استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور در گروی تدوین برنامه جامع
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت:تحقق اهداف بلندمدت برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور در گروی تدوین نقشهراه برای اولویت دهی و جهت بخشی به سرمایه گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی است.
آرا شاوردیان با اشاره به لزوم توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محمولههای تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به قوانین بالادستی،حوزه ترانزیت کالای کشور باید سالانه 10 درصد توسعه پیدا کند که متاسفانه این امر در سالهای اخیر رشد چندانی نداشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: با بررسی عملکرد ترانزیتی کشور از سال 92 تاکنون به این نتیجه میرسیم که علی رغم قرارگیری در مسیرهای مهم ترانزیتی، ظرفیتهای بزرگ این حوزه مغفول مانده و این در حالی است که کشورهای همجوار و به نوعی رقبای منطقه ای ما، سرمایه گذاریهای بسیار زیادی در حوزه توسعه ترانزیت خود داشته و هم اکنون نیز در حال بهرهبرداری از این فرصت و ربودن سهم ایران هستند؛ بی تردید در صورت تداوم شرایط فعلی و بی توجهی به این ظرفیت مهم، در رقابت با کشورهای منطقه شرایط خوبی نخواهیم داشت و از طرفی وقتی سهم کشورمان از ترانزیت منطقه ای از دست برود به راحتی قبل برگشت نخواهد بود.
نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس با بیان اینکه کشورمان به دلیل قرار گیری در موقعیت ژئوپلیتیکی مناسب، ظرفیت ترانزیتی 50 میلیون تن در سال را دارد، اظهار کرد: طبق صحبت های مسئولان حوزه حمل و نقل کشور با وجود زیرساخت های فعلی رسیدن به آمار ترانزیتی 30 میلیون تن در سال آن هم در بازه زمانی کوتاه مدت کاملا دست یافتنی است که در صورت تحقق آن، درآمد ارزی بسیار خوبی برای کشور ایجاد میشود که اقدام بسیار خوبی برای بی اثر کردن تحریم ها به شمار میرود.
وی در رابطه با اقدامات مورد نیاز برای استفاده حداکثری از ظرفیت ترانزیتی کشور تصریح کرد: در حال حاضر تنها با برخی اقدامهای مدیریتی مانند تسهیلگری و روانسازی رویهها در تشریفات گمرکی و تبادلات مرزی و بهرهگیری از دیپلماسی حملونقل، میتوان ظرفیت ترانزیت کشور را افزایش دهیم و سپس با تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت دیپلماسی حملونقل میتوانیم رشد قبل توجهی را در این زمینه شاهد باشیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم اهمیت این حوزه را برای خنثیسازی تحریمهای ظالمانه، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کسب درآمدهای ارزی درک کرده است اما تحقق اهداف بلند مدت در این زمینه در گروی تدوین نقشهراه برای اولویت دهی و جهت بخشی به سرمایه گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی است چرا که بدون چنین برنامه ای سرمایه گذاری در مسیر درست صورت نخواهد گرفت.