تنش های سیاسی تاثیری بر مبادلات ترانزیتی ایران و آذربایجان ندارد
تجارت ایران و آذربایجان در 10 ماه نخست سال جاری 19 درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد کرده است و در کنار این موضوع تجارت ترانزیتی نیز حدود 230 درصد افزایش داشت.
بهروز پورسلیمان در پاسخ به این پرسش که آذربایجان بعد از حادثه اخیر در سفارت تهران، به شهروندان خود اعلام کرد که از سفرهای غیرضروری به ایران اجتناب کنند آیا این موضوع می تواند در روند تجارت دو کشور تاثیر بگذارد؟ گفت: مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و آذربایجان و همچنین مرز مشترک 370 کیلومتری با این کشور باعث شد که همواره باوجود شیوع بیماری کرونا و تنش های سیاسی ایجاد شده بین دو کشور، هیچگاه مرزهای ما به روی یکدیگر بسته نشود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در مورد تجارت در 10 ماه امسال بین دو کشور گفت: تجارت ایران و آذربایجان در 10 ماه نخست سال جاری 19 درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد کرده است و در کنار این موضوع تجارت ترانزیتی نیز حدود 230 درصد افزایش داشت. همچنین کامیون های ترانزیتی ایران از بنادر جنوبی ایران به مقصد آذربایجان تردد می کنند و تردد آنها بیشتر شده است. جنگ اوکراین باعث شد میسر کالاهای ورودی به آذربایجان بیشتر از بنادر جنوبی ایران انجام شود.
وی با بیان اینکه تناقضی در محاسبه صادرات به آذربایجان از سوی گمرک ایجاد شده بود، گفت: گمرک ایران آمار صادرکنندگان را با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان محاسبه می کرد از این رو گزارش ها حکایت از روند کاهشی صادرات به این کشور را نشان می داد اما بعد از برگزاری جلسات متعدد با گمرک ایران و استانداری اردبیل، محاسبه صادرات از ارز 4 هزار و 200 تومانی به نرخ 27 هزار تومان تغییر کرد و این نحوه محاسبه افزایش 19 درصدی صادرات را به همراه آورد.
پورسلیمان با اشاره به ایجاد ترافیک صف کامیون ها در دو گمرک، افزود: در یک بازه زمانی مشخص صادرات سیب زمینی متوقف شد و به نظر می رسد کاهش صادرات استان اردبیل به آذربایجان به دلیل ممنوعیت صادرات سیب زمینی اتفاق افتاد اما هم اکنون سیب زمینی به صورت زمینی از مرزهای بیله سوار و آستارا به این کشور صادر می شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در پاسخ به این پرسش که اقدامی برای ایجاد راه های جدید مواصلاتی بین دو کشور در حال انجام بود آیا حوادث اخیر خللی در روند احداث آنها ایجاد می کند؟ گفت: یک راه تردد بین آستارا و بیله سوار وجود دارد که این راه به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی صادرات و کالاهای ترانزیتی بین دو کشور باشد؛ مقرر شد که کمیسیون مشترکی بین ایران و آذربایجان در اسفند ماه سال جاری برگزار و پیش نویس ها و مقدمات تفاهم ایجاد کریدورهای جدید مطرح شود و برای اینکه امید به برگزاری این کمیسیون در ماه آینده داشته باشیم، لازم است که دیپلماسی سیاسی و اقتصادی مسئولان ایرانی در این زمینه قوت بگیرد.