◄ رانندگانی با سرهای بیکلاه!
نگرانیها در مورد نوسازی ناوگان حملونقل بار تمامی ندارد، این بار، رئیس اتحادیه حملونقل بار کشور ابراز نگرانی کرده است که نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده با شرایط کنونی، انجامشدنی نباشد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ محمد خان بلوکی فرآیند نوسازی ناوگان حملونقل جادهای را نامطلوب دانست و گفت: خرید تعداد زیادی از کامیونها باقیمت نقدی 300 میلیون تومان و عرضه آن باقیمت 360 تا 440 میلیون با تسهیلات خرید، امروز رانتی را در جریان نوسازی ناوگان حملونقل جادهای ایجاد کرده است که متأسفانه دود آن به چشم متقاضیان نوسازی میرود.
خان بلوکی در مورد تأثیر این طرح بر فعالیت رانندگان اظهار داشت: در جریان نوسازی ناوگان حملونقل جادهای 8 درصد از تسهیلات را وزارت نفت داده و یک درصد نیز توسط سازمان حملونقل اختصاص مییابد که مجموعاً 9 درصد تسهیلات را شامل میشود تسهیلاتی که به راننده داده نمیشود و در اختیار شرکتهای حملونقل قرار میگیرد.
رئیس اتحادیه حملونقل بار کشور میگوید: رانندگان هیچ نفعی از تسهیلات نوسازی ندارند، باید تسهیلات خرید به متقاضیان داده شود درحالیکه امروز این تسهیلات به شرکتها و کارخانهها تولیدی میرسد.
خان بلوکی یکی از اشکالات این طرح را قیمتهای غیرمنطقی دانست و گفت: امروز خودروی 440 میلیونی با سود تسهیلات حدود 600 میلیون تمام میشود در این شرایط چه کسی میتواند این اقساط را پرداخت کند؟
او اما تنها راه اجرای صحیح این طرح را در همکاری تمام سازمانها و نهادهای مربوط دانست و گفت: نوسازی ناوگان حملونقل جادهای طرحی ملی است و باید دولت و کلیه نهادها در این زمینه همکاری کنند.
خان بلوکی افزود: درصورتیکه وزارت نفت هزینه خرید گازوئیلی که در حال هدر رفت است را برای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای اختصاص دهد ظرف دو سال این جریان به سرمایه ملی تبدیل خواهد شد.
خان بلوکی در خصوص نقش گمرک نیز گفت: گمرک نیز باید معافیتهای گمرکی را برای ورود این خودروها اختصاص دهد چنانچه گمرک ترکیه نیز این کار را کرد و امروز بزرگترین ناوگان حملونقل در دنیا را در اختیار دارد؛ متأسفانه در جریان نوسازی ناوگان سنگین و اختصاص تسهیلات خرید، کلاهبرداری قانونی در حال انجام است؛ جریان نوسازیها 30 درصد آورده نقدی توسط خریداران صورت میگیرد اما زمانی که متقاضیان وارد این چرخه میشود به دلیل عدم پرداخت اقساط، کامیون افراد توقیف میشود.