بازدید سایت : ۶۴۱۰۰

افزایش هزینه‌ای که در بخش راه‌سازی هم نمود کرد

افزایش هزینه‌ای که در بخش راه‌سازی هم نمود کرد
|
تین‌نیوز| مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: احداث تونل نقره کمر تفرش که از سال ۸۱ آغاز شده تاکنون ۱۷ درصد پیشرفت داشته است که برای ادامه مسیر یا احتمال جایگزینی مسیر دیگر در سال ۹۶ تصمیم گیری می‌شود.

توسعه زیرساخت‌ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می‌رود. سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساخت‌ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی شده و فعالیت‌های اقتصادی را تحریک می کند؛ با کاهش هزینه های تجارت و انتقالات باعث بهبود رقابت پذیری و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می کند.

امروزه حمل و نقل جاده‌ای، به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه اقتصادی به حساب می آید. راه‌های مواصلاتی یکی از تاثیرگذارترین زیرساخت های توسعه اقتصادی هستند که می توانند تاثیرات چشمگیری را در سرعت حمل و نقل داشته باشند.

شهرستان تفرش دارای ۴۳۶ کیلومتر راه است. ۱۲۱ کیلومتر جاده اصلی و ۳۱۵ کیلومتر جاده روستایی و فرعی است. در محور روستایی شهرستان تفرش، ۴۵ کیلومتر جاده شوسه و ۸۱ کیلومتر جاده خاکی وجود دارد.
 شهرستان تفرش در حال حاضر دارای ۲ محور مواصلاتی اصلی به شهرهای دیگر است و روزانه ترددهای زیادی از دو مسیر اصلی و کوهستانی نقره کمر و گیان انجام می شود.

گردنه نقره کمر تفرش
یکی از محورهای مواصلاتی شهر تفرش گردنه کوهستانی نقره کمر است. این گردنه شامل ۷ کیلومتر جاده اصلی به منظور تردد از تفرش به شهرهای فرمهین، آشتیان و اراک است که دارای ۱۲ پیچ و ۶۰ نقطه حادثه خیز است.


به منظور رفع نقاط حادثه خیز این گردنه کوهستانی، طرح احداث تونل در گردنه نقره کمر مد نظر قرار گرفت؛ هر چند این طرح جزء طرح های ملی و در برنامه پنجم توسعه قرار گرفته بود، در سال ۷۹ کلنگ زنی شد اما بنابر گفته مسئولین امر تاکنون این طرح کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای انجام این طرح و قبل از توقف کامل آن، ۴۴ میلیارد ریال از منابع دولتی هزینه شده است.
به گفته مسئولین، در حال حاضر عملیات ساخت ۲۵۰ متر این تونل انجام شده و به دلیل ریزشی بودن کوه و نبود اعتبارات، اجرای این طرح به صورت کامل متوقف شده است.

تکمیل طرح احداث نقره کمر در گرو بهبود وضعیت اقتصادی
با توقف این طرح، صحبتهایی مبنی بر اصلاح مسیر فعلی با کاهش نقاط حادثه خیز آن، مطرح شده است.

مردادماه امسال بود که حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس، در پاسخ به شایعات مختومه بودن انجام تونل نقره کمر، گفت: این طرح مختومه نشده است؛ طرح شروع شده و نیازمند ردیف بودجه و کد اعتباری است؛ باید در کمیسیون ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه برای آن تصمیم گیری شود. اما از آنجایی که دولت به دنبال شروع طرح جدید نیست ادامه این طرح با مشکل روبرو شده است.

حسینی افزود: طرح احداث تونل در محور گردنه نقره کمر از جمله طرحهایی است که از سنوات گذشته شروع شده و در زمان حاضر هم از اولویتهای دولت نیست. در صورت بهبود شرایط اقتصادی پیگیریهایی انجام می شود تا این طرح ادامه یابد.
از سویی دیگر رفع مشکلات شهرستان و به خصوص جاده‌های شهری به منظور حفظ سلامتی و امنیت رانندگان یکی از مطالبات مهم مردم است. در این میان این سوال ایجاد می شود که چرا پس از گذشت سالها از کلنگ زنی تونل نقره کمر، این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است و همچنین چرا با انجام مقداری از طرح، باید متوقف و دوباره برای انجام آن تصمیم گیری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی:
توقف طرح احداث تونل نقره کمر تفرش روی نقطه ۱۷ 
مجید شارقی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی امروز (۲۰ دیماه) از پیشرفت ۱۷ درصدی این طرح خبر داد و گفت: احداث تونل نقره کمر در محور ارتباطی تفرش، یکی از طرحهای مهم در حوزه راهسازی استان مرکزی است که اجرای این طرح از سال ۸۱ آغاز و تاکنون ۴۴ میلیارد ریال از منابع دولتی صرف انجام این طرح شده است.

شارقی اظهار کرد: افزایش هزینه اجرا و نبود اعتبارات لازم سبب طولانی شدن زمان اجرای این طرح شده است. اکنون نیز ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل این طرح نیاز است. در صورت تخصیص اعتبارات ظرف مدت ۲ سال طرح می تواند به بهره برداری برسد.

وی افزود: در سال ۹۴ با اعمال ماده ۴۸ و به دلیل نبود اعتبارات، انجام این طرح به صورت رسمی خاتمه یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: به دلیل ریزشی بودن این تونل، مشاوری برای این طرح گرفته شده و در حال انجام مطالعات است. پس از اعلام نتایج از سوی مشاور و در سال ۹۶ برای ادامه مسیر یا احتمال جایگزینی مسیر دیگر، تصمیم گیری خواهد شد.

شارقی در خصوص تصویب طرحی در خصوص راه و شهرسازی تفرش در سفر ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: در سفر ریاست جمهوری طرحی در خصوص راه و شهرسازی تفرش تصویب نشده است.
از آنجایی که راه محور توسعه هر شهرستانی محسوب می شود و با توجه به وجود پیچ و خم و حادثه خیز بودن این محور مواصلاتی تفرش که به افزایش تصادفات و حتی کاهش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان منجر می‌شود، امیدواریم مسئولین درخصوص این جاده تصمیمات کارشناسی شده را در مدت زمان کوتاه‌تری اتخاذ و اجرایی کنند.
 
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.