذی‌ربط که تمامی اطلاعات داخل سایت محفوظ باشد تا از روند کاغذ بازی کم شود را داده‌ایم، همچنین پیشنهاد دیگری ارائه کردیم مبنی بر اینکه کتابی طبقه بندی شده در حوزه ترانزیت کالاهای مختلف کشاورزی، صنعتی، بهداشتی و ... تهیه و منتشر شود تا موقع ثبت سفارش راحت بتواند مجوز بگیرد.

خورشیدی در ادامه  درباره تأثیر شکل‌گیری پنجره تجارت فرامرزی عنوان کرد: پنجره تجارت فرامرزی باعث جلوگیری از یک سری اتفاقات در بین پرسنل گمرک می‌شود به عنوان مثال ما در شرکت خود با وجود داشتن مهندس کامپیوتر و بخش IT و سیستم اتوماسیون اداری تحت شبکه سرعت بیشتری به کارها داده‌ایم.

فعال حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: همچنین طرف قرارداد بیمه انجمن صنفی خود را تغییر داده‌ایم تا به جای استفاده از کاغذ، اینترنتی و با سرعت کار کنیم یا مثلاً برای پروانه ترانزیتی تمام نماینده‌های ما می‌توانند این کار را انجام بدهند چون اینترنتی شده است بنابراین نماینده ما در هر کجا و در هر مرز و هر بندری می‌تواند پروانه را در اختیار داشته باشد پس در واقع ما تسلط کافی و کامل بر روی بارهایی که از کشور ما ترانزیت می‌شود، داریم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عدم اطلاع رسانی به شرکت‌های حمل‌و‌نقل چه مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است؟ اظهار کرد: نداشتن آگاهی لازم و کافی به ضرر من و امثال من نیست بلکه به ضرر شرکت‌های تازه پا گرفته است که تا به حال با این موارد برخورد نکرده‌اند و باید خسارت‌هایی پرداخت کنند.

خورشیدی فر درباره تعدد سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با ترانزیت و مشکلات به وجود آمده عنوان کرد: 30 سازمان در بحث حمل و نقل نظارت می‌کنند که در همه جای دنیا این 30 سازمان وجود دارند اما مشکل ما جامع نبودن یک سایت کامل جهت دسترسی به تمام مباحث مربوطه است و به نظر من باید از روی سایت گمرک به اطلاعات جامع دست یافت. 

وی همچنین در ارتباط با اینکه دولت دوازدهم چه کمکی می‌تواند به شرکت‌های حمل‌و‌نقل کند؟ اظهار کرد: تمامی بخش‌های خصوصی طالب پول از دولت و یا وام با بهره 4 درصد هستند که این سیستم درخواست امروز شرکت‌ها نیست، بلکه مربوط به پیش از انقلاب است که جمعیت کشور یک سوم جمعیت فعلی و پول و سرمایه نفتی در داخل کشور خرج می‌شد ولی در حال حاضر وزارتخانه‌ای  که بودجه‌اش را سرموقع پرداخت نمی‌کنند از کجا به ما کمک کند؟  دولت دوازدهم باید با تسهیل و روان سازی مراحل اداری ترانزیت، مسیر را هموار کند به گونه‌ای که مجوز طی دو روز داده شود. 

خورشیدی فر درباره مشکلات گمرک بندرعباس گفت: دستگاه ایکس‌ری در بندرعباس برای جلوگیری از قاچاق کالا و بالا بردن سرعت کار در مرز گذاشته شده که برای خروجی 75 هزارتومان دریافت می‌کند باید 30 هزار تومان به اپراتور پشت مانیتور پرداخت کنیم که اگر نپردازیم 500 هزار تومان دریافت می‌کند و کانتینر را خالی می‌کند تا ارزیابی و دوباره بارگیری کنند دولت در اینجا یک بانک خصوصی درست کرده  و متاسفانه فساد در ایران رتبه 273 بین 300 کشور جهان را دارد انگار که که ما فقط از آنگولا،اتیوپی و افغانستان جلوتریم.

این پیشکسوت حمل و نقل در مورد بهترین الگوی حمل و نقل در منطقه نیز عنوان کرد: ما در امارات 7 سال دفتر و شرکت ثبتی داشتیم اما به دلیل این‌که پرسنل ایرانی خوب نداشتیم بعد 7 سال دفتر را تعطیل کردیم چون بالغ بر 600 هزار دلار به پول امروز به ما خسارت زده امارات به یک هاب ترانزیتی تبدیل شده و حال می‌خواهیم ایران را مرکز خوب ترانزیتی کنیم اما با این تفاوت که امارات با وجود نداشتن چیز خاصی توانسته خوب عمل کند چون از ابتدا هزینه خدماتی مثل گاز، برق، تلفن را می‌گیرد.

 وی افزود: از نظر ترانزیتی کشور امارات در منطقه بهتر از همه عمل می‌کند؛ چون شرکت‌هایی که کار لجستیک انجام می‌دهند نماینده گمرک در همان محل شرکت کار بازرسی و پلمپ را انجام می‌دهند که وقت‌گیر نباشد و شرکت کار خود را به‌پیش ببرد اما کجای ایران گمرک چنین خدماتی می‌دهد؟ ترکیه هم استانداردسازی کرده و همزمان با امارات حرکات منطقی انجام می‌دهد تا با سرعت بیشتری بتواند شرکت‌های بیشتری را جلب کند. 

خورشیدی فر با تأکید بر اینکه مشتری مداری باید در رأس امور قرار بگیرد گفت: چیزی به نام الگو نباید وجود داشته باشد بلکه باید به سمت استانداردسازی پیش برویم و هر چیزی اگر قانونمند باشد کار درست پیش می‌رود.

وی در ارتباط با کمیته‌های تخصصی حمل‌ونقل نیز اظهار کرد: کمیته‌های تخصصی حمل‌ونقل بسیار تأثیرگذار خواهد بود در حل مشکلات صنفی و البته این کمیته‌ها می‌توانند یک سری از مشکلات را استخراج و توسط روابط عمومی منعکس کنند. 

این پیشکسوت حمل‌ونقل در مورد اینکه چه انتظاری از هیئت‌مدیره انجمن حمل‌ونقل دارند؟ عنوان کرد: بودن در جایگاه هیئت‌مدیره و یا کمیته حل اختلاف سودی برای فرد ندارد و فقط زحمت است و وقت خود را می‌گذارد تا مشکلات را حل کند و انتظار خاصی ندارم و فقط می‌خواهم 4 نفر متخصص کاندیدای هیئت‌مدیره شوند که کاربری هستند.

 

 

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.