بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ خلاصه موافقت نامه بین المللی ترانزیتی چهار جانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان

◄ خلاصه موافقت نامه بین المللی ترانزیتی چهار جانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان

تین نیوز | در جریان نخستین اجلاس وزرای امورخارجه و حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، سلطان نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان در تهران در تاریخ 18 آبان 89، مقامات ذی ربط کشورهای منطقه ای و پیشبرد همکاری های اقتصادی در جهت ارتقا توسعه و پیشرفت هر یک از کشورهای منطقه، بر لزوم تشکیل هرچه بیشتر تجارت و ترانزیت میان طرف های حاضر تاکید نمودند.

در همین ارتباط و به منظور انعقاد موافقت نامه تاسیس کریدور جدید حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی در منطقه، کارشناسان کشورهای موصوف طی چندین دور مذاکرات کارشناسی در مسقط(عمان)، تاشکند(ازبکستان) و عشق آباد(ترکمنستان) موفق به تنظیم موافقت نامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی موصوف به موافقت نامه عشق آباد نمودند که در نهایت در تاریخ 5 اردیبهشت 90(25 آوریل 2011) در شهر عشق آباد از سوی وزرای امورخارجه هر 4 کشور و همچنین کشور قطر امضا گردید.

با خروج رسمی قطر از موافقت نامه به منظور اجرای هرچه سریع تر مفاد موافقت نامه مذکور، یادداشت تفاهم اجرای موافقت نامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، سلطان نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان در تاریخ 15 مرداد 93(6 اوت 2014) در شهر مسقط از سوی وزرای امور خارجه 4 کشور یاد شده امضا گردید.

در این خصوص و به منظور اجرای مفاد موافقت نامه عشق آباد در اجرای ماده 9 موافقت نامه کشورهای موسس توافق نمودند اولین اجلاس شورای هماهنگی موافقت نامه بر اساس حروف الفبای انگلیسی در تهران و در تاریخ 26 و 27 بهمن ماه سال جاری برگزار شود.

در پایان، شورای هماهنگی با توجه به وظایف پیش بینی شده برای آن در موافقت نامه، مسئولیت تصمیم در خصوص نحوه عملکرد کمیته های پیگیری و همچنین مسئولیت نظارت بر اجرای موافقت نامه را بر عهده دارند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خبرنگار ریلی

    این خبر که تاریخچه موافقت نامه است و بر خلاف تیتر خبر متن موافقتنامه یا خلاصه آن ارائه نشده است.