◄ مزیت های راه آهن چین-اروپا برای شرکت های حمل و نقل
تاجران بین المللی و شرکت های حمل و نقل برنامه های احتمالی خود را برای تغییر معامله های حمل و نقل باربری از مسیر دریایی به مسیر راه آهنی چین-اروپا برای ترانزیت کالا تقویت می کنند.
روزنامه «گلوبال تایمز» چین درگزارشی نوشت درپی ازدحام بنادر اصلی اروپا که منجر به کاهش کارآمدی بنادر و دیگر عوامل می شود، تاجران بین المللی و شرکت های حمل و نقل به تقویت برنامه های احتمالی خود برای تغییر فعالیت های حمل کالا از مسیر آبی به مسیر راه آهن چین - اروپا فکر می کنند.
به گزارش تین نیوز، براساس گزارشِ بندر روتردام که بزرگترین بندر اروپاست، کانتیترهای خالی که برای صادرکنندگان آسیایی ضروری هستند با انباشته شدن محموله های ارسال نشده در این بندر سرگردان شدند. بیش از یک چهارم کانتیترهای حمل شده در روتردام از چین آمده اند و یا چین را در بخشی از مسیر خود دارند.
کارشناسان این صنعت پیش بینی می کنند این شرایط در ماه ژوئیه و آگوست و با شروع فصل تعطیلات تابستانی در اروپا تشدید می شود. بدین ترتیب برخی تاجران با سنجیدن چنین شرایطی تصمیم گرفتند ترانزیت کالاهای خود را به ویژه کالاهای با ارزش افزوده و یا کالاهای ضروری و فوری را از مسیر حمل و نقل دریایی به خطوط راه آهن زمینی بین قاره ای تغییر دهند.
تاجران بین المللی می گویند مسیر راه آهن از اروپا به چین قابل اعتمادتر است و با توجه به افزایش چشمگیر قطارهای باربری در ماه جاری در مقایسه با ۱۲ قطار این مسیر در ماه مه، اکنون ۲۲ قطار از اروپا به «یی وو» بزرگترین بازار تجارت کالاهای کوچک و خرده فروشی در شرق چین واقع در ایالت «ژی جیانگ» در ماه جاری تردد می کند. چنانچه قطارهای روسیه نیز به این تعداد اضافه شود در کل تعداد قطارها به ۳۸ رام افزایش می یابد.
براساس گزارش های رسانه ها، حدود ۶۰ درصد کشتی هایی که در ماه های آوریل و مه از اروپا سفر کردند تجربه تاخیر دارند.
برپایه گزارش رسانه های چینی چندی پیش نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران حرکت کرد؛ این مسیر در واقع یک شریان بین المللی جدید است که پس از عبور از دریای خزر، وارد ایران و سپس دیگر کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب می شود.
به علاوه ایران نیز به عنوان کریدور حیاتی تجارت شرق و غرب در قالب بخشی از خطوط راه آهن چین-اروپا به جهان معرفی خواهد شد. قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه(۳۱ خرداد) از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و از طریق خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۵۰۰ کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می شود.
یکی از مزایای حمل کالا از طریق این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی)کاهش می دهد.
ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از طریق ایران به منطقه خاورمیانه متصل می کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می شود.
در پایان این گزارش آمده است مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه؛ مسیری است که می توان از آن به عنوان ریل طلایی اتصال چین به اروپا نیز نام برد. این مسیر ریلی پتانسیل آن را دارد که در آینده، اصلی ترین خط اتصال چین -اروپا باشد.