ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین در غرب آسیا
پایگاه اینترنتی واشنگتن تایمز، در گزارشی به بررسی ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین پرداخته است. در نوشتار ذیل این گزارش تحلیل و ارزیابی می شود.
پایگاه اینترنتی واشنگتن تایمز، در گزارشی به بررسی ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین پرداخته است. در نوشتار ذیل این گزارش تحلیل و ارزیابی می شود.
این گزارش در ابتدای مطلب خود می نویسد: «مسیر چین برای تسلط اقتصادی در قرن بیست و یکم مستقیما از طریق غرب آسیا می گذرد و بانکداری پکن در زمینه ایجاد مشارکت های چند میلیارد دلاری با عراق، پاکستان و حتی سوریه جنگ زده برای تامین سوخت، در حال تلاش برای جایگزین شدن به جای آمریکا به عنوان قدرت برتر جهان است.»
تحلیلگران می گویند اعلامیه غیرمنتظره عراق در پاییز گذشته مبنی بر قصد پیوستن به طرح «کمربند و جاده بزرگ پکن»، تنها نمونه ای از ردپای رشد اقتصادی سریع چین در غرب آسیا است.
گزارش فوق معتقد است: «چین این منطقه را به عنوان سرزمین حاصلخیز برای سرمایه گذاری در سیستم های آبی، جاده ها، پل ها، شبکه های برقی و سایر بخش های مهم زیربنایی که هرگز یا به طور کامل توسعه نیافته اند و یا در جنگ چند دهه ای تخریب شده اند، مشاهده می کند.»
«بر اساس اظهارات دیده بان سرمایه گذاری جهانی چین، پروژه موسسه آمریکن اینتر پرایز و بنیاد هریتیج، چین از سال 2005 میلادی، حدود 24 میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری کرده و بخش اعظم آن در پروژه های انرژی انجام شده است.»
چین طی 15 سال گذشته، تقریبا 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. انتظار می رود با ورود « استراتژی کمربند و جاده» به مرحله بعدی خود، این رقم به طرز چشمگیری رشد کند.
گزارش جاری در انتها می نویسد: عراق جنگ و درگیری های داخلی را پشت سر گذاشته و از چین برای حمایت ارزشمندش سپاسگذار است. عراق مایل است در چارچوب ابتکار « یک کمربند یک جاده» همکاری کند.
به طورکلی چین در امتداد پویش کسب قدرت جهانی برای خود، توجه ویژه ای به منطقه غرب آسیا نشان داده و در تلاش است تا علاوه بر موازنه سازی با سیاست چرخش به شرق آمریکا، از منافع سرشار حضور در غرب آسیا بهره ببرد. در این بین عراق با توجه به ظرفیت و توان اقتصادی مناسبی که دارد، برای بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه بسیار حائز اهمیت است.